Pahoinpitely ja rikosilmoitus

Pahoinpitely ja rikosilmoitus

Käyttäjä jeannee- aloittanut aikaan 02.08.2011 klo 17:18 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä jeannee- kirjoittanut 02.08.2011 klo 17:18

Tein noin kuukausi sitten rikosilmoituksen entisestä miehestäni joka oli väkivaltainen.
En ole ennen joutunut rikosilmoitusta tekemään joten nyt on hieman epäselvää miten tuo koko homma etenee tästä eteenpäin ja minkälaisella aikataululla?
Tiedän että mies on käynyt kuulusteluissa, mutta ei mitään tietoa mitä hän on sanonut, onko kiistänyt vai myöntänyt jne. Ahdistaa olla epätietoisuudessa ja pelkään että mies on vihainen koska kävin hänestä ilmoituksen tekemässä.
Ilmoitusta tehdessäni poliisi kysyi suostunko mahdolliseen sovitteluun ja sanoin suostuvani. Milloin tuollainen sovittelu aikaisintaan yleensä järjestetään jos sellainen tulee ja miten siitä ilmoitetaan?

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 03.08.2011 klo 10:39

Heippa
No minä kerron suunnilleen miten juttu menee.
Olet tehnyt rikosilmoituksen ex ästä ja kun poliisi on saanut sinun rikosilmoituksen
niin se kutsuu kuulusteluun rikoksesta epäillyn ja kuulustelee sitä.
jos poliisi tarvitsee lisä tietoja niin ne kyllä kysyy jatko kuulusteluilla.
Kun kuulustelu on suoritettu niin asia kirjat siirtyy syyttäjälle ja syyttäjä tutkii onko
tapahtunut mitään rikosta ja jos on niin asia siirtyy leivättömän pöydän äärelle
( eli käräjille ) ja siellä asia sitten ratkaistaan.
Mutta pystyy sovittelemaan ennen käräjijä jonkun sovittelijan kanssa jossa on mukana
sovittelija, uhri, ja tekijä siellä sitten sovitaan asiat.
Muista sovittelussa vaatia itsellesi kunnon korvaus kun olet joutunut väkivallan
uhriksi.
Tosin joskus ei tiedä itkiskö vai nauras kun korvaukset on mitä on ja monesti
tekijä saa maksaa sakkoja enempi kuin uhri saa korvauksia.
Kuin myös huvittaa kun uhrille tarjotaan sovittelua niinkin vakavassa jutussa
kuin pahoinpitely jutuissa että ei tarvitsisi käydä käräjijä mutta valtio kyllä
rupeaa käräjöimään itse ihan pikkujutuista ja ei ole sovittelun mahdollisuutta
itse olen ollut monesti käräjillä toisen henkilön tukena ja voin sanoa että kyllä
sielläkin laitoksessa olisi kirveellä töitö.
No aikaa menee joku kuukausi mutta itse voit kysyä missä vaiheessa sinun asiasi on.
Kaunista loppu kesää sinulle