[Sillon kun ensimäisen kerran joutuu perheväkivallan uhriksi niin pitäisi heti
reakoida eikä jäädä taas uudestaan turpaan ottamaan.
.......................
Minä en ole ainoa, eikä hänkään, meitä pieksemällä opetettuja naisia on paljon, liian paljon.
Syy siihen miksi emme heti lähde tai edes paljasta tapahtunutta, on häpeä. Eihän meille voi näin käydä, ei! Kukaan ei saa tietää, koska onnen autuus oli äsken luonamme, kaikki oli täydellistä, vai oliko sittenkään? Soiko pienet hälytyskellot jossakin vaiheessa, soi ne, mutta eihän sitä passannut myöntää kenellekkään.
Kaikista vaikeinta on sanoa se ensimmäistä kertaa ja koko ajan mielessä pyörii, uskooko tuo ihminen minua, monta kertaa ei usko! Poliisikaan ei ennen puuttunut, onneksi edes nyt. Lääkäriinkään ei pääse, apua et saa, millä soitatkaan kun puhelimet pirstana lattialla, pakoon et pääse, kun ovella seisoo raakaa, usein viinalla terästettyä lihaa.
Sitä ei usko kukaan kuinka suuri merkitys on sillä, että joku uskoo tapahtuneen todeksi, eikä vähättele sen merkitystä, tarpeeksi monta epäonnistunutta yritystä kertoa, saa ihmisen vaikenemaan ja tyytymään kohtaloonsa. Niin ei saisi enää nykyään tapahtua, mutta miksi tapahtuu? Miehet kyllä kulkevat kuin jerusalemin suutarit, minne tahtovat, miten tahtovat ja ovat kovia jätkiä, mutta jos nainen pakenee väkivaltaista miestä kotoaan, yön pimeyteen, hän on vähintäänkin hullu, miehen sana painaa vieläkin, jos vastassa on hysteerisen naisen sana, "sehän nyt on vain semmonen hysteerinen liiottelija, jos pikkusen läppäsee .."
Minä pääsin pois ja toivon että moni muukin pääsee. Elämän uudelleen rakentaminen vie pitkään, tulee todenmukaisia uniakin, muistoja kauhun hetkistä, tapahtuuko se taas?
Aika parantaa, toivottavasti minullakin sitä vielä on. Samaa kohtaloa en toivo kenellekkään toiselle naiselle, enkä kyllä miehellekkään, sillä muistan liian hyvin vielä ne tapahtumat ja oman voimattomuuteni, se syö ihmistä.
Vain me itse voimme muutta elämäämme, ei sitä kukaan meille valmiiksi muokkaa.
Hyvää loppu vuotta ja entistä parempaa tulevaa vuotta.