Miten voin tukea puolisoani uskottomuuden jälkeen?

Miten voin tukea puolisoani uskottomuuden jälkeen?

Käyttäjä Harm aloittanut aikaan 19.04.2011 klo 19:51 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Harm kirjoittanut 19.04.2011 klo 19:51

Olen kirjoittanut tänne palstalle muutaman kerran erityisesti pettämisestä – olen itse pettäjä. Aloitan nyt uuden ketjun, sillä toivoisin todella neuvoja ja apua, sillä en tiedä mitä tehdä. Tein elämäni suurimman virheen vaille puoli vuotta sitten. Kyseessä oli yhden illan tunteeton juttu, humalassa ja nämä seikat eivät tietenkään virheeni vakavuutta vähennä. Kerroin puolisolleni, sillä en voinut mitenkään salata sitä. Olemme olleet aina hyvin läheisiä ja kerromme toisillemme kaiken. Etsin meille terapeutin ja olemme käyneet pariterapiassa. Kadun ja pyydän anteeksi. Yritän tehdä kaikkeni puolisoni ja parisuhteemme eteen. Olen käynyt tietenkin erittäin suurta kriisiä lävitse, sillä koen koko minäkuvani romahtaneen. Haluan tietää, miksi syyllistyin niin kammottavaan tekoon (olenkin löytänyt paljon syitä itsestäni ja yritän kehittää itseäni).

Puolisoni oli tietysti ensin todella järkyttynyt, mutta alkujärkytyksen jälkeen meillä meni hetken todella hyvin, olimme kuin huumassa toisistamme. Sitten alkoi alamäki. Tunnen, että puolisoni inhoaa minua ja kaikkea mitä teen tai ajattelen. Hän ei halua puhua kanssani ja tämä pelottaa minua kaikkein eniten (olen ymmärtänyt, että tässä tilanteessa pitäisi erityisesti puhua). Hän sanoo ajattelevansa tekoani koko ajan ja jos vain voisi, kävisi pettämässä minua samoin tein ja monta kertaa. Hän myös ihmettelee, mitä kummaa hän oikein ajatteli kun vielä äskettäin suunnittelimme tulevaisuutta ja olimme kuin ensirakastuneita. Tosin meillä on tulevaisuuteen liittyviä asioita suunnitteilla toki nytkin. Ymmärrän tietysti kaikkia näitä vihan tunteita, ansaitsen kaiken paskan, mitä hän vain haluaa päälleni kaataa. Hän on masentunut. Olen tuhonnut jotain niin kallisarvoista, etten aina pysty hengittämään tai löytämään elämälleni mitään oikeutusta.

Miten voin auttaa puolisoani? Sanotaan, että kanna vastuusi, tue rakkaintasi jne. mutta MITEN? Tunnen hirveää riittämättömyyttä. Olen kirjoittanut koko tämän kriisin ajan tajunnanvirtaa omasta prosessistani, tulisiko minun antaa tämä teksti puolisolleni? Olen siinä etsinyt pettämiseni syitä itsessäni ja sanotaan, että petettyä auttaa, jos hän saa tietää näitä syitä. Puolisoni on tosin sanonut, ettei hän halua mitään selvitystä syistä. Onko jotain muuta mitä voin tehdä? Entä onko kenelläkään kokemusta siitä, miten pettämisestä on selvitty yhdessä ja miten tämä ”tapahtui”?

Käyttäjä Harm kirjoittanut 07.09.2011 klo 17:45

Kaivoin tämän viestiketjun esille ja ajattelin kirjoittaa. Tuntuu, etten voi puhua kenellekään ystävilleni, koska inhoan ja häpeän itseäni edelleen niin paljon. Nyt on ollut todella huonoja päiviä jo monta. Meillä oli puolisoni kanssa kaunis kesä, matkailimme ja suunnittelimme tulevaisuutta. Noin viikko sitten huomasin, kuinka puolisoni vaipui jälleen jonnekin sinne, mistä olin etsinyt häntä koko kevään ja alkukesän. Tiesin heti mikä häntä painaa, vaikka hän ei itse sitä heti myöntänytkään. Viimein hän puhui ja asiat olivat oikeastaan juuri samat kuin aivan alussa: hän ei voi antaa anteeksi vielä (ja on ihmetellyt, miten se ei ole tapahtunut, koska oli itsekin ajatellut niin käyvän jo tähän mennessä). Hän tuntee olonsa hankalaksi seurassani, on katkera ja kokee voimakasta inhoa ja häntä harmittaa, ettei ole koskaan itse pettänyt. Hänen elämässään ei ole mitään iloa. Romahdin tietysti itsekin, koska olin luullut meidän menneen eteenpäin ja nauttinut upeista yhdessäolon hetkistä, vaikka tietysti syyllisyys ja häpeä ovat kalvaneet minua melkeinpä päivittäin. Puolisoni ei ole puhunut eroamisesta, mutta tiedän hänen miettineen sitä jo ennen kuin itse tein kamalan hairahdukseni. Nyt hän on koko ajan ollut sitä mieltä, että pysymme yhdessä. Äskettäinen keskustelumme kuitenkin sai minut epäilemään, vaikkakin puolisoni kuitenkin lopulta sanoi rakastavansa minua. Tuntuu, että emme pääse eteenpäin. Ehdotin hänelle, että voisimme pitää viikoittain hetken, jolloin puhuisimme suhteestamme. Onneksi hän vaikutti myöntyväiseltä tähän. Yritän muistuttaa itselleni, että pettämisestä ei ole kulunut vielä vuottakaan ja tunteet menevät aaltoina ja kaikilla on oma rytminsä parantua. Olenko oikeassa tässä vai elätänkö liikaa vain omia toiveitani? Uskon niin kovin vahvasti, että voisimme olla vielä onnellisia ja viettää loppuelämämme yhdessä. Tiedän, että puolisoni on sielunkumppanini eikä minulle koskaan enää tule samanlaista rakkautta. Hirveintä on tietenkin se, että olen itse mokannut kaiken.

