Olen yhdentekevä ihminen
Kesällä olisi tullut 13 v täyteen elämänkumppanini kanssa. Näihin vuosiin mahtuu yhdessä ja erikseen asumista, lähinnä erillään asuminen on johtunut taloudellisista syistä. Viimeiset viisi vuotta asuttiin taas yhdessä. En ole ehkä erinomaisen hyvä ihminen ylipäätään ollenkaan viihtymään tiiviisti samassa asunnossa kenenkään kanssa, mutta yritin parhaani ollakseni mahdollisimman vaivaton ja helppo ihminen kumppanilleni joka yksin kävi töissä ja vastasi suurimmasta osasta kaikista menoista. Itse kun olin ensin kuntoutustuella ja sitten sain eläkkeen, joka ei tietenkään ole häävi. Taustalla kun on vuosikausien putki masentuneena ja ahdistuneena – uskallan silti väittää että en ole ollut niin ikävää seuraa kuin jotkut masennuksessaan erittäin kielteisen näkökannan kehittävät ihmiset… Lisäksi kumppanillakin on ollut omat oireilunsa, lähinnä kyvyttömyys hillitä itseään eli raivostumista pikkuasioiden takia. Siihen on auttanut SSRI-lääkitys jonka hän sai työuupumuksen ja masennuksen myötä. Itselleni mistään lääkkeestä ei ole ollut koskaan mitään merkittävää hyötyä, ja lääkäri onkin sanonut että ahdistukseni vuoksi en saa SSRI-lääkkeistä apua.
Alkuvuodet suhteessamme olivat välillä kirjavaa aikaa miehen ajoittaisten raivokohtausten vuoksi, ja varsinkin sen vuoksi että itse reagoin niihin helposti heittäytymällä yhtä raivokkaaksi. Esineitä rikkoutui puolin ja toisin, ja itse olin pahimmillani myös väkivaltainen, mutta jostain syystä kumppanini ei pane tälle juurikaan painoa eikä ole koskaan sanallakaan valittanut tästä tai yrittänyt minua mitenkään syyllistää. Olen pystynyt hillitsemään itseäni ja olemaan lyömättä kumppania sellaiset 9 v. Viimeiset pari vuotta ei olisi ollut edes pienintäkään syytä, kun omat raivonsa lääkkein kuriin saanut mies ei ole käyttäytynyt tavoilla jotka aikoinaan provosoivat minua (uhkailu tapolla tai itsemurhalla, huutaminen ja riehuminen).
Olin siis varsin tyytyväinen elämäämme, vaikka se onkin tietenkin pahasti rutinoitunut ja kaikki sujui kai vähän liiankin helposti nyt kun jälkikäteen ajattelee. En koskaan tosissani uskonut että minulla voisi olla sen parempi kenenkään muunkaan ihmisen kanssa. Ennen nykyistä kumppaniani olin ihastunut pari kertaa aikuisella iällä, ja pidin niitä kertoja älyttöminä tapauksina, suorastaan halveksuin itseäni siitä että olin niin typerä että päätäpahkaa tykästyin tyyppeihin joita en olisi voinut vähempää kiinnostaa, oikeasti. Sain kyllä seksiä ja jonkin aikaa jonkinlaista ystävyyttäkin, mutta kukaan ei halunnut seurustella kanssani eikä olla kanssani. Minussa oli aina jotain väärää, joko vääränlainen keho tai luonne tai sitten olin jonkun elämässä väärään aikaan (tyypillä juuri loppunut Suuri Rakkaus jonka mittoihin en tietenkään voinut yltää…) Tähän pitkäaikaiseen kumppaniini en koskaan ihastunut, mutta arvostin suuresti sitä että saatoin rakastaa häntä vakaasti arjessa. Mielestäni meillä oli nimenomaan kumppanuus.
Seksuaalisella tasolla en pitänyt kumppaniani erityisen kiehtovana – se jäi jonnekin suhteemme alkuaikoihin kun hän ulkoisesti muistutti enemmän sitä miestyyppiä johon olen heikkona. Koko suhteemme ajan tiesin että itsekään en vastaa hänen naismakuaan – mikä se sitten liekin, mutta jotenkin hänen puheistaan sain aina sen käsityksen että hän sai ehkä välillä oikein miettimällä miettiä mikä minussa olisi kaunista. Kehoani hän kehui kyllä kovasti ja nuorekkuuttani (olen 41-vuotias nyt), mutta kasvojani ei koskaan. Ajoittain näytin kyllä kuulema ”söpöltä” jos sattui olemaan tukka hyvin. Kumppanini kasvoista itse puolestani pidän kovin, ainakin silloin jos hän ei näytä happamelta. Mutta kehon kanssa… en tiedä. – Minua voi pitää pinnallisena kun puhun tällaisia, mutta jostain syystä minulle ei vaan nappaa keho kuin keho. ☹️
Seksin saralla oli myös kaikenlaista ongelmaa sillä joitakin vuosia sitten sairastuin krooniseen sairauteen joka vaikutti syvästi seksielämääni, pahimmillaan olen tuntenut olevani jopa jollakin tavalla seksi-invalidi. Toisaalta tämä sairaus on helpottanut vuosien varrella, ja olen tervehtynyt niin paljon ettei seksi välttämättä olisi enää kauhea ongelma.
