Onko minulla oikeus olla mustasukkainen?

Onko minulla oikeus olla mustasukkainen?

Käyttäjä Tyttönen002 aloittanut aikaan 07.01.2014 klo 13:15 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Tyttönen002 kirjoittanut 07.01.2014 klo 13:15

Eli olen 23-vuotias naisenalku ja olen seurustellut nyt 3 vuotta mieheni kanssa (26v)

Eli muutin mieheni luokse kolmisen vuotta sitten josta meidän yhteinen elämä alkoi. Olen niin kovasti rakastunut että en halua erota miehestäni, vaikka tämä viimeinen vuosi on ollut raskas.
😯🗯️

Hänellä on siis paljon naispuolisia kavereita, koska ei tule kuulemma muiden miesten kanssa toimeen. Hänellä on Facebook tukoillaan naiskavereita ja lisää satelee tuntemattomia naisia, mutta he eivät ole jutelleet puhelimessa tai siellä Facebookissa (tiedän salasanan niin olen käynyt katsomassa, tiedän etten saisi) muuten kuin jos viikonloppuna tarvii ryyppyseuraa.

Hän sanoo ettei minua voisi koskaan pettää, eikä ole sellainen ihminen. Mutta tarvitsee vain kavereita ja seuraa
🙄

Tämän vuoden aikana riidat on tulleet erittäin pahoiksi mustasukkaisuuteni takia, koska olen nähnyt hänen Facebookissa kirjoituksia jossa mieheni kehui erään naisen ulkonäköä ja sanoi haluavansa tämän vaimokseen. On pyydellyt ex-naista syömään, on luvannut auttaa jos jotkut tarvitsevat rahaa tai tarjonnut ruokaa juomaa yms. vaikka miehelläni sitä rahaa ei ole edes, kunhan valehtelee. On kirjoitellut kuinka voi hakea naisia vaikka lentokentältä ja viedä heidät kotiin tai ihan mihin he haluaisivat, on kirjotellut vaikka kuinka monelle että olemme vain kämppiksiä yms yms. Löytyi kuvat jostain treffipalstalta, poisti kyllä samantien kun näin ne. 😞

Ainoat riidat jotka ovat meillä niin johtuvat näistä naisista. Jos olen kysynyt syytä näihin kirjotteluihin niin vastaus on ollut että ’oli tylsää’

Olenko siis turhaan jankuttanut vai onko minulla oikeus? Koska saan aina jokaisesta riidasta syyt omaan niskaan jos näistä naisista rupeen puhumaan.

Kiitos jos viitsitte avartaa näkemystäni

🙂🌻🙂🌻

Käyttäjä Paula76 kirjoittanut 07.01.2014 klo 13:56

Mielestäni sinulla on oikeus omiin tunteisiisi. Ethän niille mitään voikaan. Sinun pitää kertoa miesystävällesi tunteistasi. Sinun täytyy myös itsessäsi tehdä päätös, mitkä asiat voit hyväksyä ja mitä et. Hyvän parisuhteen perusta on luottamus. Jos et voi luottaa miesystävääsi on mielestäni teidän tulevaisuus vaikea. Kaikki on siis kiinni sinusta itsestäsi. Et voi toista muuttaa. Toki voit kertoa hänelle ne asiat, jotka sinua painavat ja toivoa muutosta. Uhkaileminen ei auta mitään vain pahentaa asioita. Asioiden punnitseminen ja laittaminen tärkeysjärjestykseen olisi ehkä paikallaan. Oletko valmis esim. hyväksymään naisystävät jos vaihtoehtona on kumppanin vaihtaminen/yksin olo? Olisiko miehesi valmis mahdollisesti joihinkin yhteisiin pelisääntöihin? jne.

Oma kokemukseni hyväksymisestä: Miehelläni on alkoholiongelma. Olen tehnyt asian kanssa päätöksen, että asia on mieheni ongelma ja hyväksynyt sen. En toki pidä juomisesta, mutta en asialle mitään voikaan. En juuri huomauttele asiasta. Pikkuhiljaa mieheni on kuitenkin itse alkanut tajuta ongelmaansa, eikä se ole vuosien aikana ainakaan pahentunut. Tiesin että se ei ehkä koskaan katoa ja päätin hyväksyä sen. Ehtona on ollut tietysti se, ettei hän ala esim. väkivaltaiseksi tms. jota tietenkään en voisi hyväksyä. Asia ei kuitenkaan paina minua jatkuvasti. Jos en olisi hyväksynyt asiaa vaan jatkuvasti murehtinut siitä ja koittanut saada toista muuttumaan, olisin vain pahentanut turhaan omaa oloani.

Ei tietysti kaikkea pidä hyväksyä. Ja jos miehesi sinua kunnioittaa, niin hän myös kuuntelee ja yrittää ymmärtää sinua. Ehkä kaikkien exä-suhteiden ylläpitäminen ei ole niin pakollista. Miehillä valitettavasti kestää välillä paljon kauemmin päästä parisuhteessa sille me kaksi -tasolle. Olen huomannut, että sitten kun mies sinne pääsee niin roolit muuttuvatkin toisin päin. Usein mies onkin suhteen sisälle pääsyn jälkeen todella sitoutunut. Tähän voi mennä kyllä vuosia. Omani on myös vasta viime vuosina alkanut ymmärtää, että oikeasti voisimme olla loppuelämämme yhdessä. Hän oli tosi mustasukkainen ensimmäiset kymmenen yhdessäolovuottamme. Nyt hän on myös tajunnut ettei voi sille mitään, jos toinen haluaisi pettää. Kyse on siitä halusta. En halua, koska välitän toisesta. Mustasukkaisuus luo helposti luottamuspulaa, mikä ajaa toisen vain kauemmas. Toiseen on vain yksinkertaisesti luotettava.

No en tiedä oliko tästä mitään apua. Nuo parisuhdeasiat ovat niin monimutkaisia. Pidä huolta itsestäsi ja kuuntele sisimpääsi. Sieltä löydät vastauksen kaikkeen. Uskon, että sisällä asuva minämme ei ole koskaan väärässä. Sitä pitää vain oppia kuuntelemaan. Keskustelkaa asioista ja koita saada kumppanisi tajuamaan sinun kantasi rakentavasti. Kahden ihmisen kimppa ei ole helppo, mutta avoin keskustelu auttaa paljon. Tsemppiä elämän tiellesi 🙂👍