Perhe-elämä ahdistaa
Ulospäin kaikki näyttää hyvältä. Jos ystäviltä tai sukulaisilta kysyisi, meidän perhe-elämä näyttää sujuvan kaikin puolin hyvin, mutta mua ahdistaa aivan suunnattoman paljon. On ahdistanut jo useamman vuoden. Eroa olen harkinnut varmasti yhtä monta vuotta. Seksiä on noin kerran puolessa vuodessa. En vain halua miestäni, seksi hänen kanssaan tuntuu vastenmieliseltä. Vaikka mies muuten on kiltti, huomaavainen, hoitaa kotia ja lapsia. Mies aistii kyllä ahdistukseni ja olen kertonut sen johtuvan perheestä, muuta hän ei tiedä. Kotona olen enimmäkseen apaattinen tai huonotuulinen ja vihainen, hermot menetän pienimmästäkin asiasta. Varsinkaan lasten kiukuttelua en kestä ollenkaan.
Periaatteessa olen saanut kaiken minkä aina halusinkin, hyvän ja kiltin miehen, kaksi lasta, talo ja mukava asuinalue. Mutta tuntuu siltä, etten haluakaan mitään näistä. Haluan olla yksin, tehdä mitä huvittaa, milloin huvittaa, eikä aina olla muiden saatavilla ja palvella silloin kun joku sattuu tarvitsemaan. Koen, että koko oma elämä on unohtunut. Jos lähden ystävien kanssa viettämään aikaa, huono omatunto kalvaa jatkuvasti takaraivossa ja mietin vain mitä mieheni ajattelee minusta, kun käyttäydyn ystävieni seurassa täysin erilailla kuin hänen seurassaan. Lisäksi ajatus, että mies joutuu hoitamaan/kestämään lapsia yksin ahdistaa. Siksi tuntuukin, että olisi helpompi olla yksin, niin voisin olla juuri sellainen kuin olen, eikä tarvitsisi miettiä miten toimia ja olla, jotta omasta mielestä olisi tarpeeksi hyvä toisen mielestä.
Minulla on myös toinen ihastus, ehkä jopa rakkaus. En tiedä, kun en uskalla selvittää omia tunteita. Tämä ihastus on jatkunut monen vuoden ajan ja ajattelen toista miestä päivittäin. Olemme ystäviä monen vuoden takaa. Hän on ollut minuun ihastunut kouluajoilta lähtien ja ehkä näin on myös omalla kohdalla ollut, en vain ole sitä itselle uskaltanut myöntää. Olen muutaman kerran baari-illan jälkeen ajautunut hänen luo. Ja siellä, kaikkea paossa, on liian hyvä olla. Ei lapsia, ei velvollisuuksia, vain läheisyyttä ja seksiä. Näitä kohtaamisia on ollut noin kerran vuodessa muutaman kerran. Minä olen aina se joka tekee aloitteen, hän ei viestejä laita, ennen kuin omalla aloitteellani tavallaan annan siihen luvan. Mitä hän haluaa tai ajattelee tästä kaikesta, en tiedä. Emme ole asiasta puhuneet.
En kuitenkaan näe sellaista vaihtoehtoa, että vaihtaisin toiseen mieheen. En sellaista edes haluaisi tai elättele sellaisia toiveita. Jos eroaisin, haluaisin olla yksin tai ainakin joka toisen viikon. Ero ei kuitenkaan ole tällä hetkellä mahdollinen. Talo ostettu puoli vuotta sitten, yhteinen asuntolaina, lapset pieniä ja ensi syksynä aloitan työn ohella opinnot. Tästä en yksin selviäisi. Miten selviän tästä ahdistuksesta? Mistä apua? Tunnen olevani kamala, kun haluankin elämältä jotain aivan muuta, kuin mitä olen itselleni uskotellut.