Miten muuttua aviopuolisoista parhaiksi ystäviksi?

Miten muuttua aviopuolisoista parhaiksi ystäviksi?

Käyttäjä Pietaryrtti aloittanut aikaan 16.07.2015 klo 15:51 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Pietaryrtti kirjoittanut 16.07.2015 klo 15:51

Taustaa: Ollaan naimisissa jo yli kymmenen vuotta. Rakastan miestäni. Ja mieheni rakastaa minua. Meillä on ollut vain yksi paha ongelma ja se on seksi. Mieheni on vuosien aikana muuttunut niin, että nykyään hän on sadomasokisti ja nimenomaan sado. Itse luulin vuosia, että olen lähes aseksuaali, mutta nyt olen seksittömän puolen vuoden aikana oppinut, että koko ajan mieheni muuttuessa hitaasti sadistisempaan suuntaan, minä olen itse perääntynyt koko seksuaalisuudesta – todellisuudessa olen seksin suhteen oikea vaniljapullien höttövanilja eli minulla on kyllä seksuaalisia tarpeita, mutta romanttisia ja ne eivät hallitse minua ja ennen kaikkea seksuaalisuutemme eivät kohtaa lainkaan. Aiemmin meillä tuli usein asiasta riitaa, nyt olemme olleet puoli vuotta ilman seksiä, eikä asiasta ole tarvinnut riidellä. Kysyessäni asiasta, mies on sanonut, ettei häntä kiinnosta.

Minulle selvisi vahingossa, että miehellä on ollut tuo puoli vuotta suhde. Ja nimen omaan sadomasokistinen suhde. Ja mieheni ei halua lopettaa tuota suhdetta, koska hänen voimakas seksuaalisuutensa saa viimeinkin sitä, mitä se ei ole minun kanssani saanut.

Hän ei kuitenkaan halua erota minusta. Enkä minäkään halua erota hänestä. Ollaan keskusteltu paljon tästä ja kaikenlaisista asioista ja minä jopa ymmärrän syyn tuohon pettämiseen ja olen alkanut päästä siitä irti.

Ongelma: Musta tuntuu, etten kuitenkaan voi jatkaa tätä vanhaa avioliittoakaan. Osittain varmasti siksi, että olen uskonnollinen, enkä voi ajatella antavani miehelleni lupaa avioliiton ulkopuoliseen suhteeseen, osittain siksi, että koen vahvaa mustasukkaisuutta ja luulen, että jatkuva mustasukkaisuus vahingoittaisi mua.

Ongelma poistuisi, jos en rakastaisi miestäni romanttisesti, vaan niin kuin parasta ystävää. Silloin voisimme edelleen asua, harrastaa ja viettää aikaa yhdessä. Voisimme viestitellä toisillemme hassuja juttuja (joista aina tulee mieleen, että pitääpä laittaa tämä toiselle) ja pitää toisistamme huolta.

En vaan tiedä, miten ihmeellä tuollaisen muutoksen tekisi päässään. Jonkinlaista aivopesuahan se vaatisi, mutta kai se olisi jotenkin mahdollista? Kaikki vinkit ja ajatukset asiasta ovat tervetulleita.