Hei, oma suruni alkoi ollessani 26 vuotiaa kun isäni 50 v kuoli yllättäin. Mieheni mielestä en saanut surra liikaa. Itse ajattelin asiasta toisin. Emme pystyneet keskustelemaan asiasta. Surin ja surin, pikku hiljaa suru muuttui muistoiksi ja edelleen vaikka kaikesta on kulunut jo kohta 15 vuotta suru koskettaa aika ajoin. Tuolloin käyn haudalla, vien ehkä kynttilä ja ajattelen hyviä muistoja. Muistoja ei aika vie. Erosin myöhemmin miehestäni ja ajattelin, että vielä jonain päivänä itse koet sen mitä minä sillin, toivon että silloin voin olla hänen tukenaan koska tiedän että tunne on paha. Olemme vielä tänä päivänä puheväleissä nimittäin.
Suru nousee aina uudelleen pintaan kun lähellä tapahtuu jotain järkyttävää. Mutta siihen ei jää kiinni. Tulee kyyneleet silmiin ja mielestäni vain aika parantaa haavat.
Vanhempi poikani oli isäni kuollessa reilun 2 vuoden. Hänellä on hataria muistoja papasta. Hän selitti että pappa kiipesi tikapuita taivaaseen pilviin, koska oli sairas. Hän alkoi huolehtia äidistäni eli mummostaan, koska näki tämän surun. Vähitellen kaikki muuttui kuitenkin arjeksi, jossa suru sai olla oman aikaa läsnä
Pienempi poika oli tuolloin 7 kk ja ei muista papasta mitään.
Suru tuli perheeseemme vielä kaksi kertaa tämän jälkeen parin vuoden sisällä. Isompi poika sanoi yksi päivä, että nyt minä tiedän kuka se seuraava joka kuolee on. Ihmettelin asiaa ja hän sanoi että vanhimmat kuolee aina ensin. Kun sitten elämän kirjaan ei ollutkaan kirjoitettu näin, sain selittää asiaa monesti hänelle. Vielä kerran suru tuli taas eikä kuitenkaan vienyt vanhinta.
Perheeseemme syntyi vielä uuden suhteeni myötä tyttölapsi (nyt pian 7 v.). Tytön isän isä kuoli noin 3 vuotta sitten. Mieheni suri ja mielestäni se oli oikein.Tosin miehen surun näkeminen teki minulle kipeää. Tyttö kulki hänen perässään ja huolehti hänestä. Puhui papasta ja että isän on ikävä.
Alusta asti otimme tytön mukaan kaikkeen mikä liittyi kuolemaan. Olimme yhdessä laittamassa pappaa arkkuun, teimme päätöksen mukaan ottamisesta mieheni kanssa yhdessä ja näin tytölle ei jäänyt epäselvyyttä mistään. Vielä kun aikaa on mennyt hän välillä sanoo että on ikävä pappaa ja ikävä saa olla. Tuolloin on hyvä ottaa hänet syliin ja kertoa hyviä muistoja.
Minulla on nyt kyyneleet silmissä, toivottavasti tästä oli sinulle jotain apua ! Minua helpotti, kun sain
kertoa.