Miten löytää menetetty usko suhteeseen?
Kuudes vuosi on lähtenyt suhteessa käyntiin, mutta uskoni tähän suhteeseen on ollut jo puoli vuotta mennyt. Kaikki mitä mies on tehnyt ja mitä ei ole tehnyt. En edes osaa nimetä yksittäisiä tekoja kuin pari, kaikki muu – en edes tiedä mitä ne ovat. Ensimmäisen kovan kolauksen suhde kärsi 1½ vuoden jälkeen suhteen aloittamisesta kun mies tapasi kaveriani selkäni takana (3 tapaamista ja lukuisia viestejä, ei pusua fyysisempää). Tuolloin varmaan hukkasin itsenikin ja olen ollut tuuliajolla siitä lähtien. Mies on kovasti yrittänyt hyvitellä tekostaan ja tahtoo jatkaa eteenpäin, hän yrittää, mutta on ilmeisesti laatua jonka täytyy oppia kaikki kantapään kautta. Toinen kova kolaus on tullut tässä puolen vuoden aikana. Hän kaveerasi viime kesänä erään tytön kanssa ja lähettelivät paljon viestejä, joita pyysin vähentämään, koska koin oloni kiusalliseksi. Viestit lähes loppuivat, lopulta loppuivat, ajattelin että minua kuunneltiin, mutta tajusin miehen piilottelevan puhelintaan. Lopulta selvisi ettei viestittely ole loppunut, ei edes vähentynyt, se on vain salattu minulta. Ison riidan jälkeen mies ymmärsi miten tämä minuun vaikutti, ja nyt viestit ovat todella vähentyneet todella merkittävästi ja puhelin on esillä. Tyttö on kaveri, mutta salailu ei sitä väitettä tue. Viime vuonna ongelmana oli muutenkin se ettei minulle kerrottu kaikkea, elettiin omaa elämää kun minä olin kotona. Ei tehnyt mitään erikoista, tuli ja meni vain kuinka lystäsi.
Näiden parin suuren kolauksen lisäksi on ollut pientä mitätöntä kinaa ties mistä kun toivoisin miehen lopettavan jonkin tai tekevän jotain, mutta mies vain salaakin sen jotta välttää konfliktit.
Järki itse asiassa sanoo että mitä tässä vielä odottelen. Kaikesta tästä huolimatta mies on silti ihana ja tasapainottaa temperamenttista luonnettani rauhallisuudellaan, meillä ei ole mitään muuta ongelmaa kuin tämä mitä yllä olen kertonut. En tiedä pääsenkö tästä enää ylös. Olo on melkein samanlainen kuin silloin kun minua petettiin ja se usko ja toivo joka ensimmäisen kerran jälkeen oli vielä jäljellä (vaikkakin vähäisenä), on nyt mennyttä täysin. En tahdo lähteä. Meillä on yhteinen elämä – asunto, velat, lainat, kummilapsi, lemmikit, auto, osa ystävistäkin. Vuosia on takana vähän mutta suhde alkoi jo lukiossa joten olemme kasvaneet yhdessä ja yhteen.
Toisaalta mietin että tahdon saada miehen ymmärtämään miten tämä kaikki minuun vaikuttaa. On sen suureksi osaksi jo ymmärtänyt. Mutta sillä kustannuksella millä mies oppi tämän asian, minä kärsin paljon.
Me molemmat olemme kärsineet mielestäni riittävästi. Mutta miten tästä jatkaisi?