anamcara kirjoitti 24.7.2011 2:29
Tätä on kestänyt noin kaksi vuotta.
Pakko-oireita aiemmin.Nuoremme 26v.on lahjakas muusikko.Nyt kaikki opiskelut on seis.
Hän pelkää koko ajan kostoa,jostain sanomastaan asiasta jota ei muista,oltuaan humalassa.
On ollut sairaalassa.Nyt kuntoutumishoidossa,mutta ei kerro groteskeja pelkojaan muille kuin minulle,äidille.
Minä välitän ne hoitohenkilökunnalle,joka ei tunnu käsittävän hänen pelkoaan.Tai eivät tiedä koko totuutta.
Nuori makaa päivätoimien jälkeen säleverhot kiinni ja peitto korvilla ja toivoo unta.Ja yötä,pois päivästä.Lääkitys on kohdallaan.
Lomilla on ruvennut käyttämään alkoholia,se rohkaisee ja auttaa kuulemma.
Yhden kaverin ,joka tuntee psyyken asioita pitää yhteyttä,muut on jättänyt,ei vastaa kännyyn ei s-postiin.
Isän kanssa ei osaa puhua,isä ei ymmärrä tekemättömyttä,flegmaattisuutta.Tietää kyllä tilanteen.
Mikään ei kiinnosta,millään ei ole väliä.Koston tunne on vain totta,vaikka on epätosi.Komea kaveri,joka ei välitä enää ulkomuodostaan.Polttaa ketjussa.Ei koe sairaudentunnetta.
Me emme jaksa enää,emme tiedä mitä tehdä.Olen käynyt hoitokokouksissa,mutta ei tunnu etenevän.Itselläni on psykiatri,mutta mies ei suostu.Miten eteenpäin.Itselläni on ollut paniikit ja pakko-oireet,mutta ne ovat pieniä tähän verrattuna.😯🗯️😯🗯️😯🗯️:
Ote elämästä voi olla kadonnut syystä, joka on tapahtunut jossain bileissä?tms - tarkoitan joku alkusyy - joka linkittyy jotenkin elämän aiemmin koettuun kipeään kohtaan?
Itsestä tunnistan tuonmoisen vaiheen, jossa yhteys oli pois ulkomaailmaan, makasin täydessä lamaantumisen tilassa, tuskin virtsaamassa kävin.
en juonut, ei ollut mitä virtsatakaan.
En tehnyt mitään sen kahden viikon aikana, jonka se kesti.
Kukan ei tiennyt olla huolissaan.
Olin työelämässä, mutta en ollut työelämässä kuitenkaan.
Joku tuommoinen syväjumiutumisen voimattomuus joss amillään ei ollut mitään väliä.
Millään ei ollut merkitystä.
Ei ollut ketään sanomaan mitään.
Se tila jotenkin ruokki sitä tilaa.
Oli jotenkin mustaa olemisen tilaa.
Sälekaihtimet oli kiinni.
Valoa ei kestänyt, minkäänlaista.
Ajatuksetonta oloa.
Ruumis kuin kelluva levä -olo.
Luopumista, kaikesta, ilman minkäänlaista ajatusta mistään.
Kai se oli kehonkin reaktio kaikkeen ylivoimaiseksi muuttuneeseen?
Elämä(nhalu) oli mennyt tukkoon.
En käsitä vieläkään mistä tarkalleen ottaen tuolloin oli kysymys.
Ei ollut pelkoa, ei ollut mitään.
Kostonpelko?
Huumaavien aineiden vaikutuksista minulla ei ole tietoa, omakohtaista, kun en ole ollut kuin nikotiinissa kiinni osan aikaa elämästä. Muutamat lärvit olen eron(avio) jälken elänyt.
Alkoholitilassa aivoissa tapahtuu - mitä kaikkea -?Mikä syttyy - mikä salpautuu?
Jos joku toinen vastaa senlaiseen kysymykseen?
Muisti ja keho suojaa ihmistä.
Vasta kun joku asia tai tapa koskettaa tms. jotenkin avaa, jotain sitä ihmisen omaa suojamekanismia - niin että joku ajatus tai tunne liikahtaa jossain - siitä voi alkaa kehkeytyä jonkinlainen pieni, kentiesheiveröinen tai lähes olematon sykäys kohti jonkinlaista elämäntuntua tuonkaltaisessa tilassa, jota kuvaat nuoren tilannetta kuvatessasi.
Kun elämässä ei ole mitään(vaikka kaikki mitä on ympärillä on ympärillä),
kun on kaiken pahan voimattomuuden pohjassa
riittävästi ollut
ja kenties syntyy,
jos en voi kuolla, ehkä mä sitten vielä voin elää -tuntemus,
ehkä siinä on uusi alun siemen?
Muisti ja keho ei suojaisi ellei olisi sattunut jotain mikä päässyt salpaamaan elämän sykkeen.
Kuka hänelle kostaisi - onko hänellä sanoja sen avamiseen?
Muistaako hän keitä oli paikalla,
mitä tapahtui - ennen ja jälkeen sen kipeimmän kohdan?