Miten voin tukea puolisoani uskottomuuden jälkeen?
Olen kirjoittanut tänne palstalle muutaman kerran erityisesti pettämisestä – olen itse pettäjä. Aloitan nyt uuden ketjun, sillä toivoisin todella neuvoja ja apua, sillä en tiedä mitä tehdä. Tein elämäni suurimman virheen vaille puoli vuotta sitten. Kyseessä oli yhden illan tunteeton juttu, humalassa ja nämä seikat eivät tietenkään virheeni vakavuutta vähennä. Kerroin puolisolleni, sillä en voinut mitenkään salata sitä. Olemme olleet aina hyvin läheisiä ja kerromme toisillemme kaiken. Etsin meille terapeutin ja olemme käyneet pariterapiassa. Kadun ja pyydän anteeksi. Yritän tehdä kaikkeni puolisoni ja parisuhteemme eteen. Olen käynyt tietenkin erittäin suurta kriisiä lävitse, sillä koen koko minäkuvani romahtaneen. Haluan tietää, miksi syyllistyin niin kammottavaan tekoon (olenkin löytänyt paljon syitä itsestäni ja yritän kehittää itseäni).
Puolisoni oli tietysti ensin todella järkyttynyt, mutta alkujärkytyksen jälkeen meillä meni hetken todella hyvin, olimme kuin huumassa toisistamme. Sitten alkoi alamäki. Tunnen, että puolisoni inhoaa minua ja kaikkea mitä teen tai ajattelen. Hän ei halua puhua kanssani ja tämä pelottaa minua kaikkein eniten (olen ymmärtänyt, että tässä tilanteessa pitäisi erityisesti puhua). Hän sanoo ajattelevansa tekoani koko ajan ja jos vain voisi, kävisi pettämässä minua samoin tein ja monta kertaa. Hän myös ihmettelee, mitä kummaa hän oikein ajatteli kun vielä äskettäin suunnittelimme tulevaisuutta ja olimme kuin ensirakastuneita. Tosin meillä on tulevaisuuteen liittyviä asioita suunnitteilla toki nytkin. Ymmärrän tietysti kaikkia näitä vihan tunteita, ansaitsen kaiken paskan, mitä hän vain haluaa päälleni kaataa. Hän on masentunut. Olen tuhonnut jotain niin kallisarvoista, etten aina pysty hengittämään tai löytämään elämälleni mitään oikeutusta.
Miten voin auttaa puolisoani? Sanotaan, että kanna vastuusi, tue rakkaintasi jne. mutta MITEN? Tunnen hirveää riittämättömyyttä. Olen kirjoittanut koko tämän kriisin ajan tajunnanvirtaa omasta prosessistani, tulisiko minun antaa tämä teksti puolisolleni? Olen siinä etsinyt pettämiseni syitä itsessäni ja sanotaan, että petettyä auttaa, jos hän saa tietää näitä syitä. Puolisoni on tosin sanonut, ettei hän halua mitään selvitystä syistä. Onko jotain muuta mitä voin tehdä? Entä onko kenelläkään kokemusta siitä, miten pettämisestä on selvitty yhdessä ja miten tämä ”tapahtui”?