Mustasukkaisuus ongelmana parisuhteessa

Mustasukkaisuus ongelmana parisuhteessa

Käyttäjä TuonenJoutsen aloittanut aikaan 03.01.2011 klo 14:45 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä TuonenJoutsen kirjoittanut 03.01.2011 klo 14:45

Hei kaikki!

Olen 21-vuotias nuori nainen. Seurustelen tällä hetkellä ihmisen kanssa, jota todella rakastan ja haluan tehdä kaikkeni, että parisuhteemme toimisi. Seurustelumme alussa kerroin taipumuksestani mustasukkaisuuteen, mutta en pitänyt sitä pahana. Hiljattain minussa on kuitenkin ilmennyt piirteitä, jotka viittaavat jonkinlaiseen sairaalloiseen mustasukkaisuuteen.
Epäilen ettei poikaystäväni rakasta minua enää vaikka tiedän että hän rakastaa. Tämä on outoa, koska ei hän ole edes osoittanut mitenkään ettei välittäisi enää tai sanonut mitään siihen suuntaavaa. Toinen asia, mikä paljasti minussa outoja piirteitä, oli kun kyttäsin hänen kommenttejaan netin keskustelufoorumilla. Vedin kauheat raivarit kommenteista jotka eivät olleet totta. Poikaystäväni aiheellinen kysymys oli: ”mikä minua nykään vaivaa?”
Minua on petetty kahdesti. Olen jotunut raiskauksen uhriksi. Olen käynyt terapiat läpi. Silti en koe olevani tasapainossa. Parisuhteessa olen onnellinen ja haluan tehdä kaikkeni. Silti vihaan itseäni kun käyttäydyn näin typerästi ja rajoitan toisen elämää.
Haluaisin kuulla teidän muiden kokemuksia mustasukkaisuudesta ja sen aiheuttamista ongelmista parisuhteessa. Miten olette selvinneet niistä? Olisiko minun tapauksessani hyvä saada lisää keskusteluapua?

Kiitos vastauksistanne etukäteen 🙂

-TuonenJoutsen-

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 03.01.2011 klo 20:49

Heippa
Joo eipä ole omalla kohdalla mustasukkaisuutta mutta olen kyllä nähnyt
työssäni aika paljon mustasukkaisuutta.
Mutta Se on hyvä kun olet puolisosi kanssa jutellut mustasukkaisuudesta niin se
varmasti auttaa ja jutelkaa ihan rauhassa ja kerro mikä / mitkä asiat sinua vaivaa
ja tekee mustasukkaiseksi niin niitä sitten yhdessä parantelette.
Kuinkas mustasukkainen sinä olet ollut ???
Mustasukkaisuudesta kyllä pystyy paranemaan vaatii vähän töitä mutta
kyllä se elämä järjestyy.
Kaunista alku vuotta sinulle.

Käyttäjä TuonenJoutsen kirjoittanut 04.01.2011 klo 10:52

Hei volvomies!

Mustasukkaisuus on omalla kohdallani lähtenyt kehittymään vähitellen. Pettymysten jälkeen parisuhteet tuntuivat vaikeilta juuri luottamuksen ja menetetyn minäkuvan takia. Nyt koen ensimmäistä kertaa todella sitoutumisenhalua ja rakkautta. Terapeutin kanssa asiasta puhuttiin, kun vielä kävin siellä, että minulla se liittyisi itsesuojeluvaistoon ja etten haluaisi kokea pettymyksiä enempää.
Aikaa ja kärsivällisyyttähän tämä asia varmasti vaatii ja tietysti tärkeintä että toinen osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen eikä tahalleen yllytä mustasukkaisuuteen. Välillä hyvinkin paljon raastaa sisältä ja välillä en asiaa ajattele ollenkaan. Siitä olen tosiaan onnellinen että voin mieheni kanssa puhua kaikesta, niin tästäkin ongelmasta.
Kiitos kannustuksestasi ja hyvää alkanutta vuotta sinnekin! 🙂

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 06.01.2011 klo 12:05

Heippa
joo olen pahoillani kun olet joutunut kahdesti pettämisen kohteeksi ja
raiskauksen uhriksi kyllähän ne jättää elämään haavat mutta yritä kaikesta huolimatta
unohtaa menneet ja elä tulevaisuutta ja katso tulevaisuuteen luottavaisesti.
Olen onnellinen puolestasi että pystytte kaikista asioista miehesi kanssa puhumaan
se on todella tärkeä voimavara ja jatkakaa samalla mallilla jutelkaa kaikista asioista
mikä vähänkin mieltä painaa ja se kyllä varmasti helpottaa elämää.
Kuin myös päättäkää yhdessä että teette kumpikin kaikkenne että olette onnellisia
ja väitän että kaksi ihmistä pystyy elämään onnellisena mut se vaatii kummaltakin
yhteistä tahtoa ja halua.
Kuin myös olet nuori ja teillä on upea elämä edessä nauttikaa siitä ja nauti sinä
tästä upeasta elämästä tehkää arjesta juhlaa.
Kuin myös käy terapiassa niin kauan kuin tarvitset niin sekin auttaa sinua ja hiljakseen
mustasukkaisuus hävijää ja lievenee.
Onkos sinulla ystäviä / kavereita joille voisit jutella iloja ja suruja??? se helpottas elämää.
Kaunista alkanutta vuotta sinulle

Käyttäjä TuonenJoutsen kirjoittanut 04.03.2011 klo 13:12

Heippa
joo olen pahoillani kun olet joutunut kahdesti pettämisen kohteeksi ja
raiskauksen uhriksi kyllähän ne jättää elämään haavat mutta yritä kaikesta huolimatta
unohtaa menneet ja elä tulevaisuutta ja katso tulevaisuuteen luottavaisesti.
Olen onnellinen puolestasi että pystytte kaikista asioista miehesi kanssa puhumaan
se on todella tärkeä voimavara ja jatkakaa samalla mallilla jutelkaa kaikista asioista
mikä vähänkin mieltä painaa ja se kyllä varmasti helpottaa elämää.
Kuin myös päättäkää yhdessä että teette kumpikin kaikkenne että olette onnellisia
ja väitän että kaksi ihmistä pystyy elämään onnellisena mut se vaatii kummaltakin
yhteistä tahtoa ja halua.
Kuin myös olet nuori ja teillä on upea elämä edessä nauttikaa siitä ja nauti sinä
tästä upeasta elämästä tehkää arjesta juhlaa.
Kuin myös käy terapiassa niin kauan kuin tarvitset niin sekin auttaa sinua ja hiljakseen
mustasukkaisuus hävijää ja lievenee.
Onkos sinulla ystäviä / kavereita joille voisit jutella iloja ja suruja??? se helpottas elämää.
Kaunista alkanutta vuotta sinulle

Hei taas!

Asiat ovat pikkuhiljaa edenneet parempaan suuntaan meidän osalta 🙂 Mustasukkaisuus ei enää kalva niin kuin aluksi, mutta joskus se nousee pinnalle. Tavallaan jos jostain syystä tunnen mustasukkaisuutta, vaikkei tarvetta olisikaan, kätken sen ja kerron itselleni ettei minun tarvitse tuntea näin. Parisuhde on aina ollut vaikea asia minulle luottamuksen osalta ja muutenkin, en ole osannut sitoutua. Nyt aion kuitenkin taistella, jotta kaikki välillämme onnistuisi.
Terapian jatkamista olen joiltain osin miettinyt, muitakin ongelmia on ilmennyt viime aikoina, joita kenenkään on vaikea ymmärtää. Masennus on vaikea asia, mutta yritän kaikkeni, jottei se saisi enää valtaa elämässäni. En halua ystäviäni rastittaa omilla ongelmillani joten liian paljon olen joutunut yksin selviämään. Enkä halua miestänikään huolestuttaa enempää kuin pitäisi.

Kiitos sinulle volvomies neuvoistasi ja tuesta 🙂

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 06.03.2011 klo 09:01

Heippa
Heti kun mustasukkaisuus nousee pintaan niin kannattaa puolison kanssa jutella
asiasta ja kertoa tunteet ja nyt olet vähän mustasukkainen.
Keskustelkaa puolisosi kanssa mistä mustasukkaisuus aiheutuu ja miksi olet
epävarma niin varmasti auttaa.
Kuin myös tarvittaessa kannattaa käydä ammattiauttajan luona esim parisuhdeterapiassa
jne niin sieltäkin saa apua.
Pystytkö sinä juttelemaan kaikista asioista puolisosi kanssa???
Masennuskin kannattaa hoitaa pois ja vaikka käydä lääkärissä sillä monesti
masennuskin ajan oloon pahenee.
Ehdottomasti ystäviin kannattaa ottaa yhteyttä sillä sitä varten ystävät ovat ja kertoa
miten asiat ovat niin taas auttaa elämää ja pääsee elämässä eteenpäin.
Kaunista kevättä sinulle