hei!
Minä olen myös alkoholistin läheinen....mieheni juo edelleen ja rakastan häntä.
Nythän on niin, että alkoholismi on sairaus siinä kuin esim diabetes. Ei sitä itselle haluta. Ja alkoholisti ei juo sen vuoksi, että hän haluaa olla sinulle ilkeä. Hän on tunne-elämältään sairas ja tarvitsee alkoholia; hänellä on riippuvuus alkoholiin. Olet varmaan huomannut, että hän alkaa olla kärttyisä ja hankala juuri ennen juomaputken alkua. Hän tavallaan etsii syytä saada juoda, ja usein me läheiset sorrutaan mahdollistamaan hänen juomisensa. Kyllä hän juo ilman meidän apuammekin, mutta jos jaksamme olla tyyniä ja rauhallisia ja emme anna hänelle ns. "syytä" juoda hänen on lopulta alettava ajattelemaan, että ehkä syy hänen juomiseensa on hänessä itsessään.
Mutta Sinä et voi auttaa häntä, vaikka kuinka paljon rakastaisit ja haluaisit hänen parastaan. Alkoholisti juo niin kauan kunnes hän saavuttaa ns. pohjansa. Joillakin se voi olla esim. työpaikan menetys, avioero tai sitten hän kertakaikkiaan tulee fyysisesti niin sairaaksi, että muuta keinoa ei enää ole. Mutta nämäkään seikat eivät aina pakota alkoholisti hakemaan apua. Joskus viimeinen ryyppy on kuolemaksi.
Mutta en halua peloitella Sinua. Olet varmasti halunnut miehesi parasta, kun olet yrittänyt saada häntä etsimään apua. Harvoin, tuskin koskaan, alkoholisin puoliso saa miestään raitistumaan.
Alkoholistit ovat hyvin herkkiä ja rakastettavia ihmisiä silloin kun eivät juo. Monesti he tekevät hullun lailla töitä paikatakseen huonoa omaatuntoaan ja hyvittääkseen sen kaiken tuskan mitä ovat saattaneet aiheuttaa. Mutta sitten on se toinen puoli, jolloin juodaan ja kaikki on päälaellaan.
Ainoa keino mitä sinä voit tehdä perheesi hyväksi on etsiä apua itsellesi. Paikkakunnallasi on varmasti AlAnon- ryhmä, jossa alkoholistien läheiset kokoontuvat hoitamaan itseään. Kaikilla meillä ryhmäläisillä oli samat murheet ja sama pelko taustalla kun astuimme ensi kerran ryhmäntilan kynnyksen yli. Mutta jos uskallat lähteä, et varmasti kadu. Saat niin paljon rakkautta vertaisiltasi läheisiltä, jotka taatusti ovat kokeneet saman kuin sinä nyt. Ryhmässä ollaan nimittöminä ja siellä puhutut asiat jäävät niiden seinien sisäpuolelle. Itse olen käynyt AlAnon ryhmässä jo 14 vuotta. Ohjelmaan sisäänpääseminen ei ole helppoa, mutta kannattaa kyllä kokeilla. Itse ainakin olen saanut paljon apua ja olen tullut tasapainoisemmaksi ja ymmärrän nyt paremmin miksi meillä aina silloin tällöin juodaan. Mutta se ei ole minun ongelmani enää.
Jos haluat kokeilla niin etsi esim Googlesta AlAnonin sivut ja sieltä saat ryhmäluettelon. Voit tarkistaa milloin paikkakunnallasi kokoontuu ryhmä.
Kannustan yrittämään.
Tuulaelisa