Onko uskollisuus utopiaa? Enpä tiedä. Haluaisin kirjoittaa kokemuksistani.
Sain itse juuri viikonloppuna tietää tulleeni petetyksi. Pettäminen ei ehtinyt johtaa seksiin, mutta se ensi askel oli otettu.
Ei tämä nyt ole ihan ensimmäinen kerta, kun tällaista tapahtuu. Suhteen alkuvaiheessa vuosikausia sitten, kun olimme vasta päättäneet aloittaa seurustelun, aivan sama tapahtui. Mies oli humalassa ja lähti baarissa vieraan naisen matkaan. Tuli kuitenkin järkiinsä ja kertoi minulle asian seuraavana päivänä. Olin vielä silloin nuori ja suutuksissani läimäytin miestä poskelle. Ettäs kehtasikin, justhan me oli ihastuttu toisiimme ja kaikki tuntui niin ruusuiselta. Mies sanoi syyksi sen, ettei ollut kovin varma vielä meidän seurustelusta. Olihan se ihan totta, vastahan me oltiin aloitettu tapailu. Päätettiin jatkaa siitä mihin oli jääty, mutta kai tämä pikkuepisodi jätti muhun ikuisen särön.
Puolen vuoden seurustelun jälkeen voimakkain ensihuuma oli jo haihtunut. Elin stressaavaa aikaa ja se toki vaikutti meidän suhteeseen. Mies meni ja ihastui vieraaseen naiseen, tunne oli molemminpuolinen. Mies joutui jopa miettimään kumman kanssa haluaa olla. Valitsi minut, koska ilmeisesti rakasti mua. Tästä oli jo vaikeampi päästä eteenpäin, koska tunsin olevani loukattu verisesti.
Vuodet vierivät ja suhteemme kesti. Päädyimme naimisiin ja mietimme jopa perheenlisäystä. Mies alkoi käyttää alkoholia viikonloppuisin oikein runsaasti. Lähti baariin usein yksin. Olin varmasti naiivi, kun luulin, ettei mitään oikeasti voisi tapahtua.
Nyt tullaan tähän päivän, tähän viikonloppuun, kun sain sattuman kautta tietää, ettei miehen baarireissut ole olleet niin viattomia. Mies joutui pakon edessä kertomaan, että baarissa on ottanut lähtempää kontaktia vieraisiin naisiin. Asiat eivät olisi tulleet koskaan esille, ellei mies olisi joutunut tiukan paikan eteen.
Yhdessä selvitimme asioita ja kaikki tuntui loksahtavan paikalleen. Meidän suhde on ollut kovin arkista. Sellaista oikeaa läsnäoloa ei ole tainnut olla. Ollaan oltu omissa maailmoissamme. Mies on ollut todella humalassa noiden tapahtumien aikana ja hakenut jotain pönkitystä omalle huonolle itseluottamukselleen.
Aluksi tuntui hyvältä ja asiat tuntuivat selviävän. Sitten ne vihan ja katkeruuden tunteet alkoivat tulla esiin. Tunsin itseni loukatuksi. Nyt tuntuu siltä, etten jaksa tätä suhdetta. Mulle on valehdeltu niin pahasti. Olen mennyt naimisiin pettäjän kanssa!
Summa summarum: pettämiseen on monia syitä. Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista. Meille kävi niin, kuin luulin käyvän vain muille: parisuhde muuttui itsestäänselvyydeksi, kommunikaatio katosi, tilalle tuli oletukset ja väärät sellaiset (molemminpuoliset väärinkäsitykset).
Suhde vaatii hoivaa. Joskus on mentävä kauas, että voi nähdä lähelle. Kommentteja ja tukea otetaan vastaan.