Ongelmia arjen sujumisessa
Olen vielä melko nuori, mutta olen asunut tyttöystäväni kanssa yhdessä yli kolme vuotta. Olemme siis naispari. Rakastan tyttöystävääni erittäin paljon ja haluan olla hänen kanssaan, mutta olen todella stressaantunut siitä, että emme saa arjen asioita sujumaan. Kotitöistä on jatkuvasti riitaa, emmekä kumpikaan luota siihen, että toinen tekee ne työt, jotka on luvannut. Jos minä huomautan tyttöystävääni jostain, minkä hän jättänyt tekemättä, hän suuttuu heti ja ottaa sen loukkauksena. Hän on myös todella kova selittelemään asioita niin, ettei omia virheitä tarvitse nähdä. Toinen keino on se, että hän ottaa asian huumorilla. Minäkin olen laiskuuteen taipuvainen kotitöiden suhteen, mutta pystyn paremmin katsomaan itseäni silmiin ja myöntämään että en ole täydellinen. Yritän myös keksiä keinoja, joilla voisimme saada parisuhteen sujumaan. Ehkä tämä johtuu siitä, että olen aikoinaan käynyt psykologilla monta vuotta ja tullut paremmin sinuiksi itseni kanssa. Minä haluan kehittyä. Joskus kuitenkin tuntuu siltä, että tyttöystäväni ottaa minut itsestäänselvyytenä ja vain minä olen meistä se, joka todella yrittää parantaa asioita.
Toinen ahdistava asia on se, että minusta tuntuu, ettei tyttöystäväni oikein tunne itseään. Hänen on vaikea ilmaista minulle, mitä hän haluaa ja tuntuu kuin hän kuvittelisi, että minä voin tietää miltä hänestä tuntuu vaikkei hän kerrokaan. Usein tunteet sitten kasautuvat hänen sisälleen ja lopulta hän hermostuu jostain ja on joskus vähän aggressiivinenkin.
Joskus minusta tuntuu ettei tyttöystävälläni ole juurikaan tavoitteita. Minä haluan aina kehittyä ja olen yleensä sinnikäs, jotta pääsisin tavoitteisiini. Siksi minä varmaan haluaisin niin kovasti sitäkin, että saisimme kotityöt tehtyä. Minä haluan olla terve ja oppia jatkuvasti uutta. Urheilen paljon, syön terveellisesti ja opiskelen ahkerasti. Tyttöystävänikin lenkkeili kun aloimme seurustella, mutta nyt sekin on jäänyt. Ravitsemuksesta hän ei ole kovin kiinnostunut myöskään. Tai on ehkä kiinnostunut, mutta ei niin paljon, että ottaisi siitä vastuuta. Opiskeluiden suhteen hän on kyllä ahkera, mutta olen huomannut, että siinäkin hänen pinnansa on hyvin lyhyt. Hän luovuttaa herkästi, eikä viitsi ponnistella asioiden eteen.
Minua siis pelottaa. Pelkään, että olemme kuitenkin liian erilaisia. Pelkään, että jos tyttöystäväni ei ala ottamaan enemmän vastuuta itsestään ja meistä, minä en jaksa. Voihan tietysti olla niinkin, että minä otan itse liikaa vastuuta niin, ettei hänelle jää tilaa vastuun ottamiseen. Mutta pelkään sitäkin, että jos minä lakkaan ponnistelemasta tämän suhteen eteen ja hän ei kuitenkaan ota vastuuta, niin suhde vain kuivuu kasaan. Uskoisin, että juuri nämä arjen ongelmat ovat vaikuttaneet siihenkin, että emme osaa nauttia yhteisestä ajasta niin paljon kuin ennen. Meillä on välillä riitaa seksistäkin – tai oikeastaan siitä, että sitä on liian vähän. Silloin kun emme riitele ja kaikki arjen jutut on hoidettu, olemme onnellisia. Harmittaa vain, että sitä onnea on tällä hetkellä ehkä liiankin vähän…