Olen aivan voimaton!
Minulle myös aivan ensimmäinen kerta, kun kirjoitan ja pyydän mielipidettä muilta, mutta jollakin tavalla koen olevani aivan hukassa. Aika perinteinen tarina minullakin, tapasin miehen viime toukokuussa ja rakastuimme totaalisesti kerralla. Alkukesä oli ihana, olimme yhdessä paljon, juttelimme, pidimme toisistamme huolta, kunnioitimme toisiamme jne. Kaikki oli täynnä rakkautta. Olen 34-vuotias ja mieheni muutaman vuoden vanhempi. Olin tavannut miehen, jonka kanssa haluaisin yrittää lapsia, perustaa perheen. Hänkin tunsi samoin.
Ensimmäinen takapakki tuli kesän lopussa, kun olimme vanhempieni luona kylässä ensimmäistä kertaa, halusin heidän tapaavan tämän mahtavan ihmisen, johon olin rakastunut. Pikkuveljeni haki meidät junalta kirjaimellisesti 11 sekuntia myöhässä, mutta tänä aikana mieheni suuttui jo käytöksestäni olla soittamatta veljelleni. Luotin, että hän tulee hakemaan aivan pian. Tämän lisäksi kun saavuimme kotiin, oli yö ja vanhempani olivat nukkumassa, hän huuti minulle yläkerrassa kuinka itsekäs ja ajattelematon olen, en tee mitään hänen hyväkseen ja paineli ovesta ulos. Olin aivan lukossa, häpesin, että olin tuonut yöllä huutavan miehen kotiini. Itkin vielä seuraavanakin aamuna, hän sen sijaan jutusteli isäni kanssa kun mitään ei olisi tapahtunut.
Näiden jälkeen aika tasaisesti on tullut isoja ylilyöntejä mieheni puolelta. Välillä kävelin juna-aseman väärältä puolelta autoon – minä tyhmä, joka en tiedä mitä bussien puolelta tarkoittaa hänen hakiessa minua asemalta, en vastaa hänelle puhelimeen töissä ollessa – kun pidän työsopimustilaisuutta työntekijälleni. En sano hänelle kiitos, kun hän on täyttänyt asianpesukoneen. Meikkiä pestessäni käytän liikaa vettä ja puhun koirille kauniimmin kuin hänelle. Nämä ovat vain jäävuoren huippua.
Aluksi otin vastaan paljon ja usein olin hiljaa ja kuuntelin häntä, mutta nyt puolustaudun raivokkaasti hyökäten takaisin. Riitelyitä on lukuisia, niiden tahti on kiihtynyt 1 kerrasta kuukaudessa jokapäiväiseen tappeluun, huutamiseen ja haukkumiseen. Edellinen riitamme meni fyysiseksi kuten syksylläkin jolloin jouduin soittamaan veljeni hakemaan minut yöllä pois kotoa.
Olen tällä hetkellä aivan henkisesti voimaton. Syksystä asti olen kuullut kuinka itsekäs olen, en käytökselläni huomioi muita ihmisiä, en laita tarpeeksi tekstiviestejä hänelle tai huomioi häntä muutenkaan. Syksyn aikana en ollut yhdessäkään heidän perheen juhlissa, koska joka kerta ennen juhlia hän ryöpsäytti päälleni jotain hirveää sanomista – en kyennyt menemään ihmisten ilmoille. Hänen äitinsä 60-v juhlissa, seisoin heidän oven takanaan ja itkin, kun en uskaltanut mennä sisälle. Häpesin, kuinka hirveä ihminen olen.
Olemme yrittäneet puhua tilanteesta, mutta pyöritämme samoja ongelmia uudestaan ja uudestaan. Koen, että minulla ei ole oikeutta näyttää tunteitani tai loukkaantua hänen sanoistaan tai teoistaan. Sulkeudun entisestään enemmän koko ajan ja loukkaan tällä käytöksellä häntä koko ajan enemmän.
Ongelmana on, että mieheni haluaisi minun pyytävän anteeksi häneltä käytöstäni, jolla aiheutan hänelle mielipahaa. Suurimmaksi osaksi en tiedä mitä pyytäisin anteeksi? Hän sen sijaan aina sanoessaan jotain rumaa pyytää anteeksi seuraavana päivänä. Ihan kuin se oikeuttaisi hänet, että toiselle saa sanoa mitä vaan kun sitten pyytää anteeksi. Hänellä on muutenkin keinot keksitty, kuinka meidän parisuhde saadaan kuntoon – minä muutan käytöstäni ja toimintatapojani.
Olen aivan neuvoton mitä minun pitäisi tehdä vai käyttäydynkö minä kuin hirviö?
Paha olo on molemmilla, eikä riitoja rakenneta yksin, mutta itse en enää löydä ratkaisua.