Mitähän tässä oikein tekisi?
Olen 31-vuotias opiskeleva, avioliitossa asuva kahden pienen lapsen äiti. Olen ollut mieheni kanssa yhdessä tänä vuonna 10 vuotta, josta naimisissa 6. Viimeisten kahden vuoden aikana olen alkanut enenevässä määrin miettimään, onko tämä se suhde, missä haluan elää loppuelämäni, rakastanko enää miestäni?
Olemme mieheni kanssa hyvin erilaisia persoonia, mieheni on hyvin epäsosiaalinen ihminen, jonka rakkain (ja ainoa) harrastus on tietokoneella istuminen. Hänellä ei ole yhtään ainoaa kaveria perheensä ulkopuolella, lukuunottamatta niitä pariskuntia, jotka tunnemme yhdessä – ja joiden luona käymme minun aloitteestani. Itse olen todella sosiaalinen, kaipaan ympärilleni ihmisiä ja elämää. Viihdyn kyllä myös kotona, mutta olen jo vuosia yrittänyt houkutella miestäni johonkin yhteiseen harrastukseen siinä onnistumatta – häntä ei kiinnosta yksinkertaisesti mikään. Emme myöskään osaa keskustella, eikä meillä oikeastaan ole mitään puhuttavaakaan lastenhoidon ja kotiasioiden ulkopuolella. Riitelemme vaihtelevasti kausittain, ja yleensä riitamme ovat kauheaa toistemme syyttelyä ja mieheni varsinkin on mestari haukkumaan minua suuttuessaan. Ja itse tietysti vastaan sitten usein samalla mitalla takaisin..
Yksi suuria ongelmiamme on myös seksielämämme. Mieheni haluaisi ja yrittääkin vongata minulta kiitettävän usein, mutta minun haluni ovat lähes nollassa, tai ne tulevat todella harvoin kausittain. Mieheni vonkaaminen ja ehdottelu ärsyttää minua, mutta sanomisistani huolimatta hän ei ole tapojaan muuttanut.
Vaikka koen, että haluaisin kokeilla asumuseroa, en kuitenkaan jostain syystä uskalla ottaa asiaa esille mieheni kanssa. Uskon hänen suuttuvan siitä (toki ymmärrettävää), ja toisaalta pelkään myös asumuseron tuomaa taloudellista ahdinkoa. Olen tällä hetkellä opiskelujeni puolivälissä, valmistun kahden vuoden kuluttua, ainoat tuloni ovat satunnaiset keikkatyöt sekä lapsilisät, en saa edes opintotukea tai muitakaan tukia. Toki sitten saisin erinäisiä tukia, mutta kuitenkin totaalinen taloudellinen epävakaus arveluttaa suuresti.