Parisuhteessa ahdistuneen ja negatiivisen miehen kanssa, mistä voimia jaksaa?

Parisuhteessa ahdistuneen ja negatiivisen miehen kanssa, mistä voimia jaksaa?

Käyttäjä Rauha64 aloittanut aikaan 26.03.2015 klo 01:43 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Rauha64 kirjoittanut 26.03.2015 klo 01:43

Hei
Olen seurustellut 7 vuotta miehen kanssa joka on ahdistunut ja jatkuvasti näkee asiat toivottomana ja negatiivisena. Asumme eri paikkakunnilla ja näemme pääasiassa viikonloppuisin ja lomilla. Olemme molemmat nelikymppistä ja lapsettomia.

Olen todella väsynyt tilanteeseen ja harkitsen eroa. Tarvitsen apua!

Mieheni on ollut muutaman vuoden työttömänä. Hän puhuu päivittäin siitä kuinka kauhea hänen menneisyytensä on ollut ja hän on katkeroitunut ja vihainen. Hän on ollut koulukiusattu, lapsettomuus on hänelle vaikea ja muutamaa lyhyttä suhdetta lukuunottamatta hän on ollut yksin. Jos hän ei valita menneisyyttä niin sitten tulevaisuutta. Hän näkee tulevaisuuden aivan toivottomana. Omasta mielestään hän ei tule enää ikinä saamaan töitä ja elämä tulee olemaan pelkkää helvettiä. Hän ei näe mitään positiivista tulevaisuudessa. Tämän lisäksi hän on menettänyt itsetuntonsa ja hän tuntee olevansa huono ja arvoton ihminen. Hän tuntee myös vihaa, varsinkin niitä ihmisiä kohtaa joilla näyttää olevan asiat hyvin. Hän toivoo kuolevansa, mutta ainakin minulle hän on sanonut ettei tee itselleen mitään. Näitä juttuja hän puhuu joka päivä enemmän tai vähemmän.

Olen todella väsynyt tähän tilanteeseen. Olen uupunut ja tunnen olevani masentunut. Aina kun mieheni aloittaa nämä samat jutut niin yritän paeta tilannetta sulkeutumalla omiin ajatuksiin, sulkeudun täysin, muutun mykäksi. Välillä pyydän häntä lopettamaan ja selitän etten sillä hetkellä pysty käsittelemään asiaa ja jos hän edelleen jatkaa niin suutun ja saan kauhean raivokohtauksen. Jälkeen päin tunnen olevani aivan kauhea ihminen koska en jaksa tukea häntä ja pyydän anteeksi. Lisäksi välillä pyydän häntä olemaan puhumatta jo ennenkuin hän edes aloittaa ja minun takia hän pysyy hiljaa, mutta huomaan, että hän voi huonosti, ja taas minulla tulee tästä huono omatunto ja tunnen olevani kauhea ihminen. Itse olen joutunut myös kokemaan paljon ikäviä asoita mm. läheisten ihmisten kuolemia. Menneisyyteni takia olen ihminen joka haluaa elää tässä hetkessä. Menneisyydelle emme voi mitään ja tulevaisuutta on turha murehtia koska emme tiedä mitä tulevaisuun tuo tullessaan. Olen nykyään tosi ärtyisä ja suutun helpommin kuin ennen, tästä hän aina huomauttaa etten ennen ollut sellainen mikä suututtaa minua entisestään. Viimevuoden ovat olleet muutenkin vaikeita (sairauksia, kuolemaa), vastoinkäymisiä on riittänyt paljon joten nyt tuntuu, etten jaksa enää yhtäkään ikävää asiaa ja jokainen ikävä asia on liikaa. Haluan vältellä konflikteja.

Olen ehdottanut että hän hakisi apua terapiasta ja ehdottanut myös pariterapiaa mutta hän ei suostu menemään, terapiasta ei kuulemma ole mitään apua. Itsekin olen varmaan terapian tarpeessa.

Rakastan miestäni, enkä halua erota. Meillä on kaikesta huolimatta paljon läheisyyttä, halailemme, koskettelemme ja suukottelemme paljon. Silloin kun hänellä on hyvä hetki tai päivä niin kaikki on hyvin ja olen silloin onnellinen.

Mistä saisin voimia ja kärsivällisyyttä jaksaa tukea häntä? Haluan vain, että mieheni voisi hyvin ja olisi onnellinen!

