onneton avioliitossaan

onneton avioliitossaan

Käyttäjä lucrezia aloittanut aikaan 18.05.2014 klo 03:15 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä lucrezia kirjoittanut 18.05.2014 klo 03:15

Vasta pari vuotta olemme olleet mieheni kanssa naimisissa ja nyt jo mietityttää, teinkö elämäni virheen kun menin hänen kanssaan naimisiin. Joskus ajattelen, että olin onnellisempi sinkkuna. Oli aikaa tehdä niitä asioita, jotka tekevät minut onnelliseksi eikä tarvinnut sietää hänen ärsyttävää käytöstään ja puheitaan. Jos hän huomaa, että jokin asia ärsyttää tai suututtaa minua, niin tahallaan ärsyttää minua sillä asialla ja nauraa päälle, kun hermostun. Ei juurikaan osallistu kotitöihin, vaikka seurusteluaikoina asiasta keskusteltaessa sanoi ymmärtävänsä kotitöiden jakamisen puolisoiden kesken. Ainoastaan pyykkinsä pesee, kaikki muut kotityöt jää minun vastuulleni kun tulen väsyneenä töistä kotiin. Itse hän on työttömänä kotona koko päivän, pelaa vain tietokoneella, ulkoiluttaa koiraa ja tekee kaikkea omasta mielestään mukavaa. Olen puhunut hänelle, että haluaisin hänen osallistuvan enemmän kotitöihin, mutta muutosta ei ole tapahtunut. Kun tulen kotiin, keittiössä voi olla kamala sotku, ei viitsi siivota edes omia jälkiään ja laittaa tiskejä tiskikoneeseen. Omassa makuuhuoneessaan heittää vaatteensa lattialle, ei vaihda lakanoitaan ja tyynyliinojaan ja laiminlyö helposti parranajon ja henkilökohtaisen hygieniansa. Sotkut leviävät helposti hänen perässään huoneesta toiseen, jos vain tekee jotakin, koska ei siivoa omia jälkiään. Tavaroita on hänellä monasti hukassa sotkun takia ja minulta kysellään mikä viikonpäivä tänään on kun ei edes siitä asiasta pysy kartalla. Tuntuu, että olen mennyt naimisiin oman vastakohtani kanssa. Ihmettelen, mihin se mies katosi, johon seurusteluaikana rakastuin? Tunnen itseni jotenkin huijatuksi, niin paljon hän on muuttunut erilaiseksi. Tuntuu, että hän ottaa minut ihan itsestäänselvyytenä, ei välitä siitä, jos esitän toivomusta jonkin asian suhteen. Joskus ihmettelen, rakastaako hän minua oikeasti vai onko vain rakastavinaan? En tunne itseäni rakastetuksi tässä avioliitossa. Ei ikinä ihailua, kehuja ja kiitosta minua kohtaan. Olen alkanut huomata puolisoni huonot puolet, haluaisin takaisin sen miehen, johon rakastuin. Haluaisin hoitaa avioliittoani, että voisimme olla onnellisia yhdessä ja nämä ongelmat ratkeaisivat.

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 18.05.2014 klo 12:23

Yksin on vaikeaa saada parisuhteen asioita kuntoon. Suhteessa on kaksi, sen ylläpitämiseenkin tarvitaan siis kaksi. Eri asia, jos on jokin ohimenevä aika, jolloin pitää toisen enemmän kantaa toista.

Onko mies masentunut?

Kuulostaa myös sille, ettei hän välitä lainkaan tunteistasi ja hyvinvoinnistasi. Miksi olla parisuhteessa? Ihmiset ovat kummallisia. On minullekin sanottu, että "nyt kun olen aviossa, ei minun tarvitse enää välittää ulkonäöstäni." Kyllä ulkonäön ja olemuksen tulisi aina olla tärkeää, sekä itselle ja toisille, huomaavaisuutta.

Itse laitoin parin kuukauden seurustelusuhteen poikki muutamasta syystä. Yksi syy oli, ettei mies oikein kuunnellut minua, puhui vain naapureistaan ja tutuistaan ja yleensä pahaa. Kaikki muut ihmiset olivat hänen mielestään kummallisia ja huonoja. Näiden lauseiden jälkeen tiesin, että en voi jatkaa hänen kanssaan. Oli vain ajan kysymys, milloin hänen palvontansa minua kohtaan muuttuisi halveksunnaksi. Hän ei nähnyt tarpeelliseksi kuunnella tai suunnitella meidän omia juttuja. Lisäksi hän vittuili tilaisuuden tullen. En koskaan enää syventäisi suhdetta ihmiseen, joka ei osaa kunnioittaa muita ihmisiä. Olin joissakin tilanteissa aivan ällistynyt, kun hän selvästi tunsi vahingoniloa minulle tapahtuneesta huonosta. Tuli myös selväksi, miten vähän tuo ihminen todella kunnioitti itseään. Nämä asiathan kulkevat käsi kädessä. Sikäli oli mielenkiintoista, miten taas näki, että tietyt teoriassa tietämäni asiat pitivät oikein hyvin paikkaansa myös käytännössä. Ihmisen mieli on jännä asia.

