Mitä vanhemmuus vaatii mielenterveyskuntoutujalta?
Hei!
Olisikohan täällä kukaan miettinyt samoja asioita kanssani? Olen nainen siinä iässä, että lapset olisi jo mahdollisimman pian saatava alulle, ja uskon hetki hetkeltä enemmän haluavani vielä kerran saada lapsia. Rakastan veljeni lapsia, enkä haluaisi ajatella että 10, 20 tai 30 vuoden päästä oma elämäni olisi edelleen tätä samaa: työtä ja uraa, parisuhdetta, lemmikkieläimiä, oman kodin hankkimista tai sen hoitoa, satunnainen matka jos lemmikit saa jonnekin hoitoon. Ihan hyvää elämää sinänsä, mutta haluaisin jotain paljon enemmän, syvempää ja tärkeämpää. Haluaisin myös jäädä osaksi sukupolvien ketjua, haluaisin tietää että jotain jäisi tänne minun jälkeeni. Itsekästä ehkä? Mies ymmärtää ajatukseni ja on samaa mieltä, että lapsia on kerran elämässä saatava, mutta tuntee useimmiten olevansa vielä liian nuori ja kokematon 35 vuoden ikäisenä…
Olen siis parisuhteessa, kuusi vuotta täynnä joista neljä asuttu yhdessä. Mies on toisesta Euroopan maasta, matka kotiin perheen luo vie häneltä koko päivän. Siitä aiheutuu omat ongelmansa. Enemmän ongelmia, tai ainakin päänvaivaa, aiheutuu kuitenkin meidän molempien mielenterveysongelmista. Niistä on ollut tosin melkoisesti enemmän hankaluutta nuorempana – nyttemmin olemme molemmat oppineet elämään aika hyvin niiden kanssa, minä ilman lääkkeitäkin ja hän lääkkeiden avulla. Meillä on molemmilla varsin heikko itsetunto ja varsinkin minä olen todella piintynyt perfektionisti. Sairastin itse keskivaikeaa ja vaikeaa masennusta vuosikaudet, mies puolestaan yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä mihin liittyi erittäin vaikea masennus. Jotain muitakin diagnosoimattomia ongelmia miehellä on ollut jo lapsesta, esimerkiksi kyvyttömyys innostua ja ilahtua estottomasti (ellei sitten ole humalassa). Meidän molempien suvussa on lisäksi ollut skitsofreenikkoja…
Tällä hetkellä tosiaan itse olen mielestäni suurin piirtein terve, perfektionismia lukuun ottamatta, ja sitä koetan työstää pikku hiljaa armollisempaan suuntaan. Masennustani helpotti huomattavasti vaihto hormonaalisesta ehkäisystä kondomiin, vaikka lääkärit kymmenen vuotta vakuuttelivat että pillerit eivät masennusta voi aiheuttaa. Mies puolestaan elää lääkkeiden avulla ihan hyvää, toimintakykyistä elämää mutta ei ole oikein innostunut mistään ja sanoo, ettei yleensä nauti tai saa iloa juuri mistään. Tästä syystä hänellä ei juuri harrastuksia ole: jos en itse kärtä miestä lenkkiseuraksi tai keksi muuta tekemistä, hänen vapaa-aikansa täyttää lähinnä kotona oleilu televisiota katsellen sekä nukkuminen – unentarve on mahdollisesti lääkityksen vuoksi luokkaa 10 h yössä. Lääkitykseen on hänellä kehittynyt riippuvuus – lopettamisyritykset aiheuttavat masentumista, raivonpuuskia, tolkutonta päänsärkyä ja krapulaista oloa, ”sähköiskuja” pään sisällä. Niinpä lääkitys jatkuu ja yritän silloin tällöin vetää miestä kokeilemaan uusia asioita ja harrastuksia, liikkumaan ja syömään terveellisesti, yleensä heikolla menestyksellä. Nuoruuden ja varhaisaikuisuuden pitkän masennuskierteen vuoksi mieheltä jäi koulut käymättä, mitä hän aikoo nyt täällä Suomessa vihdoin paikata kunhan ensin saa kielen opiskeltua. Sillä välin meidän leivänsyöntimme on minun tienestieni varassa.
Jo useamman vuoden olen tuloksetta miettinyt, onko meillä realistisesti ajatellen lainkaan rahkeita huolehtia lapsesta tai lapsista. Vaikka arjessa mielenterveysongelmat eivät tavallisesti juuri näykään ja meillä on yleensä varsin mukavaa yhdessä, parisuhde on kunnossa jne., niin miten paljon ajoittaiset vaikeat kaudet vaikuttaisivat lapseen? Kun äitiä joskus vaan itkettäisi kamalasti tai isä tahtoisi nukkua koko päivän? Periytyykö molempien sukujen alttius skitsofreniaan? Miten jaksamme itse ongelminemme, kun yöunet jäävät viiteen tuntiin kuukausien tai jopa vuosien ajaksi? Räjähtäisivätkö nyt hallinnassa olevat mielenterveysongelmamme käsiin hormonien heittelystä, unen puutteesta, stressistä – millaista vaatimustasoa alkaisin itse perfektionistina stressaantunessani edellyttää itseltäni, mieheltä ja lapsilta? Entä jos mies (tai minä) ei rakastakaan lasta vaan katkeroituu elämänsä pysyvästä häiriytymisestä? