Mustasukkaisuus, miten eroon, mistä apua?
Hei,
Olen ollut yhdessä vaimoni kanssa 13-vuotta, joista 8 naimisissa. Olen aina ajatellut, että olen todella onnekas, kun
olen niin upean ihmisen tavannut ja hänen kanssaan avioitunut. Elo on ollut, välillä iloista, välillä vähemmän iloista ja tämä nyt kuuluu varmasti jokaiseen parisuhteeseen.
Vajaa vuosi sitten vaimoni kertoi, että hänellä ei ole hyvä olla tässä suhteessa ja, että tunteet minua kohtaan ovat vähentynteet. Itselle tämä tuli vähän yllätyksenä, koska kuitenkin pienistä ongelmistamme huolimatta, olin ajattelut, että loppujenlopuksi asiat ovat ihan malliillaan. Kun lapsemme syntyi 3.5-vuotta sitten, vaimoni jäi hoitamaan häntä kotiin vajaaksi kahdeksi vuodeksi. Tuona aikana kyllä huomasin, koska lapsi vie suurimman osan vaimoni jaksamisesta, niin suhteen hoitaminen jäi hyvinkin heikoille kantimille. Tottakai olin mukana auttamassa lapsen kanssa, yhdessä teimme paljon asioita, mutta kuitenkin niin, että yhteistä aikaa meillä ei juurikaan ole ollut. Näin jälkeenpäin ajateltuna, tuossa teimme virheen, kun annoimme suhteemme vain olla ns. telakalla. Tällä hetkellä tuntuu, että tuona aikana kasvoimme hiukan erilleen ja nyt sitten olisi tehtävä jotain, että suhteen taas saa nidottua yhteen.
Mutta, tosiaan, kun vaimoni kertoi tunteistaan, niin se oli suoraan sanottuna shokki minulle. Taas jälkiviisaana, voi sanoa, että kuitenkin olen pitänyt vaimoani itsestäänselvyytenä, jonka kanssa vanhenen, elän elämäni ja tuo on ollut todella suuri virhe. En ole ikinä ollut hänestä mustasukkainen vaan antanut hänelle omaa tilaa ja omaa aikaa, niinkuin hän on antanut minulle. Mutta, nyt tuon ”episodin” jälkeen olen huomannut itsessäni aivan älytöntä mustasukkaisuutta joka ahdistaa jo minua itseäkin ihan älyttömästi. Minusta tuntuu, että tällä kaikellä epäilemiselläni ja kyttäämiselläni kuristan henkisesti vaimoni ja ajan hänet täysin pois luotani. Hän ei ole tehnyt mitään sellaista asiaa, joka tuohon antaisi aihetta, ainoa asia minkä olen kuullut on se, että joku miespuolinen kollega on häneen ihastunut, mutta tämä on kuulemma vain yksipuolista. Niin, tässäkin ”kuulemma”…
Mutta, enhän minä sitä voi noin ajatella, vaan aina pitää jostain syystä kehittää omassa päässä tilanne, jossa
he varmasti ovat yhdessä tekemässä mitä lie hyvänsä. Tämä on henkisesti todella rassaavaa, kun oikeasti, hyvin usein ihan pienessä asiassa näen jonkin vihjeen siitä, että kyllä nyt on jotakin tekeillä. Melkoinen Sherlock.
Tiedostan itse osittain, jo siinä tilanteessa, että oikeasti tässä ei ole mitään järkeä, ei mitään. Mutta, silti se lumipallon pyörittäminen vain jatkuu. Kun tilanteen on saanut päässä jo ohitettua, niin alkaa oikeasti hävettämään nuo asiat mitä päässään kehittää.
Voi sanoa, että olen melkeinpä sairaalloisen mustasukkainen, ilman syytä, ehkäpä tuo johtuu osittain siitä, että en halua nähdä suhteessamme ongelmia jotka olen itse aiheuttanut, vaan etsin niitä täysin suhteen ulkopuolelta muista ihmisistä.
Inhoan tätä tunnetta ja alan jo vihaamaan itseäni, kun en pääse tästä millään eroon. Vaikka miten yritän järkeillä asioita ja miettiä rationaalisesti, niin silti. Aina nuo pahuksen ajatukset valtaavat pään. Tästä kärsin minä, vaimo, koko perhe. Työni jää joskus hoitamatta, koska en saa kasattua ajatuksia enkä pysty keskittymään.
Mistä tähän ongelmaan voisi saada apua? Mitä voin asialle tehdä?