Parisuhde jossa toinen osapuoli masentunut

Parisuhde jossa toinen osapuoli masentunut

Käyttäjä Mariel89 aloittanut aikaan 17.06.2016 klo 21:51 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Mariel89 kirjoittanut 17.06.2016 klo 21:51

Parisuhteessani tilanne on tällähetkellä hyvin sekava ja isossa kriisissä myös. Itse en tiedä enää miten toimisin. Yritän kaikkeni mutta en tiedä miten nyt jatkaisin.
Olemme molemmat +25v, töissä eikä lapsia, ja asumme yhdessä.
Mutta tilanne lyhykäisyydessään,
Olemme olleet suhteessa nyt reilun vuoden johon sisältyy paljon rakkautta ja välittämistä. Mutta myös molemminpuolinen masennus itsellä lievänä näkynyt ja miehellä vakava masennus. (johon ei ole paljoakaan apua saanut vaikka olemme yrittäneet hakea) Suhdettamme on kolhinut myös keskenmeno mikä on ollut todella iso asia molemmille, ja tottapuhuen kumpikaan ei ole siitä vieläkään päässyt yli vaikka asiasta on jo aikaa yli puolivuotta.
Suhteessa on myös ollut väkivaltaa joka on pahentunut koko ajan. Mies ei pysty antamaan itselleen anteeksi tekemiään asioita vaikka itse olen hyväksynyt ja antanut hänelle kaiken anteeksi, koska tiedän että impulssiivisuus johtuu masennuksesta sekä muista ongelmista eikä mies ole pystynyt ns. kontrolloimaan itseään tilanteissa. Enkä itsekkään milläänlailla ole syytön tilanteeseen, omalta osaltani olen ollut mukana myös tappeluissa en samalla tavalla mutta ei hän koskaan ole yhtäkkiä vaan alkanut käyttämään väkivaltaa vaan omalta osaltani olen uhonnut riita-tilanteissa. Nyt mies on todella huonossa kunnossa ja haluaisi erota mutta itse haluaisin jatkaa suhdetta enkä antaa masennuksen tulla suhteemme väliin. Onko muita saman tilanteen kokeneita jotka voisivat auttaa meitä?

Käyttäjä erakkomainen kirjoittanut 18.06.2016 klo 22:30

Ensinnäkin sanoisin, että älkää vain yrittäkö hakea apua, vaan hakekaa apua. En tiedä onko miehesi pystynyt aivan rehellisesti kertomaan omaa tilannettaan ja tunteitaan, kun on apua hakenut, mutta rehellisyys on todella tärkeää. Mitään ei saa kaunistella ja vähätellä, vaan mieluummin sitten vaikka liioitteleekin, jotta sitä apua saa. Avun saaminen vaatii sitä, että ihan tosissaan vaatii sitä apua itselleen, jos ei sitä muuten saa. Ei pidä vaan alistua, että aijaa, ei mua nyt sitten autettukaan. Minusta on aivan uskomatonta miten paljon työtä masentuneelta vaaditaan, jotta saa tarvitsemansa avun. Mutta sitten kun rattaat ovat lähteneet pyörimään, sitä apua kyllä saa.

Yksi mahdollinen paikka mistä lähteä liikkeelle, jos muut väylät eivät toimi, on turvatalojen avopalvelut. Heillä on Jussi-työntekijöitä, jotka auttavat väkivaltaisuuteen taipuvaisia miehiä tuomitsematta.

Ja vaikka ymmärrät miksi miehesi on väkivaltainen, sinun ei pidä silti missään nimessä hyväksyä sitä. Se on väkivaltaisuuden mahdollistamista ja teet vain karhunpalveluksen miehellesi, jos hyväksyt asian. Sinä edesautat tilanteen jatkumisen, koska mies ei joudu kantamaan vastuuta teoistaan, vaan voi vain sättiä itseään ja hakea sinulta sääliä. Rajat ovat rakkautta. Eikä väkivalta ikinä ole oikeutettua, vaikka olisi takana mitä syitä tahansa. Masentuneenkin ihmisen pitää pystyä kantamaan vastuu teoistaan ja tunteistaan.