Miten eroon tunteettomuudesta?
Minua on vaivannut lähes koko ikäni jonkin sortin tyhjyys ja tunteettomuus toisia ihmisiä kohtaan, joka ei osoita paranemisen merkkejä. Yritän kyllä välittää ja olla ymmärtäväinen ja olenkin suht hyvä kuuntelija ja siksi monet minulle avautuvatkin, ja olen aika kiltti, enkä käyttäydy tylysti muita kohtaan. (Ellen sitten suutu, koska silloin kyllä tulee sanottua aika pahasti ihmisille.)
Ongelmani on lähinnä läheiset ihmissuhteet ja se etten koe rakkauden tunteita tai varsinkaan sitä, että mua rakastetaan vaikka ihmiset niin sanoisivatkin. Jos mulle sanotaan, että mua rakastetaan niin en tiedä miten reagoida, koska se ei välttämättä tunnu miltään. Tai jos tuntuu niin surulliselta, tai sitten syylliseltä siksi etten itse tunne muuta kuin huutavaa tyhjyyttä. Eihän se niin voi olla, että vika aina olisi muissa ihmisissä, etten heitä voisi rakastaa? Kyllä luulen ja tiedän että vika on minussa, en vain tiedä yhtään miten tästä tunteettomuudesta pääsisi eroon! Varsinkin seurustelusuhteessa tuntuu tosi ahdistavalta, ku mulla ei ole mitään tunnepohjaa, miltä ponnistaa, kun kaikki on aivan samantekevää. Mistä voin esimerkiksi tietää haluanko seksiä, jos ajatus siitä ei tuota minkäänlaista ajatusta tai tunnetta? Sitten kuitenkin seksin jälkeen joskus tuntuu, että oispa tuon voinu väliinkin jättää ja ahdistaa. Välillä tunnen itseni psykopaatiksi, joka voisi tehdä ihan mitä tahansa, koska mikään ei aiheuta minkäänlaista tunnetta. Tuntuu, että vaikka joku soittaisi ja ilmoittaisi jonkun kuolleen niin olisin vaan että: Jaa… (En tietenkään toivo, että kukaan kuolee, tuo on vain semmonen ajatus.)
Lapsuudessa en kokenut itseäni rakastetuksi, ja huolehdin aika pitkälle itse itsestäni ja lisäksi pikkuveljestäni. Vanhempani juopottelivat viikonloppuisin, lisäksi isä oli inhottava ja sai mut aina itkemään ja alisti äitiä. Koulussa oli vaikea uskoa, että kukaan haluaa olla mun ystävä, eikä vaihda mua heti johonkin toiseen mielenkiintoisempaan kaveriin (näinkin tapahtui muutaman kerran) ja sen vuoksi olin sitten mustasukkainen ja omistushaluinen myös kavereista. Nykyisellään olen sellainen, etten välitä niin ei tunnu pahaltakaan… Vaikeeta, kun kuitenkin haluaisin välittää, mutta en ilmeisesti osaa hallita pahaa oloani mikä tulee omasta huonosta omanarvontunnosta.
Jos jollakin on samoja kokemuksia niin kuulisin mielläni…