Päivä kerrallaa eteenpäin...
Olen tällä hetkellä hoitovapaalla ja neljän lapsen äiti.Meillä on oma asunto, terveet lapset ja ainakin vielä tällä hetkellä ehjä perhe. Eli päällisin puolin kaikki pitäisi olla hyvin mutta oikeasti asiat eivät olekaan niin hyvin. Olen väsynyt tähän kaikkeen . Olen ihan poikki niin fyysisesti kuin henkisestikin. Olen aikonut hakea itselleni apua monta kertaa mutta aina se on jäänyt vain aikomukseksi.
Olemme mieheni kanssa kulkeneen yhteisiä polkuja yläaste ikäisestä saakka. Meidän suhde on ollut ylä- ja alamäkeä mutta aina niistä kuopista on selvitty ylös. Nyt tuntuu, että olen kuopan pohjalla eikä minulla ole voimia tarpeeksi päästä sieltä ylös. Asumme paikkakunnalla, missä meillä ei ole sukulaisia lähellä auttamassa. Aina pitää pärjätä omin avuin. Ehkä se onkin syy, miksi olen niin väsynyt tähän kun ei ole milloinkaan auttavia käsiä auttamassa. Emme siis käy mieheni kanssa yhdessä ulkona, koska ei ole lapsenvahtia. Jos jonnekin mennään, mennään koko perheen voimin tai sitten meistä vain toinen menee. Ja tosi harvoin se olen minä, joka on menossa.
Lapset ovat melko isoja jo, kolme koululaista ja n. 2 vuotias kuopus, joka tietysti tarvitsee huolenpitoa koko ajan. Isommista olen toivonut apua kotihommiin mutta huonolla tuloksella.Olen yrittänyt selittäää, että kaikkien meidän pitäisi osallistua kotihommiin mutta mitään muutosta ei ole tapahtunut. Miehelläni on olettamus, että kun vaimo on kotona, kuuluu kotihommat hänelle. ja muutenkin kotihommat kuuluvat naiselle, mikä varmaankin on opittua hänen kotoaan. Itsekin olen yrittänyt suoriutua tästä mahdollisimman hyvin mutta nyt tuntuu , etten enää jaksa.Esimerkiksi tällainen tilanne; Laitan ruuan valmiiksi,kun mieheni tulee töistä kotiin. Hän syö, nousee pöydästä kiittämättä ja menee selailemaan teksti tv:n uutisia. Lapset syövät omaan tahtiin ja nousevat pöydästä, ehkä joku niistä muistaa kiittää. Vaikka pyytäisin apua pöydän siivoukseen,kukaan ei ehdi kun kaikilla on juuri joku asia kesken. Ja tämä toistuu päivästä toiseen.Se todella kyllästyttää kun aina itse teet samat hommat päivästä toiseen.
Mieheni ei osallistu siivoamiseen. Meillä imuroidaan joka päivä, koska sotkua tulee päivittäin todella paljon ja koirakin tietysti vaikuttaa asiaan. Mieheni ei ole meidän yhteisen elämän aikana imuroinut kuin korkeintaan 5 kertaa, homma kuuluu naiselle☹️ Isommat lapset onnistun joskus maanittelemalla tarttumaan imurin letkuun.
Meidän perhe-elämä on ollut aika kaameata koko syksyn. Mies hermostuu tosi helposti ja lähes aina huutaa lapsille ( aikaisemmin hän ei ole ollut tämmöinen). Nykyään lapsetkin karjuvat toisilleen. Yritin siitä joskus huomauttaa miehelleni, että lapset oppivat mallista. Mutta syy on minussa .Olen kasvatusalalla töissä ja minun pitäisi kuulemma osata kasvattaa lapset ja jossa olen kuulemma epäonnistunut. Itse olen periaatteissani melko tiukka, jos jotain on sovittu,niistä pidetään kiinni. Mieheni taas aika helposti antaa periksi ja sen ovat isommat lapset jo oppineet.Jos jotain kiellän, lapset menevät miehen luo ja hän antaa periksi. Sitten on minun vika, kun lapset marisevat koko ajan jotain.Minua loukkaa ihan hirvittävästi se, että mieheni arvostelee ammattitaitoani. Olen sen hänelle sanonut mutta hän ei siitä piittaa. On ilmeisesti huomannut, mikä minuun koskee.
