Nuoren masennus sairastuttaa muutkin

Nuoren masennus sairastuttaa muutkin

Käyttäjä Äiti_47 aloittanut aikaan 28.08.2023 klo 09:15 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Äiti_47 kirjoittanut 28.08.2023 klo 09:15

Moi! Meidän perheeseen kuuluu minä (äiti) ja kaksi tyttöä (14 ja 18v). Vanhemmalla tytöllä on ollut jo vuosia masennus, johon hänellä on lääkitys, mutta elämähän on hyvin vuoristoratamaista. Elämä meillä on hieman munankuorilla kävelemistä. Aina pitää olla vähän varuillaan, kun ei tiedä mistä päin millonkin tuulee. Siskokset ovat erittäin läheisiä. Nuoremmalla ei ole oikein kavereita vaan sisko on hänen paras ja lähes ainoa kaveri. Nuorempi on vuoroviikoin minulla ja isällään. Olen jo pitkään huomannut, että nuoremmalle on todella rankkaa, että hän ei yhtään tiedä millaiseen ilmapiiriin hän tulee, kun hän tulee isältään meille. Isällään hänellä ei ole ketään kaveria ja ne viikot ovat hänelle hyvin yksinäisiä. Eli kun hän tulee tänne, hänellä on usein toiveet korkealla, että nyt pääsee takaisin parhaan kaverinsa luo ja useimmiten jälleennäkeminen onkin täynnä iloa ja naurua. Mutta sitten on niitä kertoja kun isosisko ei jaksa suurinpiirtein edes moikata. Olen huomannut, että nuorempikin tyttö on nyt alkanut oleen hiljaisempi ja väsyneempi. Pelkään, että hänkin on luisumassa masennukseen. Itselläkin jaksaminen alkaa oleen aika huonoa. Olen vuosia kantanut huolta vanhemmasta tytöstä (yksin, ilman isän apua) ja nyt tuntuu aivan hirvittävältä jos nuorempikin sairastuu toisen taudin takia. Tiedän, että ei ole oikein ajatella, että vanhempi tyttö olisi sairaudensa takia vastuussa siitä mitä sairaus tekee meille muille, mutta miten estän sen, että me muut ei luisuta samaan pimeyteen. Varsinkin nuorempi tyttö josta olen aivan äärimmäisen huolissani.. 

Käyttäjä ask kirjoittanut 29.08.2023 klo 23:17

Nuorten masennus tosiaan on räjähtänyt käsiin, koko ajan netissä ja kaikkialla puhutaan siitä. Huomaan itsekin oma äiti on tosiaan ollut kovilla kun olen sairastunut masennukseen, itselläni on vakava masennus, huomaan itse kans olen syrjäytynyt ja hiljaisempi, ja jään pohtimaan asioita, ja äitini on ollut erittäin huolissani, ehkä vähän liikaakin, hyvä vaan että huolehditaan. Ajattelin nyt vastata kun en ole pitkään aikaan tukinetissä käynyt, kirjoittelu voi tuoda vaikkapa vertaistukea.