Naimisissa muslimimiehen kanssa - ongelmia suhteessa
Tervehdys,
olen naimisissa muslimimiehen kanssa, avioliittoa takana reilu kaksi vuotta ja meille on vasta muutama viikko sitten syntynyt pieni poika. Suhteessa on ollut karikkoisia aikoja aiemminkin, keskusteltu ollaan paljon naisen asemasta ja oikeuksista, mm. voinko tavata miespuolisia ystäviä ilman mieheni läsnäoloa / missä, kenen kanssa ja kuinka paljon minun on sopivaa käyttää alkoholia / kenen vastuulla on kotityöt, pitääkö miehen tehdä yhtä paljon kodin eteen kuin minunkin. Näistä nousee suuria tunteita ja melkoisia riitoja, monesti ollaan huutaen ja ovia paiskoen selvitelty mielipiteitä. Miehen vastaus kaikkiin riitatilanteisiin on kehoitus minulle miettiä itsekseni mitä tahdon ja uhkaus erota jos asiat ei muutu. Ollaan kummatkin tosi kiivaita persoonia, mies varsinkin riidoissa jotenkin ajautuu sellaiseen tunnemyräkkään että sanoo asioita joita ei sitten tarkoitakaan.
Nyt vauvan saavuttua meillä tuntuu tilanne lähtevän käsistä, mies yhtäkkiä herännyt rukoilemaan ja vaatimaan oman uskontonsa noudattamista, kovat uhkailut päällä eroamisesta koko ajan. Itse näen näiden kaikkien ongelmienkin keskellä suhteessa 99% hyvää, aiemmin ollaan miehen rauhoituttua saatu asiat keskusteltua ja sovittua niin että kummatkin on yhtämäärin tehnyt kompromisseja. Nyt en oikein tiedä mitä teen, mies muutamassa viikossa muuttunut ihan eri ihmiseksi – vauvan syntymä selkeästi laukaissut jotain…
Löytyyköhän muita muslimin kanssa naimisissa olevia, joiden miehillä tuo uskonto yhtäkkiä noussut uuteen asemaan suhteessa? Meillä tuntuu että mies nyt jotenkin toivoisi että olisin se egyptiläinen miehen tahtoon sopeutuvaa vaimoa muistuttava nainen joiden keskellä on kotimaassaan kasvanut.