Väkivaltaisesta suhteesta ei koskaan tule parempaa. Voin sanoa sen 35 vuotisella kokemuskella. Väkivalta tuhoaa kaiken mitä yritetään rakentaa. Se myös köydyttää vakavasti.Väitän,e ttä suurin syy köyhyyteen piilee yleensäkin väkivallassa, seneri muodot pitävät energiat väärässä asiassa - väkivaltaisen ihmsien huomiontarpeen tyydytyksessä. Kenot ovat kirjavat, niitä on varmasti miljoonittain. Jos vkivalta on päässyt luikertelemaan ihmissuhteeseen se ei varmasti lopu koskaan. Millään keinolla. Se voi tosin muuttaa muotoaan, mutta tuhoaa edelleen - usein vieläpä suuremmassa määrin kuin aikaisemmin.
Avoin väkivalta on helpointa, kun se muuttuu tai on henkistä ja hyvin harjoitettuna piilevää, ei siitä ole mitään muuta ulospääsyä kuin etääntyminen. Aina väkivaltainen toimija (useinkaan) ei salli irtaantumista vaan keinot kovenevat. PAhinta, mitä vallankäytäjä voikin kokea on se että hän menettää valtansa - tässä tapauskessa siaraan ilemntymn vallasta, alistavmisen ja tuhoavanväkivallan lähisuhteessa.
Perheen sisäinen väkivalta tuhoaa kaikki perheenjäsenet, kotieläimiä myöden. Sääli on turhaa. Tekijä ei tarvitse tai ansaitse sääliä, vaan vastuunkantoa teoistaan. Teko on rikollinen teko toista ihmistä kohtaan, on sairaampaa itse asiassa suostua. Siitä sairaudesta pitää pyskiä paranemaan, apua voi hakea,mutta vastuu jää aina itselle.
Itse kirjoitan tätä tilanteessa että olen viimeisillä elinvoimillani irtaantumasssa vieläkin, 35 vuotta olen kokenut kaikkea mitä väkivaltasuhteessa voi pahimmillaan kokea. Lapset ovat saaneet osansa. Koira on kaltoinkohdeltu, minut hakattu, koti rikottu ja lapset alistettu. Mies ei koe ongeömaa vaan esittää hyvää tyyppiä, onnistuen upeasti!
Mielestäni ne jotka asettuvat tukemaan tällaista toimintaa ovat pahimmat syylliset - tietysti tekijän lisksi. Tukija mahdollistaa väkivallan. Kun tulee yksikin joka uskaltaa änneen sanoa että kuvio on sairas ja tekijä kuvottava ja väkivaltainen raukka, voisi olla toivoa. Harvoin kukaan tekee näin. Ihmiset laumautuvat tukemaan mieluummin sortajaa kuin sorrettua....kuin sopulilauma...surkea...
Yksi tukija riittää. Yksi j oka sanoo - myös miehelle - että tämä on kuvottava raukka. Se auttaa uhriakin. Joku uskoo, tämä on totta, ei kuulu olla näin, on oikeus elää!!
Näiden tukijoiden - oikeasti rohkeiden - löytäminenon todella vaikeaa. Niitä ei ole tai sitten niitä ei onnsitu vain tavoittamaan. Voima onlöydyttävä sitten itsestä. Irtiotto ja lähtö helvetistä o n ainoa ratkaisu vapauteen ja elämään. Kaikki muu on lopun alamäkeä.
Olkaa rohkeita. Tuetaan toisiamme. Avataan suumme ja runnotaan tuhoajat. Yhtesesti.
Elämä voi voittaa....
Ei ole Joulua, ei Juhannusta, ei mitään normaalia, kun tilanne etenee. Meillä ei ole ruokaa, ei ole rauhaa, ei puhtaita lakanoita. Ja mies menee töihin jossa häntä kutsutaan ainutlaatuisen hienoksi sankariksi, Timanttityyttpi.Meidän ikioma hakkaajamme!??