Miten eroon mustasukkaisuudesta?
Olen nuori nainen, seurustelen aivan upean miehen kanssa ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että haluan elää hänen kanssaan loppu elämäni.
Ongelmana on mustasukkaisuuteni, jolla pelkään työntäväni miehen pois luotani ja pilaamalla suhteen.
Minulle ei ole suhteissa ikinä tehty mitään pahaa, ei petetty, eikä valehdeltu.
Ensimmäisen mieheni kanssa seurustelin (eka kunnon suhde) neljä vuotta ja aloittaessani suhteen olin vasta 15-vuotias.
Silloin ongelmani olivat samanlaiset, ehkä jopa hieman pahemmat.
Silloin syytin kaikesta minua muutamaa vuotta vanhempaa miestäni, en ymmärtänyt että ongelman syy olenkin minä itse.
Luotan mieheeni, ettei hän pettäisi minua fyysisesti.
Eniten minua ahdistaa miettiä hänen ajatuksiaan, katseleeko hän muita naisia, ajatuksissaan tekee ties mitä heidän kanssaan ?
Myös se, etten ole kontrollissa hänen tekemisistään, jos en itse ole paikalla? En tiedä mistä puhutaan, keitä on paikalla?
Olemme puhuneet tästä mieheni kanssa paljon.
Hän ei anna minulle syitä olla mustasukkainen, ei esimerkiksi flirttaile kellekkään minun nähden.
Hän kertoo usein rakastavansa minua, ajattelevansa vain minua jne. mutta se ei silti tunnu riittävän minulle vakuudeksi. Ongelma on ehdottomasti minussa, ei hänessä.
Pelkään hänen ihastuvan johonkin muuhun, kuolaavan muita naisia esim. netissä..
Olen todella väsynyt tähän ja haluaisin todella päästä tästä eroon ja voida hengittää, vaikka mieheni olisikin jossain muualla.
Haluan, että hänkin tuntee, että luotan häneen, tällä hetkellä en sitä aidosti tee.
Olen omasta mielestäni hyvännäköinen, mutta silti itsetuntoni näyttää olevan todella nollassa.
Olisin valmis hakemaan ongelmaani apua menemällä lääkäriin, mutta jotenkin on sellainen tunne, että entäs jos he eivät otakkaan minua vakavasti?
Ja sitten alan ajatella, että varmasti on ihmisillä suurempiakin ongelmia, miksi heillä olisi aikaa kuunnella minun ”vähäpätöisempää” ongelmaani.
Ystäväni ovat tukeneet minua paljon ja yrittäneet takoa järkeä päähäni.
Ei tunnu menevän jakeluun..
Miten osaisin alkaa ajattelemaan, että on ok, jos mieheni sanoo jotakuta hyvännäköiseksi?
Miten oppisin olemaan ajattelematta liikaa, kuten mitä hän ajattelee esim. vastapäätä junassa istuvasta hyvännäköisestä naisesta?
En myöskään keksi mitään syytä tähän, mikä voisi tulla esim. perheestä, mielestäni lapsuudessani ei ole ollut mitään sellaista mikä voisi vaikuttaa tähän.