Mustasukkaisuuden purkaminen
Olen etsiskellyt jo jonkin aikaa paikkaa missä voin purkaa itseäni ja päädyin siis lopulta tänne. Mutta suoraan asiaan. Olen kolmissakymmenissä oleva mies ja kolmen lapsen isä, nyt jo neljäs lapsi on tulossa. Vanhin lapsi on alle kuuden, joten pieniä lapsia on paljon. Parisuhde on kestänyt reilu yhdeksän vuotta.
Ongelma on siis puolisoni voimakas mustasukkaisuus. Tämä on ongelma joka estää minua elämästä normaalia elämää, mihin haluaisin olla oikeutettu. Muuten perheessä on tilanne kohtuullisen hyvä. Lapset voivat hyvin ja heistä me huolehdimme. Emme juo alkoholia emmekä polta edes tupakkaa. Mustasukkaisuus on vienyt minulta muutamia työpaikkoja ja estää uusien hankinnan, joten miljonäärielämää emme vietä. Mutta aina onni ei tule rahasta. Päällisin puolin asiat siis periaatteessa ok. Myös siksi tilanne on itselleni hankala.
Mustasukkaisuus ilmenee siis jatkuvana tarkkailuna. Kannykkä, tietokone on täyden tarkkailun alla. Kaikki tuntemattomat viestit ja numerot selvitetään. Töissä kun olin niin aina piti olla puhelimen tavoitettavissa. Nyt kun olen työtön, en käytännössä astu kodin ulkopuolelle ilman puolisoani. Opiskelen aloitin nyt, joten se on ainoa paikka missä käyn yksin. Tosin matkat koulun luokan ovelle asti ja ovelta kotio olen puhelimessa. Myös tarkat tuntien alku- ja loppuajat on selvillä ja on perusteltava jos myöhästyn jostain, minuutinkin. Eli jos oppitunti venyy minuutinkin, on selvitettävä miksi näin. Koulussa en myöskään saa kehenkään pitää mitään kontaktia, mikä tekee hankalaa opiskelusta kuten teki myös työstäkin.
Usein kotona myös perus arjenpyöritys jää harteilleni. 90% ajasta minä olen se joka vaihtaa lapsen vaipan. Jos valitan väsymystä tai pyydän toista tekemään niin saan syyllistämistä niskaani. En huolehdi lapsista jne. Toki ymmärrän, että kodinhoito kuuluu molemmille vanhemmille, ei vain toiselle.
Lopuksi vielä, että saan kestää epäilyä lähes päivittäin. Jos puolisoni on käynyt jossain voi hän epäillä jonkun käyneen kotona minun luonani. Tyhmä epäily kun ei ole enää edes kavereita keitä kävisi. Omiin sukulaisiinkaan en saa pitää yhteyttä.
Alkuun voin sanoa, että käymme pariterapiassa, mistä ei ole mitään hyötyä koska joudun valehtelemaan kaiken olevan hyvin. Olen muutaman kerran yrittänyt keskustella mieltäni vaivaavista ongelmista. Ratkaisu on puolisoni mielestä selkeä: ero. Aina jos otan edes pienen epäkohdan esille tätä ratkaisua minulle tarjotaan. Joten käyn pariterapiassa vain hymyilemässä ja myötäilemässä. Kissan nostaminen pöydälle nostaa niin hirveän metakan ja riitelyn, että en sitä jaksa. Suorassa riitelyssäkin on oma tehtävänsä, mutta näiden riitojen aikana koko perheen hoito on minun kontollani. Lasten nukkumaan menot, ruokkiminen ja päiväkodit yms. tarpeet. Myöskään nukkua ei käytännössä saa koska asioita pitää selvittää kunnes ne ovat ratkaistu.
Muutaman kerran olen paennut kaverilleni tms. ja puoliso on tullut perässä sitten. Lapset ovat autossa niin kauan kun asiat on selvitetty tai kunnes suostun palaamaan kotio. Samalla jos lapset hermostuvat autossa istumiseen, nälän tms. takia, on se minun syyni. Näin on siis näppärästi suljettu pois kaikki keinot, että voisin jonkin toisen ihmisen kanssa puida tilannettani lävitse.
Ero on myös mielenkiintoiseksi rakennettu vaihtoehto. Joko hän pitää kaikki lapset ilman mitään kontaktia minuun tai sukulaisiini, tai sitten toisin päin. Ja jos asiaa puitaisiin jossain virallisen tahon kanssa ei hän halua sen jälkeen enää mitään kontaktia lapsiin. Itse toki en halua riistää lapsilta heidän rakasta äitiään.
Nytkin tätä viestiä kirjoittaessania käy mielessäni ajatukset, että onko tämä vain kolmenkympin kriisissä olevan miehen valitusta elämästä. Pelkään lähinnä lasten puolesta. En halua heidän joutuvan sijoitetuksi ulkopuoliseen kotiin. Pelkään heille tulevan traumoja mahdollisesta vanhempien erosta. Puolisollani on traumoja. Ehkä kaikki valitukseni on turhaa, sillä itse olen tilanteeseen joutunut, mistä ei ole reilua vahingoittaa lapsia. Vastuu on siis minun kannettava, ei heidän.
Pyydän anteeksi sekavaa selitystäni jo etukäteen. Nyt vain ei ole voimia saada asioita järjestykseen. ☹️ Tätä viestiäkin olen viikonpäivät kirjoittanut, salaa kun sekin on täytynyt tehdä. Ehkä olen petturi jo siinäkin mielessä. Pyydän apuja, neuvoja, mitä tahansa! 😯🗯️