Omien vanhempien myrkyllinen suhde toisiinsa
Moi,
Olen keski-ikäinen perheellinen mies ja kärsinyt mielenterveysongelmista n. 20-vuotiaasta lähtien. Syitä on varmasti moniakin, mutta sellainen joka edelleen saa minut voimaan huonosti ja stressaamaan on vanhempieni keskinäiset suhteet. Olen yli 40 vuotta seurannut riitelyä, loukkauksia ja vihaa, jota he toisiaan kohtaan osoittavat. Siinä välissä olen ollut minä, joka olen saanut sekä toimia viestiviejänä, pahan olon kantajana ja heidän suhteensa korjaajana toimia.
Omassa liitossani puhun vaimoni kanssa kaikesta ja riitelemme harvoin, silloinkin rakentavasti niin, että ei koskaan loukata toista ja riidat sovitaan.
Omat vanhempani sen sijaan murskaavat toisensa henkisesti yhä uudelleen ja uudelleen ja en pääse eroon siitä tunteesta, että pelkään jommankumman satuttavan itseään tms. vaan olen aivan taantunut siihen lapsen tunteeseen, jossa tunteeni saavat minut huolesta ahdistuneeksi ja ainoa keino helpottaa tuota tuskaa, on saada heidät jotenkin rauhoiteltua ja sopimaan taas hetkeksi.
Tuntuu suorastaan sairaalta, että aikuinen ihminen joutuu elämään lapsuudesta tuttua tuskaa yhä uudelleen, eikä pääse irti tuosta huolesta ja tuskasta joka hänelle on aikanaan sysätty. Jos vanhempani olisivat eronneet jo kauan sitten, voisi elämäni olla ihan toisenlaista. Kirjoitan tänne, koska tänään viimeksi olen melkein oksentanut ahdistuksesta jota koin. Ei tämä voi olla minun ristini loputtomasti, joten onko tosiaan ainoa keino katkaista välit vanhempiini. Ei sekään helppo tie ole, se olisi pitänyt tehdä jo nuorempana. He eivät juurikaan ymmärrä keskinäisten tekojensa seurauksia ja sitä, kuinka he sysäävät tietyin keinoin aina oman tuskansa minun kannettavakseni. Fyysistä väkivaltaa tai alkoholia ei tähän liity, vaan erittäin vahingollista henkistä väkivaltaa ja menneiden tekojen&sanojen iäti märkiviä haavoja.
Onko muilla tästä kokemuksia ja oletteko päässeet tilanteesta jotenkin eteenpäin? Vanhempani ovat jo eläkeläisiä ja sairastelevia, eivätkä voimani ja jaksamiseni riitä tätä heidän kanssaan purkamaan, vaikka se tuskin mitään auttaisikaan. Muutan perheeni kanssa kauas toiselle paikkakunnalle reilun vuoden päästä, joten ehkä se tuo toivomaani rauhaa tämän suhteen ainakin jonkin verran.