Olenko alistettu... tai kenties tyhmä tai jotain??
Hei kaikille,
Olen selaillut viestiketjuja ja huomannut kuinka monella on samantyyppistä ongelmaa kuin itselläni, mutta päätin silti kirjoittaa omat asiani tänne ja pyytää mielipiteitä, koska jokaisen tarina on kuitenkin erilainen loppupeleissä. Eli mitään ihmeellistä ja suurta ei tämä tule olemaan verrattuna muihin, joten toivon, että silti jaksatte lukea ja valaa uskoa minuun, kommentoitte tai mitä tahansa, jotta saisin ulkopuolista näkökantaa ja kenties vahvistusta omaan tilanteeseeni.
Eli naimisissa olen ollut mieheni kanssa 7 vuotta, yhteiseloa takana 14 vuotta, 4 lasta, joista yksi enkelilapsi. Lapsen kuoleman jälkeen luulin, että arvot perheessämme ovat sellaisia, ettei mikään niitä pysty heilauttamaan, yhteenkuuluvuuden tunne oli rikkomaton. Mieheni on aina ollut humalapäissään arvaamaton.. en ole kuitenkaan joutunut pelkäämään lyömisiä vaan olen pärjännyt hänen kanssaan kunhan olen ottanut huudot ja haukut vastaan ja pitänyt suuni kiinni. Ongelmista ei oikeastaan ole puhuttu, ne on lakaistu maton alle siten, että omalta osaltani olen ollut hiljaa päivän pari hänen törttöilynsä jälkeen ja sitten hän tuli ja pyysi anteeksi ja lupaili, ettei enää sitä taikka tätä. Kerta toisensa jälkeen lupaukset kuitenkin pettivät ja taas kun joi joi senverran, että oli tukevassa humalassa ja sanoi mitä suustaan ulos tuli. Jossain vaiheessa rupesin sanomaan asioita vastaan ja sehön ei tilannetta hepottanut, vaan on myöntänyt että meillä meni paremmin kun olin hiljaa vaan. Kuitenkin… ongelmat ovat nyt kärjistyneet siten, että edellissyksynä lähti työn vuoksi muualla viikoiksi ja oli vain viikonloppuisin kotona.
HUomasin heti alakusyksystä jotakin outoa mihessä, mutta syytti pahaa oloaan minusta johtuviksi sekä työkiireistään johtuviksi. Rahaa ei koskaan tilillä ollut, jouduin lainaamaan jos keltäkin, että saisin lapsilleni talvikengät ja autoon renkaat sekä ruokaa jääkaappiin ja laskut maksettua. Tililtä seurailin, miten rahat kulusivat hänen kämppänsä lähiöpubin kassaan, isoja summia, sellaista rahaa joka olisi pitänyt olla tilillä jotta saisin elämän hoidettua lasten kanssa. Tästä kun puhuin, ei ottanut kuuleviin korviisa vaan jatkoi ja jatkoi. Hoiti työnsä, mutta vapaa-ajallaan vietti sen ystävien kesken kuppilassa kun siellä oli vaan niin mukavaa jutella ja viettää aikaa, siis hänen sanpjensa mukaan ihan poikaporukassa istuivat. Yritin useasti soitella, mutta puhelimeen ei vastannut, aina oli kuulemma puhelimessa jotakin vikaa tai ei ollut kuullut kun se soi, tai joskus se oli jopa kiinni kokonaan. Tätä jatkui pitkälle syksyyn ja loppujen lopuksi selvisi, että hän on erehtynyt sänkyhommiin toisen naisen kanssa, vaikkakin vain kerran omien sanojensa mukaan. Tämän selvitettyäni tajusin kaiken, vstaamattomat puhelut, rahan menon, kiukkuisen olemuksen kotona, minun syyllistämiseni ym ym.
