Miten paranen isäni alkoholismista?
Isäni on sairastanut alkoholismia jo 20-30 vuotta, koko sen ajan kun olen hänet tuntenut. Ollessani lapsi hän kyllä touhusi ja leikki veljeni ja minun kanssa ja oli hyvä, huolehtiva ja luova isä selvinpäin. En muista enää tarkalleen, kuinka paljon isäni joi kun olin lapsi, olisiko ollut suunnilleen joka toinen viikonloppu. Humalassa hänestä tuli riitaisa ja pelottava. Väkivaltainen hän ei onneksi ollut, mutta seinä ja pöytä saivat monesti nyrkistä ja puhe muuttui huutamiseksi. Useat kerrat lähdimme äidin ja pikkuveljeni kanssa suosiolla pois alta ennenkuin isä tuli baarista kotiin. Humalassa isäni oli myös usein välinpitämätön meitä muuta perhettä kohtaan. Kerran hän jätti minut ja veljeni yksin kotiin (olimme vielä tosi pieniä), kun äidin oli pakko mennä käymään kaupungilla asioilla ja yrittää luottaa siihen, ettei isä mene kapakkaan. Vuosien myötä isäni vauhti hieman hiipui: hän ei juonut niin usein, eikä ollut niin riitaisa kuin ennen, vaikka möykkää ja haukkumista piisasi edelleen. Varsinkin äitini joutui henkisen väkivallan kohteeksi isäni ryyppyputkien aikana ja sitä tuntui pahalta katsoa vierestä.
Viime kesänä äiti ja isä muuttivat erilleen. Nyt isä on päättänyt hankkia apua itselleen. Tämä voi kuulostaa hieman oudolta, mutta olen tilanteesta hämmentynyt. Tiedän, että minun pitäisi yrittää alkaa rakentamaan luottamusta isääni, mutten vain oikein keksi miten. Vaikka isäni ymmärtää tehneensä juomisellaan väärin meitä perhettä kohtaan, tuntuu, ettei hän tosissaan käsitä sitä pettymyksien määrää, mitä hän on tuottanut. Minulla on lapsesta asti ollut kovat paineet olla täydellinen ihminen ja luulen, että tämä paine aiheutti myös sen, että sairastuin lapsuudessani pakko-oireiseen häiriöön. Enää kyseisestä sairaudesta on onneksi jäljellä enää rippeet…
En ole koskaan uskaltanut kertoa vaikeuksistani isälle, en vain ole kyennyt luottamaan häneen. Pelkästään isäni pidempi läsnäolo tuntuu ahdistavalta, mutta luulen, ettei hän täysin ymmärrä tätä. Hän odottaa perheeltään suurta tukea, mutta tuntuu, ettei hän huomaa meidänkin olevan rikki kaikkien niiden vuosien jälkeen. Onko kenelläkään kokemuksia läheisen toipumisesta? Mitä tällaisessa tilanteessa oikein pitäisi tehdä, kun tuntuu, että kommunikointikyky/halu ja luottamus pettävät alta?😑❓