Onnettomana ulkomailla
Halusin kirjoittaa tanne hankalasta tilanteestani ja saada ulkopuolisten mielipiteita ja neuvoja asiaan. Olen paalle parikymppinen nainen ja kihloissa ulkomaalaisen miehen kanssa. Asumme hanen kotimaassaan. Suhteessamme on hyvat ja huonot puolensa, ja koen rakastavani miesta. Aikaisempi suunnitelmamme oli muuttaa Suomeen ainakin muutamaksi vuodeksi hanen valmistuttuaan opiskeluistaan. Nyt kuitenkin mies on loytanyt taalta hyvan tyon, ja haluaa asettua pysyvasti tanne asumaan ja edeta urallaan taalla. Han kokee etta Suomessa hanella ei olisi yhta hyvat uranakymat kuin taalla. Miehen mielesta perheen paana ja mahdollisesti tulevaisuudessa isana hanen tyonsa on tarkein perhetta ajatellen. Ymmarran hanta tassa. Ongelmana on kuitenkin se, etta olen itse melko onneton taalla. Ikavoin perhettani ja ystaviani taalla enemman ja enemman. Haaveilen elamasta Suomessa. Tuntuu, etta minulla ei ole taalla muutakuin mies, ja miehellani taalla on kaikki. Ei ihmekaan etta han haluaa tanne jaada. Mies on melko rajoittava menojeni suhteen ja vetoaa tassa aina huolestumiseen turvallisuudestani vaikkei taalla vaarallista edes ole. Muutenkin hyvin kontrolloiva luonne ja paattaa lahes kaikesta. Tama ei tietystikaan yhtaan aja asiaa minun sopeutumisessani tanne. Olen yksinainen ja mies tekee pitkia paivia toissa. Perheen perustaminenkin on mietteissa, mutta tiedan etta ensin olisi parempi saada asiat jarjestykseen niin etta molemmat olisivat onnellisia. Pelkaan myos, etta jos saisimme lapsia ja mies myohemmin kavisikin ilkeaksi tai tekisi jotain huonoja tekoja ( han on toisinaan hyvin kylma ja syyttelee minua omista virheistaan ja huonosta kaytoksestaan ), paasisinko koskaan taalta pois mikali yhteisia lapsia olisi? En vain nae tulevaisuuttani saati sitten lasteni tulevaisuutta tassa maassa. Suomi on monella tasolla paljon parempi maa elaa. Minusta tahan tilanteeseen on saatava joku molempia tyydyttava kompromissi. Miehessa on tavattoman paljon myos hyvia piirteita jonka vuoksi hanen kanssaan olenkin ja joiden vuoksi hanta rakastan. Jattaakko siis rakastamani ihminen vain siksi, etta asuinmaa on vaara ja etta olen taalla onneton, vai mita voisin tehda ? Olen yrittanyt ottaa asiaa puheeksi miehen kanssa ja kertoa tuntemuksistani, mutta mies usein artyy ja sanoo etta jos et ole onnellinen niin mene sitten Suomeen ja etsi onni sielta. Minua tallainen vastaus loukkaa, koska silloin tuntuu etten ole miehelle niin tarkea kuin han vaittaa minun olevan, eika edes yrita etsia ratkaisuja tai kompromisseja tilanteeseemme. Ihan kuin tilanne olisi hanelle vain etta ota tai jata jos et ole tyytyvainen. Taman jalkeen mies saattaa sanoa ettei tarkoittanut, ja etta han sanoi niin koska suutahti nahdessaan minut taas surullisena. Eiko asia ole niin, etta jos toista todella rakastaa, niin silloin yrittaa loytaa kaikki keinot saada suhde toimimaan? Miksi minun pitaisi tyytya kaikkeen mita han paattaa? Parisuhteenhan pitaisi olla tasavertainen ja paatokset asuinmaasta ja elamasta muutenkin tehda yhdessa toinen toisensa huomioon ottaen. Olen todella epatoivoisessa mielentilassa. Erota en haluaisi. Olemme olleet yhdessa nyt 3 vuotta. Kiitos kaikille jotka jaksatte vastata !