Vaikka itse teemme elämästämme onnellista, niin suhteessa ollessa pitää vastapuolen sopia itselle. Olin lähtenyt tuohon suhteeseen päättäen, etten ole ennakkoluuloinen. Päätin katsoa ja olihan meillä siinä jotakin kummaa vetoa, josta nautin. Tiedän syyt, miksi halusin koittaa, vaikka toisaalta myös jälkeenpäin ymmärsin, että minua painostettiin melko manipuloivasti. Parin kuukauden aikana kaikki kuitenkin selvisi itselle niin, että viimeisellä tapaamiskerralla olin täysin rasittunut siitä seurasta ja ei tehnyt tiukkaa sanoa kaiken olevan ohitse. Sääli häntä, mutta en usko, että hän noilla eväillä saa koskaan mitään toimivaa parisuhdetta aikaiseksi. Toki soisin hänellekin suhteen, mutta en kenellekään naiselle sellaista, mitä itse tunsin hänen kanssaan.

Kun on jo avioliitossa, sitä haluaa tietysti yrittää muuttaa toimimattomia asioita, mikä on oikein hyvä. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että toista ei voi muuttaa. Hän muuttuu, jos hän itse haluaa. On hyvä kuitenkin itselle myös todeta, jos asiat ovat tietyllä tavalla, nähdä missä menee raja. Kaikkea ei tarvitse jaksaakaan. Pyrkimykset myös näkyvät. Niistä saa toivoa, jos niitä on näkyvissä. Itse on tietysti päätökset aina tehtävä.

Nykyään olen ihastunut ja kai rakastunutkin ihmiseen, jota tapailen silloin tällöin, mutta emme ole parisuhteessa. On kuitenkin niin helppoa olla, kun toinen kunnioittaa ihmisenä. Olen oppinut paljon hänen kanssaan. Se tuntuu myös äärettömän hienolle. Käymme paljon keskusteluja kaikenlaisista asioista. Seksuaalisuus on vapaata ja molemmat ovat hyvin itsenäisiä. Näen sen kaiken voimavarana ja upeana. Toisaalta tietysti leikimme tulella, mutta selvää on, ettemme ainakaan nyt lähde parisuhteeseen. Luultavasti emme koskaan, vaikka siinä onkin kaikki hienot elementit; toistemme kunnioittaminen ja arvostaminen etunenässä. En tiedä, ehkä tämä tuntuu siksikin niin oudolle itsestä, että lähelläni ei ole koskaan ollut tuollaista miestä, jonka kanssa voisi kilpailla siitä, kumpi tekee enemmän toiselle hyvää. Ehkä on itsekin vielä ymmärrettävä se, että sellainen on oikeasti ihan normaalia ja mahdollista olla.

Itse olen näiden yksinäisten vuosien aikana ymmärtänyt sen, etten koskaan enää lähde parisuhteeseen, jossa ei näitä elementtejä ole. Se ei tietysti aina ole helppoa, toisinaan on haettava aikuisuutta itsestään. Kuitenkin omat lapsenikin ovat siihen minut haastaneet. Töitä on kuitenkin tehtävä aina. Eikä kai elämän pelkästään helppoa kuulu ollakaan. Tietty hyvä haasteellisuus nostattaa. Parisuhdeasiasta on ikäänkuin tullut erilainen juttu omassa päässä. Kun osaa olla yksin, on tilaa kysymyksille, kuten miksi lähteä parisuhteeseen? Mutta varmasti haluan vielä parisuhteeseen.

Voimia sinulle omassasi ja mitä jatkossa teetkin.

Käyttäjä lucrezia kirjoittanut 18.05.2014 klo 18:58

Kiitos Eveny vastauksestasi. Mietin, mitä teen. Mies on ollut tänään tosi pahalla päällä iltapäivällä, en tiedä miksi. Voi olla, että hän on masentunut? Sillä hetkellä, jos sanallisesti raivoaa, ei oikein uskalla edes kysyä mikä on. Toivottavasti ois nyt loppuilta rauha maassa, katselee jääkiekkoa.

Käyttäjä pöllöhuuhkaja kirjoittanut 18.05.2014 klo 23:58

Kuuntele Lucretzia hyvällä omallatunnolla ja mielellä omia tarpeitasi ja läheppä viikoksi kahdeksi poikkeen. Lomalla vaikka tai järjestä itellesi loma ja mene pois, kattele elämää hyvillä mielin omin silmin ja jätä mies sinne pariksi viikoksi keskenään. Kato muuttuuko ääni kellossa, ja jos ei muutu niin hakkeuvu ommaan elämään siitä. Jos toinen ei kanna omaa osuuttaan suhteessa sen ja toisen ja yhteiseen hyvinvointiin, niin miksipä siihen jäämään toista palvelemaan ja unohtamaan itsensä.

En tarkoita, että pitäisi noin vain lähteä, ja ymmärrän että et sitä itsekään aio, mutta ehdotan vaan semmoista pientä herätettä hänelle, poissaoloa ja itsellesi itsesi kuuntelemista ja itselleen kilttinä olemista. 🙂👍

Käyttäjä lucrezia kirjoittanut 19.05.2014 klo 18:40

Joo, pieni irtiotto tekee hyvää. Oon ollut aika mieli maassa jo pidemmän aikaa. Nopein aikalisä nyt kun laitan bikinit päälle ja menen pihalle ottamaan aurinkoa.

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 20.05.2014 klo 17:15

Hyvä ajatus tuo Pöllöhuuhkajan. Itselle vain hyvää 🙂🌻

Käyttäjä lucrezia kirjoittanut 24.05.2014 klo 15:04

Kiitos kannustuksesta. 🌻🙂🌻