Miten toimia ahdistavassa suhteessa?
Hei!
Olen mies ja elän avioliitossa, joka alunalkaenkin oli tuhoon tuomittu. Vaimoni kuitenkin haluaa pitää minusta kiinni, vaikka suhde käy kokoajan ahdistavammaksi ja vaimon raivokohtaukset pelottavammiksi. Hän on pettynyt minuun, koko avioliittoon ja lapsettomuuteemme, koska seksi ei meiltä millään suju vaikka on sitä joskus yritetty. Syy on se, että koen vaimoni niin ahdistavaksi, että en kertakaikkiaan voi tuntea häntä kohtaan pienintäkään seksuaalista halua. Vaimollani on joskus itsetuhoajatuksia ja joskus raivoissaan hän on sanonut että ajan meidät moottoritiellä sillan kaiteeseen. Hän ei suostu eroon, vaikka olen sitä monta kertaa ehdottanut ja tarjoudun jopa auttamaan häntä uuden elämän aloittamiseksi. Jos yritän erota, hän heittäytyy sekavaksi ja omituiseksi. Vaimoni purkaa usein vihansa äitiinsä ja jos anoppini sanoo yhdenkin väärän sanan tai ei juuri sillä hetkellä ehdi kuunnella vaimon huolia, kun tämä haluaisi niin silloin minä joudun hänen raivonsa kohteeksi. Vaimoni kokee elämänsä merkityksettömäksi, hän ei viihdy työssään, hän pyrkii kontrolloimaan läheisiään raivonpurkauksilla ja suuttumalla siis pelolla. Vaimo ei suostu terapiaan, koska terapeutti kuitenkin ehdottaisi eroa. Pelkään siis, että vuosi vuodelta vaimoni mieli mustenee. Hän kokee, että on kaikille merkityksetön, kukaan ei hänestä välitä ja hän voisi aivan hyvin tappaa itsensä. Toiseksi, hän haluaa, että minäkin tuntisin oloni kurjaksi, koska hänelläkään ei ole täällä kivaa. Tulevaisuus pelottaa, koska tämä ei tästä parane. Vaimoni haluaa pitää kiinni suhteesta, joka ei häntä tyydytä ja katkeruutensa hän haluaa purkaa minuun. Minä en pysty rakastamaan vaimoani eikä hänkään pysty rakastamaan minua. Haluaisin vain paeta, mutte minne menisin? Jos puhun erosta hän alkaa valvottaa yöllä niin, että töihinkään ei jaksa mennä. Hän ei suostu hakemaan apua. Anoppikin on varpaillaan tyttärensä takia, kun pitää olla heti valmiina ottamaan purkaukset vastaan, ettei kotona tilanne mene hallinnasta. Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä, olen neuvoton ja avuton ja kohta lähes toivoton.