Käyttäjä SärkynytRuukku kirjoittanut 08.09.2011 klo 16:24

Hei!

Minäkin taas olen palaillut, vaikka jotenkin tuntuu, että tänne tullessa sitä ei muuta näekään kuin koko vyyhdin ja kaikki meidät petetyt ja surkeat tarinat... Toisaalta on niin hyvä purkaa oloaan, mutta toinen puoli on tämä suru, ahdistus ja tuska, mikä ympäröi meitä.

Mutta niin kyllä koin kirjoituksestasi omakseni nuo vaimosi tunteet! Yhtenä hetkenä tunnet ehkä jotain elämisen arvoista, mutta sitten taas kaikki vyöryy päälle, etkä voi hetkeäkään olla ajattelematta sitä, miten sua on kohdeltu, vaikka asian esille tulosta oli jo kuukausia! Tosin sinä yrität parhaasi ja olet nyt vaimosi kanssa 100 %, mutta muista, että vaimosi ei voi säädellä ajatuksiaan tästä kriisistä, johon hän on joutunut. Tavallaan nuo ajatukset eivät ole tahdonalaisia, ei niitä voi torjua, kun ne tulevat. Toivottavasti jaksat vaimosi kanssa! Hänellä on edessään pitkä toipuminen ja luottamuksen palautuminen on todella hidasta.

Mullehan kävi niin, että lyöytyä lyötiin aina vaan uudelleen, vaikka muuta vannottiin ja vakuuteltiin. Nyt ei mieheni ymmärrä, että miten niin kaikki toipuminen pitää aloittaa alusta. Niin olen solmussa nyt itseni kanssa, etten tiedä mitä tehdä. Keräilen itsetuntoni rippeitä päästäkseni jonkinlaiseen tasapainoon itseni kanssa. Nyt vaan -edelleen- päivä kerrallaan, kunhan vaan selviän lopulta ehjänä itse. Kaikki, mitä rakensin ja mitä mieheni kanssa yritin rakentaa kuluneiden kuukausien aikana, on ikään kuin nollaantunut ja olen taas toipumisen alkulähteillä. Yritän pitää pääni pinnalla, etten ihan vajoisi uudelleen, mutta toisaalta tuo kyky ajatella tulevaisuutta tuntuu nyt kadonneen lähes kokonaan. Vähän kuin koko elämä olisi pelkkää omituista näytelmää.

Toivon sulle ja kumppanillesi kaikkea hyvää! Koita jaksaa hänen toipumisensa rinnalla!

Harm kirjoitti 7.9.2011 17:45

Kaivoin tämän viestiketjun esille ja ajattelin kirjoittaa. Tuntuu, etten voi puhua kenellekään ystävilleni, koska inhoan ja häpeän itseäni edelleen niin paljon. Nyt on ollut todella huonoja päiviä jo monta. Meillä oli puolisoni kanssa kaunis kesä, matkailimme ja suunnittelimme tulevaisuutta. Noin viikko sitten huomasin, kuinka puolisoni vaipui jälleen jonnekin sinne, mistä olin etsinyt häntä koko kevään ja alkukesän. Tiesin heti mikä häntä painaa, vaikka hän ei itse sitä heti myöntänytkään. Viimein hän puhui ja asiat olivat oikeastaan juuri samat kuin aivan alussa: hän ei voi antaa anteeksi vielä (ja on ihmetellyt, miten se ei ole tapahtunut, koska oli itsekin ajatellut niin käyvän jo tähän mennessä). Hän tuntee olonsa hankalaksi seurassani, on katkera ja kokee voimakasta inhoa ja häntä harmittaa, ettei ole koskaan itse pettänyt. Hänen elämässään ei ole mitään iloa. Romahdin tietysti itsekin, koska olin luullut meidän menneen eteenpäin ja nauttinut upeista yhdessäolon hetkistä, vaikka tietysti syyllisyys ja häpeä ovat kalvaneet minua melkeinpä päivittäin. Puolisoni ei ole puhunut eroamisesta, mutta tiedän hänen miettineen sitä jo ennen kuin itse tein kamalan hairahdukseni. Nyt hän on koko ajan ollut sitä mieltä, että pysymme yhdessä. Äskettäinen keskustelumme kuitenkin sai minut epäilemään, vaikkakin puolisoni kuitenkin lopulta sanoi rakastavansa minua. Tuntuu, että emme pääse eteenpäin. Ehdotin hänelle, että voisimme pitää viikoittain hetken, jolloin puhuisimme suhteestamme. Onneksi hän vaikutti myöntyväiseltä tähän. Yritän muistuttaa itselleni, että pettämisestä ei ole kulunut vielä vuottakaan ja tunteet menevät aaltoina ja kaikilla on oma rytminsä parantua. Olenko oikeassa tässä vai elätänkö liikaa vain omia toiveitani? Uskon niin kovin vahvasti, että voisimme olla vielä onnellisia ja viettää loppuelämämme yhdessä. Tiedän, että puolisoni on sielunkumppanini eikä minulle koskaan enää tule samanlaista rakkautta. Hirveintä on tietenkin se, että olen itse mokannut kaiken.