Loppukesästä päätin, että aloitan jonkun uuden liikuntaharrastuksen, että jaksan paremmin tätä arkea.Olen alkanut käydä kuntosalilla. Siellä käyn aamupäivisin,kun siellä on lastenhoito järjestetty.Latino tanssia olen yrittänyt jatkaa kevään tauon jälkeen mutta siitä tulee huomauttamista koko ajan.Minä ole laittanut nuorimmaisen aina ennen latinoon lähtöä valmiiksi, syöttänyt iltapuuron ja laittanut yötamineet päälle. Siltikin minulle keljuillaan siitä. Olen nyt aatellut, että jätän tämän harrastuksen ( 1 X viikossa),kun siitä nähdään niin paljon päänvaivaa.Kuntosalilla käynneistäkin huomautellaan,vaikka sen ei pitäisi vaikuttaa kenenkään aikatauluihin,koska käyn siellä aamupäivsin.
Emme osaa jutella mieheni kanssa asioista. Hän ottaa melko runsaasti alkoholia ja jos siitä huomautan, saan ryöpyn niskaani .Täytyy hänelläkin ola joku ”harrastus”. Usein viikonloppuisin kun voitaisiin istua kahdestaan rauhassa lasten jo nukkuessa, hän viettää autotallissa aikaansa kaverina pullo.
Minulla on itsetunto pohjalukemisssa.Olen ollut aikaisemmin iloinen ja ulospäinsuuntautunut,mistä monet ovat antaneet postitiivista palautetta.Aikaisemmin olin aktiivinen ja kova puhumaan esimeksiksi naapureiden kanssa, nyt lähes välttelen heitä, etteivät huomaa punaisia silmiäni. En jaksa nauraa, olen lapsille kärttyisä ja poden siitä huonoa omaatuntoa.Olisi niin kiva, kun voisi jutella jonkun kanssa näistä omista ongelmista ja perheen ongelmista.Mutta minulla ei ole ketään sellaista tällä hetkellä. Aikaisemmin minulla oli ystävä,jolle saatoin soittaa huoliani.Mutta meidän välille tuli erimielisyyttä jokin aika sitten .Ystäväni mies haukkui minut kännipäissään ja lateli semmoisia asioita,joita en tahdo edes muistella. Olen aatellut, etten enää häiritse heidän elämäänsä.
Minä en mielestäni ole luonteeltani paha enkä halua pahaa kenellekään.Silti mieheni mielestä olen syylinen lähes aina,kun on jotain negatiivista.Olen miestäni pyytänyt monta kertaa, että mennään yhdessä juttelemaan jonkun asiantuntijan kanssa mutta ei hän ainakaa tule. Ei hänellä ole mitään ongelmia. Ainut ongelma mieheni mielestä on,kun olen niin passiivinen sänkyhommissa. Myönnän, että varmaan olenkin.Aika harvoin teen aloitteita . Mieheni mielestä kaikki ongelmat on pois pyyhkäisty,jos vain voi harrastaa seksiä.Minä en taas siitä nauti,jos on hetkeä aikaisemmin saanut haukut päälle ja kuullut kuinka huono vaimo olen.
Jos jollain on samansuuntaisia kokemuksia, olisi kiva kuulla niistä . Olen miettinyt avioeroa monen monta kertaa mutta tunnen niskassani syyllistävät katseet, jos ”rikon” tämän perheen. Jos meillä ei olisi lapsia, olisin varmaan jo ajat sitten lähtenyt jonnekin muualle.Jos me erottaisiin, uskoisin sen olevan monelle yllätys.Monikaan ei tiedä, millaista meidän elämä on verhon takana.
Tämä on varmaan melko sekava vuodatus. Minulla pyörii päässä niin paljon asioita, että en saa niitä jäsenneltyä järkevästi.Mutta päätin nyt kirjottaa,kun viimeistä vihdoin uskalsin asiaan ryhtyä.
Toivon, että aurinko vielä paistaisi tähänkin perheeseen.