Olen tuore äiti ja haluan kuolla
Olen 23-vuotias. 3 viikkoa sitten synnytin esikoiseni, ihanan, täydellisen tyttövauvan. Lapsi oli haluttu, joskin vähän typerään elämäntilanteeseen – minä ja mieheni olemme erittäin pienituloisia ja ilman vakituista työpaikkaa.
Olin masentunut jo raskausaikana. Itkeskelin paljon eikä mikään tuntunut oikein miltään. Olin ahdistunut ja jatkuvasti allapäin, vaikka tiesin kaiken olevan suht hyvin. Sain masennuslääkereseptin, mutten hakenut lääkkeitä, sillä en halunnut syödä pillereitä. Ajattelin että kyllä se helpottaa ajan kanssa. No, masennus lieventyi kyllä muutama kk ennen synnytystä, mutta tiesin sen palaavan synnytyksen jälkeen kahta pahempana. Ja niinhän siinä sitten kävi.
Synnytys oli rankka mutta meni hyvin. Olin ekan viikon sen jälkeen aivan rättipoikki, en jaksanut oikein mitään muuta kuin maata sängyssä. Imetys takkusi jo heti ensi metreillä; vauvan imiessä sattui niin kovasti että väänsin itkua. Rintakumista ei ollut apua, pystyin syöttämään vauvaa vain pullosta, imetin ehkä kerran päivässä ja annoin rintojen levätä muun ajan. Kipu oli aivan kauhea. Sairaalassa kukaan ei opastanut minua eri imetysasennoissa, ja kun ihmettelin kipua vauvan imiessä, minulle sanottiin vain: ”Kyllä sillä oikea ote näyttäisi olevan, se kipu hellittää ajan kanssa.” Meni kaksi viikkoa eikä se ollut vieläkään lieventynyt kuin himpun verran vain. Itse sitten tajusin että vauvahan imi ihan päin honkia ja sen takia rintani olivat olleet niin järkyttävän kipeät etten ollut pystynyt muuhun kuin lypsämiseen ja pulloruokintaan. Nyt sitten, kun ei enää satu, maitoa ei enää tule tarpeeksi.
Olen hirvittävän pettynyt itseeni kun tajuan etten kenties koskaan pysty täysimettämään, vaikka niin kovasti haluaisin. Lopullisen kuoloniskun imetykselle antoi virtsatietulehdukseen saamani antibioottikuuri, jonka aikana en pystynyt antamaan omaa maitoani vauvalle lainkaan (siitä seurasi hirveät vatsavaivat kun pari kertaa kokeilin). Lopetin sitten lypsämisenkin, oikeastaan huomaamattani, ja maidon tulo väheni niin rankasti että tätä nykyä maitoa tulee päivässä noin 50-60 ml vaikka kuinka yritän lypsää/imettää.
Alku vauvan kanssa lähti imetysongelmista huolimatta hirmu hyvin käyntiin. Vauva oli kiltti kuin enkeli, söi ja nukkui vain. Jossain vaiheessa asiat kuitenkin muuttuivat, muistaakseni juuri silloin kun vauvan ollessa n. puolentoista viikon ikäinen sain ne antibiootit ja sen johdosta jouduin antamaan enemmän korviketta. Tutteli aiheutti järkyttävät vatsanväänteet ja vauva alkoi pikkuhiljaa huutaa lähes jatkuvasti. Huutokonsertteja oli päivässä monta tuntia, pahimmillaan vauva saattoi huutaa tunteja putkeen eikä mikään auttanut. Vaihdoimme korvikkeen Nanniin ja se näyttikin aluksi auttavan, mutta nyt huuto on palannut kuvioihin.
Alusta lähtien vauva on herännyt yöllä miltei kellontarkasti 3 tunnin välein syömään ja sen jälkeen nukahtanut tyytyväisenä. Viimeiset puolitoista viikkoa heräämiset tapahtuvat 1-2 tunnin välein eikä nukahtamisesta tahdo tulla mitään. Vauva ähisee ja tuhisee ja kitisee sängyssään – vatsavaivojaan, luulisin, sillä samalla hän kipristelee ja jalat vispaavat. Päivälläkään ei saa nukuttua, kun päiväunet ovat maksimissaan sen kaksi tuntia ja sitten alkaa taas se kipuhuuto tai nälkäitku. Alan olla niin väsynyt ja kiukkuinen koko tilanteeseen että haluaisin vain juosta junan alle ja kuolla pois.
Synnytyksen jälkeen meni ehkä viikko, kun olin tosi pirteä ja hyväntuulinen, tein kotitöitä kuin kone ja kaikki sujui loistavasti. Sitten mielialani romahti. Pelottaa, sillä alan olla siinä pisteessä että kohta räjähdän kokonaan. En kestä vauvan itkua enää yhtään – hermot kiristyvät heti kuin vieterit kun kuulen pienenkin parkaisun. Välillä minun tekee mieli heittää vauva ikkunasta tai sitten hypätä itse katolta alas. En osaa tuntea juuri mitään positiivisia tunteita ketään tai mitään kohtaan. En hymyile vauvalle, tuskin juttelen. Hymyilen tuskin miehellenikään. Kaikki tunteet, mitä vauva minussa herättää tällä hetkellä, ovat uupunut kiukku, riittämättömyys ja luojan kiitos sentään huolehtimisen tarve. En jaksaisi yhtään kantaa häntä sylissäkään. Mikään, mitä teen, ei ole hyvä tai tarpeeksi.
Mieheni onneksi osallistuu vauvanhoitoon täysillä. Syöttää, vaihtaa vaippoja, hoitaa yölläkin. Hoidamme vauvan suunnilleen puoliksi, mutta tuntuu että sekään ei riitä minulle. Haluaisin vielä enemmän lepoa, voisin nukkua maailman tappiin asti. Olen itsekäs paska jolle ei riitä mikään.
Minulla on tunne, että olen täysin paska äiti, koska oman mielihyväni takia (en siis kestänyt kipua) en aloittanut imetystä jo alusta lähtien täysipainoisena. Luulen, että jos olisin imettänyt tai ruokkinut tyttöä omalla maidollani koko ajan, maitoa olisi tullut riittävästi ja toisekseen likka ei olisi saanut vatsavaivoja, ainakaan noin pahoja. Koko juttu on siis minun syytäni. Itkuisuuden pitäisi helpottaa 3-4 kk ikään mennessä, mutta sen ajatteleminen on sama kuin ajattelisi että istun helvetissä ”vain” seuraavat sata vuotta.
Voisin yhtä hyvin juosta järveen, sillä minusta ei ole tähän. En jaksa enää, en kerta kaikkiaan jaksa. Jos olen jo nyt ihan rikki ja loppu, miten IHMEESSÄ jaksan koko tämän vaikean ensimmäisen vuoden? 😯🗯️
Haluaisin vain nukkua. Haluaisin nukkua pois.