Herkkä kirjoitti 22.8.2011 20:27
Olen eroamassa avopuolisostani ja mietin kuinka selviän rahallisesti.
Olemme olleet yhdessä lähes seitsemän vuotta, jonka aikana olen saanut opiskella itselleni uuden ammatin ja avopuolisoni on käytännössä elättänyt minut ja lapseni koko tämän ajan.
Kuitenkin yhteen mennessämme minulla oli valmis koti, mutta yhteiselomme aikana kaikki tavarani on myyty ja mieheni on ostanut uusia ja "parempia" tilalle.
Koko suhteemme ajan olen ollut töissä, myös opiskelujeni ohella ja kaikki palkkani on myös menneet yhteiseen elämäämme joko ruoan tai kodin sisustuksen merkeissä.
Nyt mietinkin että jos ja kun tästä lähden, saanko mitään mukaani vai joudunko aloittamaan elämän tyhjästä.
Jos jollain olisi hyviä neuvoja / tietoja tällaisesta tilanteesta niin olisin ikuisesti kiitollinen niistä.
Hei Herkkä,
Ikävää että avoliittosi on päättymässä, haluatko kertoa miksi? Ei siis ole pakko kertoa.
Onko sulla vielä se työsuhde olemassa? Se nimittäin auttaa rahallisesti alkuun pääsemisessä.
Ois varmaan hyvä sun keskustella avopuolison kanssa, onko tavarat olleet yhteisiä ja voitteko jakaa jotain tavaroita.
Itse erosin kuukausi sitten avoliitosta, henkisen/fyysisen väkivallan takia. En ollut luopunut mistään tavaroistani, joten itsellä tilanne oli eri.
Periaatteessa ajattelen, että kun yhdessä elää niin tavaratkin menee puoliksi eron kohdatessa. Meillä ei miehen kanssa oikeastaan ollut mitään yhteistä tavaraa.
Mulla kävi hyvä tuuri,kun pikkuveljeltä sain pyykinpesukoneen, sukulaisilta ruokapöydän ja tuoleja. Sänky ja astiat mulla oli itellä.
Telkkarin ja digiboxin ostin työkamulta ja telkkaripöydän sitten löysin SPR:n konttimyymälästä.
Kannattaa kierrellä kirpputoreja, kierrätyskeskuksia,kattella kaupan ilmoitustauluja jne.
Mitään ei ehkä kannata ostaa näkemättä. Mä olen saanut hyvää halvalla, niin ja sukulaisilta kannattaa kysyä.
Mulla oli muuton hetkellä rahat aika finaalissa, joten menin sosiaalityöntekijän juttusille, kerroin tilanteen ja sossusta sain muutto-avustusta. Että sekin vaihtoehto kannattaa käyttää.
Itse ajattelen, että avolitosta erotessa joutuu ehkä aloittamaan kaiken kuitenkin tyhjästä, siis oman elämän kun toinen ei ole enää läsnä arjessa, on otettava vastuu itsestään jälleen ja selvittävä omillaan. Tietysti kaikki suhteet on erilaisia ja niissä on tapahtunut asioita jotka muuttaa tilannetta. Eron mukana tuomat tunteet ja ajatukset on käytävä läpi.
Laki tosiaan on muuttunut avoliiton suhteen, sosiaalityöntekijät varmaan tietää mikä on tämän hetkinen laki. Itsekin sitä tutkin, mutta se ei oikeastaan koskenut minua.
Teillä on 7 vuoden suhde takana, niin kannattaa selvittää tilanne. Koska lapsenkin tilanne otetaan huomioon esim. sossussa.
Onko lapsi teidän yhteinen vai sinun?
Voimia suureen prosessiisi ja myötätuulta elämään🙂🌻