Pari- vai kaverisuhde?
Ollaan mieheni kanssa oltu yhdessä yli kymmenen vuotta. Tavattiin nuorena ja siitä lähtien on yhdessä oltu. Aiempia kokemuksia pidemmistä parisuhteista ei kummallakaan ole. Vuosien aikana olen miettinyt parisuhdettamme ja sitä, että olenko tässä onnellinen, onko tämä sitä mitä haluan. Yleensä olen sivuuttanut ajatukset toteamalla, että ihan ok meillä menee.
Viimeiset puoli vuotta olen kuitenkin miettinyt suhdettamme entistä enemmän. Keväällä erään riidan yhteydessä mies totesi, että laitetaan talo sitten myyntiin ja erotaan. Tämä vihan purkaus tuli tekstiviestillä kesken työpäivän ja en siihen siinä vaiheessa tarttunut, mutta pelästyin omaa ajatustani, sillä mietin, että jos suhteemme nyt tässä on niin sitten se on. Oikeastaan minulle ei ollut väliä, että jatkuuko parisuhteemme vai ei. En tuntenut minkäänlaista hätää meidän suhteen puolesta, mitä olin kuitenkin joskus aiemmin tuntenut.
Sinänsä meidän suhde on toimiva, emme juurikaan riitele, arki pyörii erittäin sujuvasti ja seksiäkin on. Tosin tässä asioita miettiessäni tajusin, että seksiä on viime vuodet ollut lähinnä siksi kun oma ajatukseni on ollut, että sitä kuuluu olla ja vaikka en itse haluaisi niin en voi sitä mieheltä ”kieltää”. Suutelemista sitä vastoin itse olen tajunnut välttäväni jo useamman vuoden ajan..
Tässäpä se ongelma sitten onkin, minulla ei ilmeisesti ole juurikaan tunteita miestäni kohtaan. Kai jollain asteella rakastan tai välitän, en halua hänelle mitään pahaa. Mutta toisaalta en myöskään tunne minkäänlaista halua häntä kohtaan, jotta olisin aloitteellinen, joskus toki kaipaan läheisyyttä, mutta en juuri häneltä tai siis halu ei kohdistu häneen vaan läheisyyden kaipuuseen ylipäätään, on mukava olla lähellä.
Olen miettinyt, että eikö minulla sitten ole halua tai kipinää ylipäätään, eikö sitä voi olla, tässä suhteessa sitä ei ole, mutta sitten jos lähden miettimään joitakin muita miehiä niin ainakin mielikuvissa löydän sen kipinän, mutta miestäni ajatellessa sitä en saa. Olemme kihloissa, mieheni toiveesta. Hän haluaisi naimisiin, olisi halunnut jo vuosia sitten, mutta itse olen epäröinyt. Lapsia meillä ei ole, en ole niistäkään niin varma. Meillä ei ole romantiikkaa, ei mitään ”lähdetään kahdestaan ja hoidetaan parisuhdetta” -juttuja, ei huomion osoituksia arjessa jne.. Ja tämä ei ole miehen syy vaan minun, en ole sellaisia asioita halunnut ja nyt kun siihen olen havahtunut, niin en niitä halua edelleenkään tässä suhteessa. Mutta toisaalta ajatuksina ne on ihania, mutta ei vaan jotenkin tässä suhteessa.
Miehen kanssa olen tilanteesta jutellut ja erosta on puhuttu. Mies toisaalta ymmärtää, mutta hänellä taas on vahvoja tunteita minua kohtaan ja haluja. Hänen surunsa ja epätoivonsa saa minut surulliseksi, mutta toisaalta ei kuitenkaan herätä sellaisia vahvoja tunteita, että haluaisin häntä suojella tai sen vuoksi haluaisin jatkaa. Hän kuitenkin ansaitsisi mielestäni sen, että joku häntä ihan oikeasti haluaisi ja rakastaisi täydestä sydämestä.
Olen itseni kanssa umpikujassa. Onko normaalia, että parisuhteesta tulee jossain vaiheessa pelkkä kaverisuhde, missä ei ole kipinää (vaikka nyt kuitenkin on seksiä joskus).. Ettei toisen näkeminen, läheisyys, ym. aiheuta lämpimiä tunteita tai ettei tunne ikävää.
Olo on toivoton, en tiedä mitä haluan tai ehkä tietäisin mitä haluaisin, haluaisin parisuhteen missä itsekin voisin tuntea tunteita, todellista halua olla lähellä, koskettaa, suudella. Mutta haluanko tai onko järkevää heittää romukoppaan toisaalta toimiva suhde.. Hajottaa se toinen osapuoli palasiksi, ja ehkä samalla sitten kuitenkin itsensäkin. Romuttaa yhteinen tulevaisuus, toimiva arki vain siksi, että kuvittelen, että minäkin voisin tuntea jotakin enemmän.