Mustasukkaisuudesta
Olen 35-vuotias, eronnut, kahden kouluikäisen lapsen äiti. Seurustelen parhaillaan ihanan miehen kanssa, joka osoittaa välittävänsä minusta monin eri tavoin. Ongelmani on mustasukkaisuus, jonka vuoksi olemme riidelleet lyhyen suhteemme aikana jo useita kertoja. En epäile, että mies edes pettäisi minua, siitä ei ole kyse. Olen mustasukkainen siitä, jos hän katsoo tai sattuu näkemään (esim. kaupungilla kulkiessamme, tv:tä yhdessä katsoessamme, lehdissä jne.) vähäpukeisen tai kauniin naisen. Tunnen tällöin selittämätöntä raivoa, riittämättömyyttä ja pahaa oloa. Tunnen itseni rumaksi, lihavaksi, inhoan itseäni ja tuota naista, jota hän katsoo tai jonka hän näkee. En kertakaikkiaan voi sietää ajatusta siitä, että hän katsoo tai näkee esimerkiksi alastoman naisen jossakin.
Olemme keskustelleet aiheesta hyvin usein ja avoimesti. Hänen näkökulmansa on, etteivät nuo naiset merkitse mitään. Hän sanoo, että maailmassa on paljon kauniita naisia eikä heidän katsomisensa tunnu pahalta, vaan hyvältä. Minä toivoisin, ettei se tuntuisi hänestä miltään. Ettei vieraan naisen näkeminen herättäisi hänessä mitään tuntemuksia tai ajatuksia, että hän voisi ohittaa naisen kuin naisen reagoimatta sen kummemmin hänen ulkoiseen olemukseensa. Hän sanoo myös, että minä olen hänen mielestään kaunis, vartaloni on ihana ja olen haluttava. Se ei kuitenkaan riitä minulle, koska itse tiedän, että en ole yhtä kaunis ja hyvävartaloinen kuin ne naiset, joita hän sattuu näkemään.
Olemme päässeet ongelman selvittelyssä siihen, ettei hän katso muita eikä sanomansa mukaan edes halua katsoa. Hän haluaa tehdä kaikkensa, että suhteemme onnistuisi. Totuus on, ettei naisten näkemistä voi välttää ja aina tällaisen tilanteen sattuessa minä koen suunnatonta tuskaa. Kokemuksia, ajatuksia?