Olen jo yli 50 v nainen, takana 26 v avioliitto, 2 aikuista lasta. Miehelläni on ollut syksystä lähtien suhde työtoveriinsa. Asia selvisi muutama viikko sitten. Lopulta sain vastuksen, monta kertaa puhe oli vain työtoveruudesta, tämä nainen vakuutteli, kuinka hän on sellainen nainen, joka ei tee ystävissään eroa sillä, onko mies vai nainen, molempia sanoi olevan ystäviä. Huhtikuun lopussa mieheni lähti tuon naisen luo asumaan, tuli kuitenkin pian takaisin, kertoi pohtivansa,mitä hän haluaa, jatkaako meidän liittoa vai tuota toista. Joinain öinä heräsin hänen kiroiluunsa ja sadatteluun, millaiseen umpikujaan oli itsensä ajanut. Tämä lähteminen ja palaaminen toistuvasti tuntui pahalta. Lopulta viime torstaina sanoin, että on parempi, että olet poissa. Jos suhteesi päättyy, voit tulla kysymään, haluanko minä vielä yrittää yhdessä. Tänään tuli käymään. Ehdotin, että hankkisi oman asunnon ja ottaisi nyt ihan itselleen aikaa pohtia ja ajatella. Hakeutuisi keskustelemaan elämästään. Lupasin soittaa. Vuonna 1982 miehelläni oli vuoden kestänyt suhde toiseen työtoveriinsa. Se johti naisen eroon, mutta me palasimme yhteen. Pari päivää ennen lapseni syntymää lähdin mieheni perään, sain hänen nyrkistään silmäni mustaksi ja pakenin naapuriin. Olin pari viikkoa aiemmin saanut tietää, että tuo suhde oli koko ajan jatkunut. Olin luullut, että se oli loppunut vähän ennen kuin aloin odottaa lasta. Nyt olen miettinyt, miksi tämän piti tapahtua uudelleen. 23 vuotta elettiin yhdessä, hoidettiin lapset, rakennettiin talo, kesämökki, matkusteltiin. Luulin, että yhdessä tässä vain odotellaan lapsenlapsia, vanhetaan rauhassa, yritetään pitää itsemme kunnossa ja odotellaan jo vähän eläkepäiviäkin. Mutta kaikki on muuttunut nyt. Edelleen häntä kaipaan,
mutta onko nyt aika katsoa eteenpäin ja suunnitella uutta. Vai voiko tästä vielä tulla jotain. Kysymykseeni, miksi hän menee tuon toisen luo. ei osannut sanoa. Sitten, ehdottelin seksiä- ei, hän sanoi. Puhuin tällaisesta ihailusta, sinussa on se ja se ihanaa, siitä, että kokee olevansa ihailtu ja arvostettu tuolla. Sen hän sanoi syyksi. Minun rinnallani ilmeisesti hänellä on ollut aina alemmuuden tunne palkkaerosta ja koulutustasoerosta, kotitaustaerosta: eihän minun pienellä palkallani mitään saa, enhän minä sivistymätön voi tuota ymmärtää, minun kotini oli vain mökki, sinulta on juristiksi opiskeleva tyttö lahjakkuutensa saanut jne. Itse en tietoisesti ole näitä korostanut, vai olisinko huomaamattani niin tehnytkin. Kun hän tuossa ennen lähtemistään taas puhui, kuinka kurja, päättämätön,kuinka paljon minua vastaan rikkonut, kuinka heikko luonne hänellä on. Kehotin katsomaan peiliin ja sanomaan itselleen, sinussa on hyvää NN, ja nimeämään niitä hyviä asioita. Ettei hän vain tuon toisen kehuista tuntisi elävänsä vaan löytäisi ihan oikeasti oman arvonsa ihmisenä. Käypä meille sitten miten tahansa tämän liiton suhteen.
Sinun täytyy olla kirjautuneena, että voit vastata tähän aiheeseen.