Hei Pauliina4,
Tosi ikävä tilanne sinulla, mutta selviät kyllä. Minä koin shokkieron viisi vuotta sitten. Ensimmäisinä viikkoina myös minulla oli voimakkaita fyysisiä oireita ja laihduin 2 kk aikana 8 kg! Sain paljon tukea ja apua hyviltä ystäviltäni ja sisaruksiltani. Puhuin ja käsittelin asiaa heidän kanssaan, mutta varsin pian aloitin myös kriisiterapian. Siitä oli valtavasti apua. Minua auttoi myös työpaikkani lääkäri, tapasin häntä noin kuukauden välein. Juuri hän ohjasi minut terapiaan. Sain häneltä myös unilääkkeitä, niiden avulla nukuin ensimmäisen kuukauden.
Kivamies antoi valtavan hyviä neuvoja. Keskity itseesi ja jos sinulla on lapsia, jotka tarvitsevat sinua, myös heihin. Liiku vaikka ei aina hyvittaisikaan, tee asioita, joista olet pitänyt. Tee jotain mukavaa ystävien kanssa. Ensimmäisinä viikkoina luin naistenlehtiä, niillä sain ajatukset edes hetkeksi pois erosta. Myös työ auttoi minua, vaikka en ensimmäisinä kuukausina ollutkään siellä parhaimmillani.
Et todennäköisesti voi vaikuttaa miehesi päätökseen, mutta hänen kanssaan kannattaa yrittää keskustella. Myös käytännön asioita pitää alkaa järjestää. Itse tein kirjallisen sopimuksen exän kanssa maksuista ja muista velvollisuuksita, joita hänellä oli muutettuaan pois yhteisestä kodistamme.
Ero on pitkä prosessi. Siihen liittyy kieltämistä, pelkoa, yksinäisyyttä, vihaa, surua. Minua auttoi Bruce Fisherin kirja Jälleenrakennus. Sen avulla pystyin ymmärtämään mitä olin käymässä läpi. Se on varmaan normaalia, että et tunne vihaa miestäsi kohtaan vielä. Elät varmaankin vielä shokkivaihetta. Se kuinka kauan eroproessi kestää on yksilöllistä, minulla se on kestänyt vuosia, eikä se ole mitenkään tavatonta. Menetin niin paljon erossa. Pikkuhiljaa elämään kuuitenkin palaa ilo ja mielekkyys. Minulle iso asia ole se aamu, kun en ensimmäisenä ajatellut eroa. Olen myös alkanut nähdä positiivisia asioita erossa, uskon että erossa jouduin käymään valtavan kasvun ja itsetutkiskelun läpi. Toiveeni oli selvitä erosta jäämättä katkeraksi, se mielestäni on toteutunut.
Sinä selviät varmasti, aluksi ei tarvitse selvitä kuin seuraavaan päivään, eikä aina sinnekään. Voimia sinulle.