Miten pitäisi toimia

Miten pitäisi toimia

Käyttäjä ahbpjb aloittanut aikaan 21.04.2015 klo 08:52 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä ahbpjb kirjoittanut 21.04.2015 klo 08:52

Hei,
Olen ollut täällä aiemminkin mutta siitä on jo jonkin aikaa. Silloinkin ongelmana oli aikuinen, kohta 22 vuotias poikani. Tällä hetkellä hänellä on opiskelupaikka ja asunto opiskelupaikkakunnalla. Opiskelu alkoi syksyllä hyvin ja tyttökaverikin oli.
Parisuhde kuitenkin loppui ja kaikki on taas epävarmaa ja vaikeaa.
Hänellähän on valtavasti mielenterveysongelmia, ollut jo yläasteiästä asti, masennusta, ahdistusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa yms. Diagnosoitu myös epävakaa persoonallisuushäiriö. Tällä hetkellä jopa arkisten kotiaskareiden hoitaminen tuntuu ylivoimaiselta, olin siellä itse viime viikonloppuna auttamassa, siivoamassa yms…

Olemme vuosien varrella kokeneet jo pelirippuvuutta ja päihderiippuvuutta. Nyt hänellä ei tällaista ole mutta itselläänkin paljon pelkotiloja, että tekee jotain tyhmää. Lääkkeitä on runsaat määrät, en tiedä mitä, mutta reseptilääkkeitä kylläkin. Tuntee itsensä hyvin yksinäiseksi eikä ole saanut opiskelukavereita. Syksyn ajan tyttöystävä oli lähes ainut kontakti. On käynyt avohoidossa ja osastollakin muutaman kerran ja mahdollista terapiaa ilmeisesti suunnitellaan.

Mieliala ja ajatukset muuttuvat jatkuvasti ja on nyt miettinyt että palaisi takaisin kotipaikkakunnalle, mutta ei halua kuitenkaan asua kotona (eikä se oikein toimikaan). Asunnon saaminen on vaikeaa ja toimeentulo myös kun sairaspäiväraha ja asumistuki kesäkuun lopussa loppuvat. Täällä olisi kyllä pari kaveria jäljellä, mutta onko tulevaisuudessa jotain tekemistä. Nuori kun vielä on niin jotain pitäisi opiskellakin.

Omasta mielestäni parasta olisi jatkaa asumista opiskelupaikkakunnalla ja pyrkiä saamaan pysyvämpää terapiahoitoa yms. Jatkuvuutta. Jotain toimintaa, missä tapaisi ihmisiä ja viimeistään syksyllä jatkaa taas opiskelua. Ja käydä useammin täällä kotona ja tavata niitä vanhoja tuttuja. Edellinenkin opiskeluyritys katkesi päihdeongelmaan…

Mutta olenko väärässä? Pitäisikö hänen taas tulla takaisin? Mutta muutto hidastaa terapiahoidon saantia, koska pitäisi päästä sisälle järjestelmään ja se vie aikaa. Mikä olisi paras vaihtoehto?