Miten ottaa puheeksi läheisen 'ongelma'?
Kuten otsikko kertookin olen tilanteessa missä pitäisi ottaa isäni kanssa puheeksi äitini käytös ja siihen liittyvät epäkohdat. Rehellisesti sanottuna epäilen erittäin vahvasti epävakaata persoonallisuushäiriötä joka muutaman sattuman kautta tuli diagnoosina eteeni. Olen muutamia kertoja aikaisemmin koettanut puuttua äidin käytökseen mm. asettamalla jonkin sortin rajoja mitä hyväksyn ja mitä en huomatakseni tämän olevan jokseenkin turhaa. Nyt on kuitenkin tapahtunut muutama jo erittäin vakavaksikin luokiteltava asia jotka äitini painaa villaisella. (lapsen ruoka-aine allergia josta ei piitata)
Stooria riittäisi mutta kysymys siis kuuluu kuinka esitän asian isälleni? Pientä viitettä isäni on antanut olevansa itsekkin tietoinen asiasta, mutta peruu puheensa niistä kysyttäessä. Kehoittaa ymmärtämään äitiä ja selittelee hänen tekemisiään vaikka on itsekkin kurkkuaan myöten täynnä ja väsynyt äitiin. Näin itse kertoi.
Mitä enemmän olen perehtynyt epävakaaseen persoonallisuuteen sen vahvemmin tunnen että juuri tästä on kyse. Olen myös käynyt ammattiauttajalla puhumassa tilanteesta joka vahvasti puolsi minun ajatuksiani.
Pelkoni on että minut tituleerataan hankalaksi ongelmien aiheuttajaksi vaikka vilpitön tarkoitukseni on ensinnäkin huolehtia nyt oman perhetilanteeni ollessa kuormittava omasta jaksamisestani ja toisaalta saada selitys viimeisen 30+vuoden ajalle. Äitiä itseäänkin varmasti helpottaisi jos hänen oma olonsa paranisi.
Kertokaa kokemuksistanne 😯🗯️