Nukkuminen muualla kuin kotona ja ahdistuksen näyttäminen toiselle

Nukkuminen muualla kuin kotona ja ahdistuksen näyttäminen toiselle

Käyttäjä Icandoit aloittanut aikaan 01.02.2020 klo 23:05 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Icandoit kirjoittanut 01.02.2020 klo 23:05

Miten voisin päästä eroon pelostani nukkua muualla kuin kotona sekä nukkumisesta toisen kanssa? Olen yrittänyt googlettaa vastaavaa tilannetta mutten löydä sellaista ja pohdin olenkohan ainoa. Moni kärsii unettomuudesta ja fyysisestä vaikeudesta nukahtaa muualla kuin kotona, mutta minulle se ei ole ongelma. Fyysisesti nukahdan kyllä, ongelma on enemmänkin hetkessä juuri ennen nukkumaan menoa. Kärsin yleistyneestä ahdistuneisuushöiriöstä ja turvattomuuden tunteesta ja tarvitsen ympärilleni tutun ja miellyttävän ympäristön että pystyn pysyä rauhallisena. Nukahdan kyllä lopulta muutenkin mutta se on todella ahdistavaa ja raskasta. Olen jutellut ongelmasta paljon ja tehnyt konkreettisia tekoja jotka helpottaisi nukkumista. Otan aina mukaan oman tyynyn, katselen jotain rentouttavaa ja ajatukset muualle vievää ohjelmaa sängyssä, käytän hyväntuoksuista käsirasvaa ja lämpötyynyä jne kaikkea mahdollista, jotta kaikille aisteille olisi jotain miellyttäviä tuntemuksia. Saatan keskittyä hengitykseen tai tehdä mielikuvaharjoitteita, käynyt saunassa ja pukenut mukavan yöpuvun, jotta kaikki olisi mahdollisimman miellyttävää. Kumppanini ovat aina tienneet tästä ja tukeneet minua parhaansa mukaan. Minulle on ollut aina tärkeää myös esim että voin lähteä kotiin vaikka keskellä yötä jos alkaa ahdistaa ja ajatus siitä rauhoittaa usein jo sen verran että nukkuminen on mahdollista. Kaikki nämä keinot helpottavat niin että pystyn nukkua, mutta kerta toisensa jälkeen se kuitenkin pelottaa vaikka jokainen kerta menisi hyvin. Pelkään joka kerta sitä että mua alkaa ahdistaa ja tulee paha olo. Jostain syystä en ollenkaan kestä olla toisen kanssa kun alkaa ahdistaa ja häädän aina toisen pois ja käsittelen asian yksin. Siksi myös toisen kanssa nukkuminen on vaikeaa vaikka nukuttaisiin minun luona. Hävettää kun alkaa ahdistaa ja joutuu häätää toisen pois kesken unien. Ahdistus kuitenkin helpottaa heti kun saa olla yksin. Joka tapauksessa parisuhde ei oikein toimi jos ei voi nukkua toisen kanssa tai yöpyä välillä kumppanin luona tai jossain muualla. Onko kellään tällaisia kokemuksia ja ehdotuksia, miten pääsisin eroon tästä ongelmasta? Miten opin nukkumaan vieraassa ympäristössä ilman illan ahdistusta ja sitä että katson kelloa peläten että kohta pitää mennä nukkumaan? Tähdennettäköön vielä että jostain syystä just nimenomaan illat ja yöunet pelottaa, päiväunet ei ollenkaan, enkä tiedä mistä se johtuu. Ja lisäksi, miten voisin harjoitella ahdistuneena olemista toisen kanssa kun nyt haluan vaan sulkeutua kuoreeni ja olla yksin? Niin kauan kuin olo on siedettävän ahdistava niin voin olla toisenkin kanssa, mutta sitten kun se menee siihen pisteeseen, että tärisen ja oksettaa ja vatsa menee sekaisin niin sitten en halua että sitä on kukaan näkemässä. Kai mä pelkään mitä toinen ajattelee ja häpeän sitä ja toisaalta en halua keskittyä muuhun kuin itseeni. Kerran tällaisessa tilanteessa kokeilin sitä, että kumppani meni toiseen huoneeseen nukkumaan niin sain olla oloni kanssa yksin ja se helpotti vähän, mutta olisin silti ollut mieluummin täysin yksin koska hävetti ja pelkään etten ole rakkauden arvoinen kun olen pahimmillani.