oma epävarmuus uusperheessä
Olen varmaan kymmenen kertaa yrittänyt kirjoittaa tänne ja jäsentää ajatuksiani, yhdennentoista kerran vahingossa poistin ja nyt yritän päästä aivan lähetä-vaiheeseen asti!
Olen naimisissa miehen kanssa, jonka tytär (oikeuden päätöksestä) asuu meillä. Yhteinen lapsemme on 2 kk, joten osaksi tuntemukseni voi johtua isosta elämän muutoksesta ja hormooneistakin 😉
Päällisin puolin meillä on kaikki hyvin ja minua oikeastaan hävettää edes valittaa mistään. Meillä on ihana asunto, lapsi jota toivoimme kovasti ja tiedän, että mieheni rakastaa minua. Tunnen kuitenkin suurta epävarmuutta olenko mieheni mielestä hänelle juuri oikea ja koen tarvetta olla jotenkin paras ja ”täydellinen” hänelle. Tämä varmaan johtuu syömishäiriötaustastani, mutta kävin silloin terapiassa ja jotenkin kuvittelin sen ajatusmaailman olevan ohi. Miksi siis en pääse näistä ajatuksista?
Toinen ongelmani on häpeä, jota tunnen uusperheestä. Tulen hyvin toimeen mieheni tytön kanssa ja haluaisin kokea meidän olevan perhe. En kuitenkaan voisi kuvitella olevani mieheni kanssa, jos en tietäisi ensimmäisen lapsen olleen suunnittelematon tai, jos hän olisi ollut aikaisemmin synnytyksessä tai naimisissa. Jotenkin en muuten itse kokisi em. asioita ainutlaatuisina, kai… Typerintä on, että haluaisin kaikkien muidenkin tietävän nuo asiat, koska muuten tunnen jonkinlaista häpeää uusperheestämme. Enkä edes oikein tiedä miksi?! Tunnen ihmisiä, jotka ovat tahoillaan eronneet ja menneet uudestaan naimisiin ja perustaneet uusperheen, enkä pidä sitä mitenkään hävettävänä tai erikoisena. Miksi siis omalla kohdallani tunnen niin?
Taustalla on riitoja, syyllistämistä, mieheni taloudelliset ongelmat, väkivaltaa, oikeudenkäyntejä ja lapsen äiti on yrittänyt kaikin tavoin vaikeuttaa meidän elämäämme, mutta miksi olen esim. antanut sen onnistua? Miksi olen antanut ulkopuolisen ihmisen vaikuttaa elämäämme? Sitähän hän juuri haluaa…
Tiedän olevani jonkun verran katkera menneistä, vaikka kaikki onkin pyydetty/annettu anteeksi. Välillä minusta tuntuu, että ”rankaisen” miestäni ottamalla aina vanhat asiat esiin ja syytän tavallaan häntä kaikesta, mitä minäkin olen tässä hullun myllyssä joutunut kestämään, vaikka itsehän minä olen tieni valinnut! Mietin pitäisikö minun vetäytyä ja antaa asioiden olla vai sanoa kaikille suorat sanat?
Tiedän, että osaan olla itsevarma ja ottaa asiat huumorilla. Tiedän, että osaan ajatella hyviä puolia ja antaa murheiden olla. Tuntuu vain, että se ihminen on hautautunut kaikkien ongelmien, epävarmuuden ja häpeän alle. Rakastan kyllä miestäni ja ero ei ole vaihtoehto, mutta miten voin jatkaa tässä liitossa ilman ahdistusta? Miksi jään pohtimaan kaikkia ongelmia, vaikka voisin yrittää nauttia positiivisista asioista? Miksi annan ulkopuolisten ihmisten vaikuttaa tekemisiini ja elämääni?
Kenelläkään ei varmasti ole valmiita vastauksia mihinkään, mutta mielelläni kuulisin kokemuksia ja mielipiteitä…