Miten jatkaa kun oman elämän valheellisuus paljastuu?
Kirjoitin tänne helmikuussa, kun minulle selvisi että miehellä on ollut pitkä suhde. Olemme edelleen yhdessä, elämme kulississa, hän ei tee mitään avioliittomme pelastamisen eteen, riitaa tulee kun yritän puhua ja selvittää asiaa. Olenkin alkanut kyseenalaistaa: Miksi minun pitää mitään selvittää? Miksi minä mitään yritän? Enhän minä ole se pahantekijä vaan hän. Lasten takia olen vielä tässä. He ovat viattomia, mutta missä menee raja, että rupean ajattelemaan itseäni??
Mies väittää, ettei enää pidä yhteyttä siihen naiseen – en tiedä, onko totta. Itse olen valmis vielä yrittämään, mutta ilman ulkopuolista apua emme siihen kykene. Mieheltä saan vain epämääräisiä vastauksia kun kysyn, mitä hän haluaa. tuntuu ettei hän halua sitoutua avioliittoomme ja perheeseemme.
Ulospäin näyttää siltä kuin mikään ei olisi vialla. Vain aivan lähimmät tietävät ja muutamat arvelevat jotain olevan pielessä. En tiedä, mitä tehdä. Tuntuu etten koskaan voi luottaa häneen, mutta toisaalta hän on ihana ihminen enkä voi kieltää rakastavani häntä. Olen itse voimakastahtoinen, räväkkä ihminen, jonka kanssa ei varmasti ole aina ollut helppoa elää. Mutta enhän minäkään ole mennyt hoitamaan avioliiton ongelmia (joita tuntuu olevan kaikilla tuntemillani ihmisillä) hankkimalla salasuhdetta. Itselläni on kova paine työn, perheen ja lasten kanssa ja tämä pettämisen selviäminen tuli vielä kaiken päälle. Miehellä myös haasteellinen työ, mutta mielestäni olemme hyvin pystyneet yhdistämään nämä asiat.
Tuntuu äärettömän pahalta kun katson lapsia ja he elävät onnellisina tietämättä, että koti on mahdollisesti/todennäköisesti? hajoamassa ja elämä tulee sen myötä muuttumaan todella paljon. Usein ajattelen, että jos ei lapsia olisi, olisin jo lähtenyt tästä. Toisaalta minua sitoo myös ’papin aamen’ – niin myötä- kuin vastamäessäkin. Minä olen jaksanut kaiken, toinen ei. Kuinka paljon minun pitää jaksaa? Elämässäni on ollut paljon surua, menetyksiä monessa muodossa. Nyt on ollut seesteistä aikaa tovi ja näin kävi. Mitenkään en pysty olemaan ajattelematta, että elämäni on täynnä onnettomuuksia ja surua. Kaikki vanhat surut olen käynyt läpi ja niistä selvinnyt, mutta tämä on niin kauheaa, etten tiedä, mitä tehdä. Olisi helppoa, jos nostaisin kytkintä ja lähtisin lasten kanssa. Mutta käytäntö on paljon vaikeampaa. Kaikki asunto- ym. asiat selviävät kyllä, taloudellisestikin tulisin yksin pärjäämään, mutta miten henkisesti? Ja lapset? Miten lapset voivat selvitä erosta?
Tätä pohdin ja pohdin ja pohdin. Kukaan ei osaa antaa minulle vastauksia. Olen niin yksin tässä asiassa. Minä olen miettinyt, josko hankkisin salasuhteen. Miltä se tuntuisi? Miltä tuntuisi järjestellä tapaamisia miehen selän takana? Olisiko se kaiken arvoista? Alkuvuosien huuma menee ohitse jokaisessa suhteessa, arki tulee joskus vastaan kuitenkin. Enkä varmasti pysty luottamaan keneenkään mieheen enää ikinä. Onneksi on omat hyvät ystävät, jotka eivät petä. Vaikka onhan niitäkin tarinoita täällä nähty. Kertokaa joku minulle, onko tällaisen jälkeen mitään mahdollisuuksia jatkaa avioliittoa ja yhteistä elämää. Varsinkin kun tuntuu, ettei toinen halua selvittää asioita ja lähteä perheneuvolaan tms. paikkaan. Kuinka paljon minun pitää jaksaa? En edes tiedä, pystynkö antamaan anteeksi koskaan.