Naimisissa narsistin kanssa joka manipuloi ja vähättelee
Yhdeksän vuotta sitten tapasin sielunkumppanin, ihmisen jonka kanssa tuntui olo hyvältä. Sain olla oma itseni ja koin, että minua rakastetaan. Vuosien saatossa tapahtui muutos. Huomasin ettei mikään ollutkaan niin kuin olin kuvitellut aluksi. Olimme edenneet nopeasti kihloihin ja muuttaneet yhteen. Sitten aloin kokea myös huonoa oloa. Mieheni välillä jumaloi ja rakasti, välillä manipuloi ja kontrolloi. Alkoi vähättely, haukkuminen ja muu henkinen kiusaaminen. Muilta sain kuulla kuinka hän kehui minua ja rakasti. Se tuntui hyvin oudolta.
Hakeuduin työperäisen stressin vuoksi terapiaan. Kerroin paljon terapian sisällöstä myös miehelleni. Alkoi ohjailu ja kontrollointi. Hän ohjaili minua myös terapian suhteen ja en saanut terapiasta hyötyä jota olisin tarvinnut.
Jossain vaiheessa tuli myös miehen raivonpuuskat;hän hajotti tavaroitani, epäili etten ole luotettava, haukkui ja nimitteli. Pyytelin aina anteeksi. Avioerokortti nousi myös monesti esiin riitojen aikana.
Sitten tuli fyysinen väkivalta; tuuppiminen, läpsäisyt, vaatteista riepottelu. Aina hän kertoi, että tämä on vasta pientä ja kun hänet oikein suututtaa niin sitä en varmaan halua kokea. ☹️ Aloin toimia kuten hän vaati kaikessa. Koin silti aina olevani liian huono ja koin ansainneeni raivoamiset. Syyllistin itseni ja yritin unohtaa.
Asetin hänet ja muut aina itseni edelle. Sain sitten kuulla olevani muiden miellyttäjä ja epäluotettava. Olin tyhmempi kuin vasemman jalan kumisaapas jne.
Viimeisen riidan aikana sain kuulla olevani kaiken em. lisäksi itsekäs ja sain jo lyöntiä kasvoihin, sääreni oli mustelmilla.
Huutamalla hän on saanut minut hiljaiseksi ja kuuliaiseksi, kuten tälläkin kertaa. Nöyryytystä on ollut kavereiden, vanhempien ja ulkopuolisten kuullen, jopa julkisilla paikoilla.
Mieheni on kokenut ääreiskovia asioita lapsesta asti ja hän on myös fyysisesti sairas sekä muista hyvin riippuvainen. Hän on kertonut kokevansa ettei pysty oikein mihinkään ja halusi jo vuosia sitten hoitaa raha-asiat. Jo vuosia hän on hoitanut/kontrolloinut sekä omien että minun rahojen käytön. Siinäkin asiassa olin kyvytön/epäluotettava hänen mukaansa. Pankissakin annoin hänen puhua puolestani kuinka holtiton olen rahan kanssa. ☹️
Tilanne muuttui jokin aika sitten kun hän sairastui myös psyykkisesti ja joutui psykoosiin. Sain hänelle apua viemällä hänet sairaalaan. Edelleen hän kokee halua kontrolloida kaikkea ja kokee olevansa terve ja muut kaikki sairaita. Nyt kontrollointi tapahtuu vierailujen, puhelimen ja anopin välityksellä.
Olen pohtinut paljon oloani ja parisuhdetta hänen sairaalassa ollessa. Pelkään kaiken taas jatkuvan ennallaan. Pahin pelkoni on oma romahtaminen ja sairastuminen. Hänen lähellään en kykene rohkeasti ilmaisemaan itseäni vaan miellytän ja myötäilen. Pelkään tilanteen pahenevan. Pelkään häntä ja varsinkin hänen reaktioitaan jos otan eron puheeksi tai hänen manipuloivan, itsekkään käytöksen puheeksi.
Mistä saan voimia puolustaa itseäni?
Lapsia meillä ei ole. Saimme lapsettomuustuomionkin muutama vuosi sitten. Koen olevani umpikujassa ja poispääsy on vaikeaa.
Ystäväni ja harrastuksenikin olen joutunut jättämään hänen kontrolliin halun vuoksi. Kaverit on olleet vääriä ja samoin harrasteet. Olen hoitajana 24 h ja mitään omaa ei ole – vain hän ja hänen tarpeensa. Olen potenut myös lääkärien mukaan eriasteisia masennusoireita jo pitkään, ainakin 15 vuotta.
Olen voimaton, väsynyt ja stressaantunut 24h/7.
Nyt on tulleet unettomuus, painajaiset, fyysinen pahaolo, valintojen teon vaikeus jo pidempään sekä ärtyneisyys ja keskittymiskyvyn ongelmat.
Mikään ei innosta eikä kiinnosta ja ruoka ei maistu. Joskus olin iloinen ja jopa rakastin seuraa sekä kaikkea toimintaa. Halusin kehittää itseäni ja minulla oli haaveita sekä unelmia. Nyt en tiedä edes kuka oikein olen…
Mikä neuvoksi? Muita samaa kokeneita täällä?