Käyttäjä olkinainen kirjoittanut 26.03.2015 klo 09:51

Voi hyvä ihminen missä tilanteessa olet!
Sinä olet aivan liian kiltti, anteeksi mutta jo tyhmänkiltti!
Sinulla on itselläsi hieno ja terve elämänasenne, ansaitset saada elää ilman tuota taakkaa jota nyt raahaat.
Terapia, sinulle, olisi nyt kyllä paikallaan! Mies ei suostu eikä siihen usko, se on hänen valintansa, mutta mieti onko hänellä oikeus vetää sinutkin siihen samaan mustaan liejuun?
Et ole kävelevä itkumuuri hänelle, pahan olon purkupaikka jonka tulee sietää kaikki! Et ole! Sinulla onoikeus ELÄÄ, ihan niinkuin hänelläkin, mutta hän valitsee kurjuuden ja valittamisen tien. Se ON valinta.Sitä sinun ei tarvitse tehdä,jos et halua!
Et voi kannatella ketään, et voi pelastaa ketään. Normaalissa terveessä parisuhteessa kannetaan toinen toisiaan tasavertaisesti. Kannetaan suhdetta yhdessä!
Jos toinen koko ajan myrkyttää olemassaoloa, kuinka kauan luulet siinä myrkkypilvessä jaksavasi itse terveenä? Jos toinen tietoisesti kieltäytyy avun hakemisesta silloin kun sitä tarvitaan, sinun ei tarvitse kieltäytyä. Miksi sinun pitäisi uhrata tämä ainut ja ainutlaatuinen kallisarvoinen elämäsi tuossa pimeyden laksossa vaeltamiseen, jouhipaidassa itseäsi ruoskien? Et ole itsekäs etkä julma, välität itsestäsi terveellä tavalla! Ja jos ei voi itseään kunnioittaa ja rakastaa, ei silloin voi toistakaan.
Yritän tässä herätellä sinua. Oma valintasi sinun sitten pitää tehdä itse. Mutta valitse harkiten ja viisaasti!
Onnea matkaan
🙂🌻

Käyttäjä frc75 kirjoittanut 26.03.2015 klo 13:59

Olen ihan samaa mieltä. Itse asiassa toisen (tunteiden) kannattelu ei johta yhtään mihinkään. Voin sanoa kokemukesta, koska olin se negatiivinen tapaus. Olkapään tarjoaminen auttaa hetkeksi, muttei poista ongelmaa. Mies terapiaan ja miettimään, mitä elämältään haluaa. (Näin kävi minulle. Vaikka olinkin aluksi eroajatuksesta ihan rikki, löysin jotain itsessäni. Toki ongelmia piisaa vieläkin, mutta koska teillä ei ole lapsia, on yksi mutka vähemmän.)

Ero tekee kipeää, mutta kannattaa oikeasti harkita myös tätä vaihtoehtoa.

Joku aamu se aurinko paistaa kirkkaammin kuin koskaan ennen! 🙂

Käyttäjä Opaque kirjoittanut 26.03.2015 klo 14:51

Kuulostaa tutulta, entinen puolisoni oli juuri samanlainen, ja lopulta minustakin tuli sellainen. Siis masentunut ja kyyninen. Omasta tilastani en kuitenkaan syytä puolisoani, koska taustalla oli muutakin. Meillä tilanne ajautui sellaiseen umpikujaan, että näin eron ainoana vaihtoehtona. Näin jälkikäteen ajatellen tilanne olisi ehkä ollut vielä pelastettavissa, jos olisimme menneet pariterapiaan ja lisäksi molemmat hankkineet itsellemme ammattiapua. Mutta mitä ihmisen perusluonteeseen tulee, niin sitä voi olla vaikea muuttaa. Jos on esimerkiksi melankoliaan taipuvainen, niin saa tehdä todenteolla töitä, jotta oppisi näkemään maailman valoisampana. Sinun puolisosi kohdalla kuitenkin ajattelisin, että kyse ei ole vain luonteesta, vaan taustalla on masennus tai jokin muu mielenterveysongelma. Jos puolisosi ei ole halukas lähtemään kanssasi terapiaan, niin voisitko aluksi mennä yksin? Näin saisit ulkopuolista näkemystä ongelmiinne.