Ongelmaksi muodostuu että sitä ei enää tule välillämme olemaan. Jouduimme taas erinäisistä syistä johtuen muuttamaan erilleen, mutta en mitenkään olettanut että suhteemme päättyisi nyt sen enempää kuin se on aiemminkaan tehnyt eri osoitteissa ollessamme. Mutta kumppani alkoi käyttäytyä jotenkin omituisesti, puheli niin ihmeellisiä asioita etten kohta voinut enää kuin huutaa että mikä (piip) nyt oikein on. Pitkän kiertelyn ja monien valheiden jälkeen hän lopulta kakaisi että on tapaillut toista naista puolen vuoden ajan. Mitään ”peruuttamatonta” ei ole kuulema tapahtunut, mutta ”tunne on vahva ja syvä”.
Loputtoman jauhamisen lomassa sain kuulla että rakkaani pelkää tekevänsä elämänsä suurimman virheen, mutta heti kun olin tarttua oljenkorteen ja toivoon että voisimme vielä jaksaa, mihin kuitenkin olisin valmis (tyhmä kun olen?) niin hänen painokkaasti ja moneen kertaan esilletuomansa seikka on se että olisinko muka tyytyväinen jos hän jäisi luokseni minun mielikseni.
En tietenkään. Mutta tuo kysymys satuttaa. Tuntuu kuin 13 v olisi kaadettu ojaan ja minä sen mukana. Välillä iskee suunnattoman vihan puuskia ja tekisi mieli entiseen malliin riehua ja hajottaa paikkoja, aivan kuten kumpikin teimme pahimpina vuosina, mutta mitä se hyödyttäisi? On irvokasta että ainoa ihminen jonka kanssa tästä asiasta voin puhua on nimenomaan HÄN. Ketään muuta ei kiinnosta. Mielenterveystoimistoon minulla oli muutenkin aika 3 vk päähän, eikä sitä pystytty aikaistamaan. Kirjoitin äidilleni jolle muutenkin kirjoittelen melko usein, eikä hän soita eikä sano mitään vaikka kirjoitin että koskaan eläissäni minusta ei ole tuntunut yhtä pahalta. Laitoin s-postia toiselle läheiselle ihmiselle, eikä hän ole vastanut yhtikäs mitään. Hän tosin ei taida kovin usein postiaan lukea, ja ehkei osaisi välttämättä mitään sanoakaan.
Itselleni vain tulee sellainen vahva tunne että koska olen kertakaikkiaan näin yhdentekevä ja paska ihminen ettei kukaan tunne minua kohtaan yhtään mitään, niin minkä helvetin takia edes elän? Tuleva exäni on sanonut että minun ongelmani on huono itsetunto (todella!) ja että minun pitäisi opetella rakastamaan itseäni että muukin sitten luonnistuisi. Mutta kuinka voin pitää itsestäni kun ei kukaan muukaan pidä, sehän taas todistettiin kun hän reilun 12 v ”koeajon” jälkeen tulee siihen tulokseen että emme voi olla pari. Ei ole kuulema ollut tarpeeksi lämpöä ja läheisyyttä, eikä intohimoa. (No ei kyllä hänenkään puoleltaan, että samassa ojassa tässä kai oltaisiin kumpikin ellei hänellä olisi sitä toista naista jolta hän saa(?) arvostusta ja kaikkea sitä mikä ilmeisesti puuttuu.)
Toisaalta tuntuu ettei mies ole kauhean lääpällään siihen uuteensa, järkeilee ettei yhtään tiedä kauanko on hänen kanssaan. Pääasia siis meidän suhteemme on että EI todellakaan enää ole minun kanssani, sanoi että pakkoko meidän on olla pari- ja seksisuhteessa. Muuten hän todistelee ja vakuuttaa että on edelleen kaverini, kaverisuhteeksi suhteemme kuvailikin (alensi, koen itse). Mutta epäilen vainoharhaisesti että vakuutteluiden tarkoitus on vain pitää minut miellyttävänä ja rauhallisena, tosiasiassa hän kuitenkin häipyy elämästäni enemmin tai myöhemmin.
