Monen vuoden vauvakuume

Monen vuoden vauvakuume

Käyttäjä Marsansa aloittanut aikaan 27.06.2016 klo 23:03 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Marsansa kirjoittanut 27.06.2016 klo 23:03

Onko täällä muita, jotka kaipaavat omaa lasta? Itsellä on ollut jo useita vuosia iso vauvakuume… Nyt viimein miehen kanssa yritetään. (Nyt tosin on menkat 3vk myöhässä, mutta testit negaa… Ja se ahdistaa.) Ex sanoi pari vuotta sitten, juuri kun oltiin muutettu yhteen, että hän ei halua lapsia ainakaan neljään vuoteen (eli vasta kun hän on 30). Sitä ennen oli juteltu että ei ole mitään tiettyä aikaa että koska haluaa lapsia, vaan etttä sitten kun siltä tuntuu. Ja yhtäkkiä se olikin 4 vuotta! Se romahdutti. Tuon miehen aikana tuli sitten masennus ja ahdistus kuvioihin itselle… Oli myös henkisesti vaativa työ, mutta tuo vauva-asia oli myös osana aiheuttamassa ahdistusta. Onko muita?

Käyttäjä Tristy kirjoittanut 28.06.2016 klo 22:55

Hei Marsansa! Toivottavasti sinulle on ok, jos vastaan, vaikka minulla on jo lapsia. 🌻🙂🌻

Tiedän kyllä tarkasti, mitä on vauvakuume - podin sitä vuosikausia. Ajattelin vauvaa aamulla ensimmäisenä ja illalla viimeisenä ja päivälläkin monet kerrat.

Yksi tärkeä kysymys, jota en edes ymmärtänyt itseltäni kysyä, kun podin kovaa vauvakuumetta lasteni kohdalla, oli se, olenko todella valmis olemaan äiti koko loppuelämäni - ei vain ensimmäiset 18 vuotta.

Olisi pitänyt kysyä myös muita, vielä tärkeämpiä kysymyksiä. Esim.

Pystynkö antamaan lapsilleni riittävästi rakkautta, kannustamista, viisaita neuvoja ym. kaiken muun, jopa ympärivuorokautisen huolenpidon lisäksi, jotta he selviävät tässä kovassa maailmassa tasapainoisiksi aikuisiksi?

Minä pystyin, koska olen todella sinnikäs ja olen ollut aina valmis helposti uhrautumaan läheisteni puolesta, mutta se oli äärimmäisen raskasta. Menetin myös vuosikausien valvomisen vuoksi terveyttäni vuosiksi.

En silloin vauvakuumeissani tullut ajatelleeksi, että entä sitten, jos lapsillani onkin joitain sairauksia tai jos heitä kiusataan koulussa. Miten voin heitä auttaa?

Minä hoidin, kehuin, kannustin ja kuuntelin. Kävimme myös usein lääkärissä. Kiusaamisen vuoksi olin yhteydessä kiusaajien vanhempiin ja opettajiin lukemattomia kertoja. Silmälasit tai lapsen eri ruokajono allergioiden vuoksi riittivät kiusaamisen syyksi.

Jaksanko kuljettaa lapsiani harrastuksiin työpäivän jälkeen? Onko meillä rahaa tarpeeksi harrastuksiin ja sellaisiin vaatteisiin, kenkiin, reppuihin ym., ettei heidän tarvitse joutua kiusatuksi?

Jaksoin kuljettaa juuri ja juuri (mies oli reissuhommissa) ja luovuin kaikista omista harrastuksistani ja ostin omat ja myös monet lasteni vaatteet kirpparilta.

Onnekseni ja lasteni onneksi sain kasvattaa lapseni silloin, kun fb, whatsapp tms. eivät olleet vielä kovin suosittuja, eikä maailma muutenkaan ollut näin sairaalloisen pinnallinen. Nykyään eri some-kanavat ovat vaikutuksiltaan hyvin merkittäviä sekä hyvässä että pahassa.

Kaikella ystävällisyydellä ja toiveena, että voisin olla avuksi, laitan tähän erään linkin, joka olisi hyvä lukea jokaisen, joka vauvakuumetta potee - minunkin olisi pitänyt aiheeseen tutustua, mutta silloin ei tuosta aiheesta hiiskuttu missään, se oli tabu ja on vähän vieläkin - eli mitä, jos äitiys kaduttaa: http://www.hs.fi/elama/a1429675292332 Samasta aiheesta on myös paljon keskusteluja netissä.

Rakastan lapsiani, he ovat erilaisia, ihania persoonia, mutta edelleen, vaikka he ovat jo aikuisia, minulla on heistä huolta ja yritän auttaa heitä myös taloudellisesti, koska he opiskelevat ja välillä on tiukkaa.

Maailma on nykyään niin vaativa paikka nuorille aikuisille ja vähän vanhemmillekin. Millainen se on tuleville pienille lapsille ja nuorille?

Vanhemmilta vaaditaan tosi paljon voimia ja viisautta.

Voimia ja viisautta siis myös sinulle/teille kaikkeen! 😍