Parisuhde, herkkyys ja toisen tunnetilat

Parisuhde, herkkyys ja toisen tunnetilat

Käyttäjä Minea_ aloittanut aikaan 04.05.2018 klo 16:11 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Minea_ kirjoittanut 04.05.2018 klo 16:11

Kaipaisin vinkkejä siihen, miten oppisin olemaan ottamatta toisen tunnetiloja itseeni ja miten toimia käytännössä..

Esimerkki: Miehelläni on tapana padota omia pettymyksiä, vihan tunteita jne. Se ilmenee lamaantuneena mököttämisenä, tiuskimisena ja usein myös näiden omien tunteiden sijoittamisena minuun. Eli jos hän ei kykene olemaan omien tunteidensa kanssa, pyrkii hän pikkuhiljaa hienovaraisesti ärsyttämään minua niin kauan, että lopulta hermostun. Sitten hän sanoo, että hänen on on vaikea olla, kun minä olen ollut niin etäinen ja huonotuulinen. Ja koska lopulta hermostun, se on osoittaa asian hänelle toteen.

Koska olen herkkyyteen taipuvainen, alan varoa häntä alitajuisesti (on vaikeampi olla rento oma itsensä), kun huomaan hänen kireytensä, ja se näyttäytyy hänelle välttelynä ja että minä olen se pahantuulinen. Koska alan varoa hänen käytöstään saatan alkaa tekemään omia juttujani ja antaa hänelle tilaa. Sekään ei kelpaa, koska silloin hänen mukaansa vetäydyn ,olen häntä kohtaan kylmä ja hän on tehnyt tai sanonut jotakin väärää. Eli minulla ei ole oikein mitään keinoa olla ”ulkona” hänen tunnetiloistaan. Tiedostan tilanteissa sen, että on kyse miehen tunteista ja hänen asioistaan, mutta olen väsynyt siihen, että ne siirretään lopulta minun tunteiksi ja syyksi. Usein nämä tilanteet muttuvat lopuksi riitelyksi, jossa mies syyttää minua ja minä miestä, kun tulee pakonomainen tarve puolustautua. Puolustautua sitä vastaan, ettei halua ottaa vääriä syytöksiä vastaan. Mies ei kuuntele näissä tilanteissa laisinkaan vaan syyttää minua hänen syyllistämisestä ja toistaa itselleen kuinka paha ihminen hän on. Voi mennä useita tunteja tähän jankkaamiseen, mutta missään vaiheessa hän ei tiedosta/tunnusta sitä, että hänellä on ollut huono päivä, huono hetki, stressi jostakin ulkopuolisesta asiasta tms. Sen sijaan hän käyttää aikansa kertoen minulle kuinka täydellinen olen ja kuinka en myönnä mitään virheitä.

Kysynkin vinkkejä siihen, että miten voisin toimia sellaisissa tilanteissa, jossa minulla kaikki asiat on mallillaan ja mukava fiilis, mutta miehellä ei. Ja hän yrittää pikkuhiljaa vetää minut siihen mukaan. Miten tällaisissa tilanteissa oli hyvä toimia, jotta saisin pidettyä oman hyvän oloni ja olla menemättä mukaan hänen stressiin tai muuhun kipuiluun? Kysyminen, esim. mikä painaa? tai onko kaikki ok? ei tule kysymykseen, koska silloin vastaus on: ”Sinullahan tässä on joku ongelma” ja olen silloin laittanut jo oman lusikkani syvälle soppaan. Eli hän ei jostain syystä tunnista omia tunteitaan ja sitä, että kenen tunteista on kysymys. Olen yrittänyt puhua hänelle ja ehdottanut, että hän voisi sanoa itse ääneen, jos on huono päivä tai jokin harmittaa, mutta se ei onnistu käytännössä.

Eli mikä avuksi? 😐

Käyttäjä Wilona kirjoittanut 05.05.2018 klo 22:29

Rekisteröidyin juuri tähän palveluun, koska halusin purkaa tätä samaa asiaa! Hämmästyin, kun huomasin että joku olikin kirjoittanut tekstin puolestani.. Ainakaan siis sinä tai minä emme ole yksin asian kanssa. Tänään taas käyty keskustelu sai minut ihmettelemään, miten jälleen päädyttiin siihen, että itse olen puolustuskannalla ja mies huutaa kuinka hänestä kyllä pääsee helposti eroon kun on kerran niin paska ihminen. Että hän kyllä tästä lähin pitää huolen ettei kiusaa minua enää.
En taas ymmärtänyt ajoissa, että kaikki puheet hänestä ihmisenä olivat kaipuuta saada kehuja ja päänsilitystä vaan menin hölmö sanomaan mitä ajattelen. Ja nyt ollaan sitten siinä tilanteessa, että hänen mielestään ainoa ratkaisu on mennä eri teitä.
Nämä ihmiset ehkä ovat niitä, jotka eivät osaa kunnolla ilmaista itseään muutenkaan. Minun mieheltäni tulee ainakin välillä tosi sekavia tunneviestejä. Vaihtelee raivosta itsesääliin ja ties minne. Ja eniten minua surettaa ja ahdistaa, että kun on kerran saanut jonkun tunteen, asian tai vääryyden mieleensä niin sitä ei sieltä pois saa , vaan saattaa olla vihainen ja pitää mykkäkoulua tosi pitkiä aikoja.
15 vuoden jälkeen alan lopulta antaa periksi. Ehkä tosiaan on parempi mennä eri teille. En osaa enkä jaksa aina olla mieliksi ja varoa toisen tunnetiloja.
Kertokaa muut, jos on olemassa joku taikakeino☹️