Tuntuu kuin pitäisi äkkiä hankkia jostain joku uusi etten jää täysin yksin. Minulla ei ole kavereita, koska en aikoinani jaksanut niitä erikoisemmin haluta kaiken koulu- ja työpaikkakiusatuksi tulemisen jälkeen. Ainoa kaverini oli aiempi exäni joka teki itsemurhan 2000-luvun alussa. Sen jälkeen olen ollut yksinomaan nykyisen kumppanini kanssa tekemisissä, muista ihmisistä en ole halunnut kuullakaan sillä pelkään ihmisiä kuin ruttoa.
En haluaisi päätyä samaan jamaan kuin isäni vanhempieni eron jälkeen, tai edellisen exäni sen jälkeen kun meidän liittomme päättyi. Edellinen exä ei rakastanut minua enkä minä häntä, joten ero 4 v jälkeen oli ainoa järkevä teko. Ehkä nykyinen kumppanini ajattelee samoin että suhteemme ei tosiaankaan voi olla PARIsuhde. Tuntuu kuin olisin muuttumassa siksi edelliseksi mieheksi jonka itse jätin. Hän silloin aikoinaan ilmoitti heti eropäätökseni kuultuaan ettei ole minua koskaan rakastanutkaan. Minua ennen hän oli ollut pakkomielteisen ihastunut johonkuhun ja minun jälkeeni hän aloitti saman touhun taas, melkein stalker-tyyppisesti jotakuta naista kohtaan – ja silti hän aina jaksoi samaan aikaan muistuttaa homoudestaan…
Kun kukaan ei ole koskaan minua oikeasti rakastanut, kun kenenkään kanssa en ole todella saanut tuntea olevani arvostettu nimenomaan NAISENA, ei pelkästään kaverina tai ystävänä, niin mitä ihmettä tässä koko elämässä on mitään järkeä? En ole susiruma vaikken mikään missi olekaan, mutta tosiaan huono itsetuntoni saa minut aina väistymään siististi vasemmalle jos huomaan ettei seuraani kaivata. Tuntuu raivostuttavalta että minun pitäisi olla mielinkielin tulevalle exälleni että hän jaksaa olla edes kaverini ja auttaa minua jutuissa jotka itselleni olisivat liian vaikeita tai raskaita mm. sen vuoksi etten omista autoa enkä ajokorttia. Kun samaan aikaan tekisi mieli lähinnä huutaa kuin eläin, tai lyödä!
Älyllisesti voin järkeillä että olisi naurettavaa alkaa mukamas tappelemaan tästä miehestä, koska kuitenkin juttu on niin että en pysty hänelle antamaan kaikkea sitä mitä hän varmaankin ansaitsee nykyisenä persoonanaan. Ja jos en edes täysin fanita hänen kehoaan, mitä järkeä olisi roikkua hänessä kun joku toinen (se toinen nainen) pitää häntä hyvännäköisenä? Ja entä jos jossakin OLISI joku jolle minun KOKO kehoni olisi jotain sellaista mitä hän haluaa katsella, tai ei ainakaan koe kokoajan että virhe siellä ja toinen täällä? Nykyinen kumppanini on välillä ollut varsin vaativa ja pyrkinyt nujertamaan oman tahtoni mm. siinä miten saan pukeutua. En ole kaikkiin vaatimuksiin alistunut, mutta aika paljon olen tehnyt myönnytyksiä ja kompromisseja ettei tarvitse kuulla mitään jäkätystä. Pitkälti sen vuoksi että hän on kustantanut asumisesta huomattavasti suuremman summan. Välillä on tuntunut kuin olisin loinen tai joku seuraneiti… puudeli…
Omassa asunnossa yhteiskunnan siivellä eläen en ole ainakaan mitään velassa kellekään yksityiselle ihmiselle. En pysty kuvittelemaan itseäni enää koskaan työelämässä, sillä otin niin raskaasti oman työuupumukseni vuosia sitten, plus parissakin työpaikassa kokemani kiusatuksi tulemisen. Välillä suorastaan vihaan ihmiskuntaa, löydän kummastakin sukupuolesta vain pahaa. Kumppaniani en kuitenkaan aiemmin vihannut ja kohdistin häneen kaiken kiintymyksen mitä kai ollenkaan pystyn (tai kuvittelen pystyväni) kehenkään ihmiseen kohdistamaan. Jatkuvan masennuksen ja ahdistuksen vuoksi on vaikea kuvitella että kykenisin suurempiin tunteisiin. Ehkä tämä mies tarvitsee niitä suurempia tunteita. Ei saa minun kanssani, ei ehkä seuraavankaan, mutta onhan tässä vielä elämää jäljellä toivoa.
Itsestäni vain tuntuu että tässä iässäni olen epätoivon partaalla sillä tarjonta minulle on olematon, ja kun on jo niin selväksi käynyt että kukaan ei minusta välitä eikä rakasta, omista vanhemmistani lähtien, niin miksi yrittää tuputtaa itseään enää kellekään?
😑❓