Miten suhtautua anoppiin?
Mieltäni on jo jonkin aikaa painanut suhteeni anoppiini.
Suhteemme on lähes alusta asti ollut jokseenkin haasteellinen. Luulen sen johtuneen alussa ehkä mustasukkaisuudesta ehkä jopa puolin ja toisin. Luonteeltaan hän on hyvin tekeväinen ja näinpä ollen meidän kaapit, vessat yms. on siivottu ja järjestelty jos ne eivät ole siisteydeltään häntä miellyttänyt. Minulle itselleni on tullut olo että kotimme ei kelpaa hänelle sellaisena kun se on. Monia kertoja niin minä kun miehenikin olemme pyytäneet häntä vaan olemaan ja rentoutumaan kun hän tulee meille vierailulle mutta hän on ottanut sen loukkauksena ja hyökkäyksenä häntä kohtaan, minä en kuulemma arvosta häntä enkä hänen tekemäänsä työtä. Tilanteita on vuosien varrella ollut useita ja välillä niiden antaa vaan olla ja välillä ne taas pulpahtelevat pintaan…
Viimeisen vuoden aikana tilanne on kärjistynyt ihan huuto konsertiksi asti. Huudon tiimellyksessä minut on haukuttu alistajaksi, ylimieliseksi, valehtelijaksi, manipuloijaksi, psykopaatiksi, minä ja koko sukuni saavat hänet kuulemma tuntemaan itsensä huonommaksi ihmiseksi kun muut jne. Omasta mielestäni en ole ansainnut moisia nimityksiä tai syytöksiä! Tiedän hänen käyneen elämässään paljon negatiivisia asioita läpi ja olen varma että kyseiset tapahtumat ovat varmasti vaikuttaneet jollain tavalla hänen mielenterveyteensä. Olen yrittänyt keskustella asiasta hänen kanssaan ja vastaus on aina se että hän on henkisesti vahva ja tasapainoinen ja minä taas en. Tiedän hänellä olevan samantyyppisiä ongelmia niin omien sisariensa kanssa kun myös toisen miniänsäkkin kanssa. Syy vaan sattuu olemaan aina meissä muissa 😐
Olen yrittänyt antaa asialle aikaa ja olen yrittänyt päästä yli haukkumisista mutta minusta tuntuu että olen tullut asian kanssa umpikujaan jossa tunnen vain suorastaan vihaa häntä kohtaan. Välillä tunnen sääliä, välillä vihaa…
Mieheni on mahdottomassa välikädessä asian kanssa ymmärrettävästikkin enkä missään nimessä halua erkaannuttaa heitä toisistaan. Mieheni mielestä minun pitäisi yrittää tulla vastaan ja ymmärtää äitinsä oikutteluja koska hänellä on ollut niin rankka elämä. Kyllä minä yritän ymmärtää ja joitakin asioita pystynkin sivuuttamaan menneisyyteen vedoten mutta ei kaikkea…
Tällä hetkellä mieltäni painaa suurimmaksi osaksi se että meille syntyy 1. lapsi syksyllä ja minun pitäisi pystyä ”antaa hänen olla mummo” meidän lapselle, toivottaa hänet tervetulleeksi katsomaan vauvaa jne…Pelkkä ajatuskin siitä tuntuu lähes mahdottomalta.
Mikä siis avuksi? Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Keskustelun avaaminen anopin kanssa tuntuu vaikealta koska se on aina aikaisemmin päättynyt siihen lopputulokseen että hän on vahva ja tasapainoinen eikä hänessä ole mitään vikaa…ja minä olen asian kanssa niin loppu etten jaksa olla enää hienotunteinen/sanainen!