Olin valmis pistämään mieheni pihalle, mutta hetken mietittyäni tulin siihen tulokseen, että en voi heittää omaa elämäntyötämme kerrasta hukkaan vaan kaikkeni pitää yrittää, sekä hän että minä. Keskustelimme asiasta ja lupasi parantaa tapansa ja ottaa itseään niskasta kiinni sekä luapsi että tuon toisen naisen saisin unohtaa heti, se oli vain kertaerehdys ja sillä selvä ( tähän sellainen että tuo toinen oli samassa työpaikassa ja näkivät päivittäin ) Minulla oli omat tapani pitää selvillä hänen ja tuon toisen yhteydenotoista ja huomasin että tekstiviestejä läheteltiin silti vielä puolin ja toisin, tiuhaan tahtiin, mutta mies kiisti kaiken. Minäkään en sanonut mitään, yritin että olisi itse myöntänyt, mutta ei sitä tehnyt. Yhteydenpito loppui jossain vaiheessa, mutta mieheni käytös jatkui, eli jaksoi istua kavereidensa kanssa baareissa välittämättä lupauksistaan ja sanoistani tai siitä ”uhrauksesta” jonka koin, että olin anteeksi antanut.
Tunsin itseni aika typeräksi, mutta päätin jaksaa ja jatkaa. Alkutalvesta kävimme keskustelemassa jossakin parisuhde jutussa ja huomasin, että mies yirtti tosissaan ja tuntui taas että nyt alkaa sujumaan. Lopetti juoksut, kävi vain silloin tällöin kevään aika ystäviensä kanssa jossakin. Soitteli usein ja oltiin yhteyksissä paljon, ja kas kummaa puhelinkin toimi aina! Normaalia sanomista on tullut silloin tällöin, mutta ei isompia. Miehelläni oli ennen tapana aina riidan päätteeksi uhata avioerolla, ja nyt teimme sopimusen että sillä asialla ei leikitä, hän ei voi minua pitää jojonaan ja leikkiä niin vakavalla asialla. Sopimus on pitänyt aina viime Maanantaihin saakka. Joi itsensä kivaksi ja kun huomautin juomisesta ja siitä, että onko pakko kotona juoda noin paljoa niin johan suuttui. Kaiken kukkuraksi menin kieltäytymään seksistä hänen kanssaan ja se oli lopullinen niitti hänelle. Sanoi, ettei ketään väkisin pane… Tästä alkoi kova sanominen, joka johti siihen että huusi ja haukkui mut huoraksi lasten kuullen ja uhkasi hakata ( on kerran hakannutkin ja aika kovin sen silloin teki ) josta minä pelästyin ja uhkasin soittaa poliisit paikalle jos ei lopeta. Tämän jälkeen potkaisi ja nauroi, että se nyt oli pelkkä vitsi ja kysyi että missä mun huumorintajuni oikein on? Ilta päättyi siihen, että lähti kassinsa kanssa ulos ovesta, törkeästi vielä vanhimmalle lapselle sanoi, että se on nyt siinä ja iskä lähtee ja jätti minut pesemään likapyykin ja selvittämään asioita lasten kanssa. Sanoin vielä, että tiedät itsekin ettei erolla ja lähtemisellä uhata, kuten ollaan sovittu ja jos nyt lähdet tiedät ettei takaisin ole tulemista, koska rajat ne on minullakin. Sanoi, että tietää hyvinkin mitä on tekemässä ja lähti ovesta ulos, vain tullakseen aamulla erääin humalassa ja katuvaisena takaisin.
En ole omia sanojani pyörtänyt vaan olen ollut sitä mieltä että saa muuttaa pois, mutta silti ajattelen, että teenkö väärin?! Miten nuo lapset kestävät eron vaikkakin isoin sanoi, että on parempi, että eroatte ettei tarvitse kuulla riitojanne. Mulla olisi paljon tästä kirjoitettavaa, mutta nyt pitää lopettaa kun on töihin lähtö. Kommentoikaa olkaa kilttejä. otan vastaan aivan kaiken viisauden teiltä muilta, kunhan se omaa oloani helpottaisi….