Oman eroni kokemuksista, Mies 46V
Aloitan tässä foorumissa itsetutkiskelun vasta alkaneeseen eroon. Erosta on kolme päivää.
Olen ollut muutaman vuoden suhteessa ihmiseen, jonka kanssa uskoin olevani aina. Jo ensitapaamisellamme tiesin ja tunsin, että tässä se nyt on. Elämäni nainen. Hänen huumorintaju, elämänkatsomus ja yleinen positiivisuus vei minut aivan mennessään. Useasti alkuaikoina hän oirehti erinlaisista terveyshaitoista johtuen, sekä edellisen suhteen päättymisestä, jotka molemmat ilmenivät stressinä. Uskoin sen olevan väliaikaista ja parempien päivien olevan edessä.
Alkusuhteemme oli hapuileva sillä persoonamme olivat erilaiset. Minä loogikkona en aina ymmärtänyt täysin hänen olevan puhtaasti emotionaalisista lähtökohdista elävä ihminen. Omasta mielestäni meillä meni oikein hyvin. Noin vuoden jälkeen puolisoni alkoi puhua omaan asuntoon muuttamisesta ja yhdessä olosta eri osoitteissa. Perusteluina olivat oman tahdon ja itsenäisyyden kaipuu. Minua loukkasi ajatus asumuserosta ja siitä riideltiin useasti. Hän oli tullut edellisestä suhteesta suoraan yhteiseloon minun luokseni eikä näin ollen ollut kokenut omaa tilaa lainkaan. Oma vuorotyöni antoi sentään pienen mahdollisuuden olla itsekseen, mutta hän koki myös, ettei tuntenut asuntoani kodikseen. Siksi asuimme vuoden erillään, pariskuntana.
Suhteemme syveni ja jatkoimme yhteistä elämää. Vuorokuukausin olimme onnellisia ja ajoittain riitelimme. Hän ei ollut riidellyt edellisessä elämässään ja otti perheriidat huomattavasti raskaammin kuin minä. Minulle oli aina ollut selvää että riidat riidellään pois ja sitten jatketaa kun ilma on puhdistettu. Emotionaalisempa osapuolena hän kärsi tilanteista minua huomattavasti enemmän. Uskon hänen persoonallisuuden muuttuneen juuri näissä tilanteissa vältteleväksi ja vetäytyväksi.
Noin kahden vuoden jälkeen hän muutti pisti pelin poikki ja otti eron. Ero oli lyhytkestoinen ja palasimme muutamien päivien jälkeen yhteen. Sen jälkeen suhde syveni entisestään ja olimme jossain kohtaa umpirakastuneita. Ajattelin meneväni hänen kanssaan naimisiin. Aikaa kului ja onnelliset ajat tulivat aaltoilevina ajanjaksoina. Välillä kaikki oli hyvin ja välillä vähän huonommin. Useasti keskustelimme tunteistamme ja suhteestamme, teimme sen eteen töitä Väestöliiton- sekä internetistä löytyvillä materiaaleilla. Keskusteluyhteys meillä oli aina avoin ja siihen kannustettiin.
Elimme parisuhteemme parasta aikaa kolmannen ja neljännen vuoden aikana. Olin onnellinen, rakastunut ja elämä hymyili. Vasta menneen viimeisen puolen vuoden aikana puolisoni alkoi puhua juurettomuudestaan, kokemuksistaan ettei kuulu mihinkään, suunnan puuttumisesta elämässään. Tuin häntä koko suhteemme ajan pyrkimyksissä eteenpäin niin työelämässä kuin opiskeluissakin. Hän puhui myös omien voimavarojensa loppumisesta riitelytilanteissa, joka sai minut patoamaan tunteitani, etten olisi aloittanut riitaa tai tahattomasti loukannut häntä. Enkä tietenkään koskaan rakastamaani ihmista halunnutkaan loukata tai satuttaa. Luonteenpiirteelleni ominaisesti sanoin kuitenkin asioita juuri enempää ennalta ajattelematta. Siten loukkasin häntä ja koki tulleensa rajoitetuksi.
Vajaa viikko sitten sain tietää hänen tutustuneen uuteen mieheen ja hän on päättänyt ottaa eron. Olen kriisissä ja shokissa yhtä aikaa. Tunnemyrskyni menevät aivan laidasta laitaan ja kärsin levottumuudesta sekä unettomuudesta. Kuun loppuun mennessä asun yksin.
Tervetuloa lukija, jos olet tai olet ollut samassa tilanteessa, kommentoi miltä sinusta tuntui. Yritetään tehdä tähän anonyymi julkinen vertaistukiryhmä josta vähäsanaisemmat voisivat saada apua eroon. Toisilta tukiryhmäsivuilta löysin lauseen, Älä jää yksin.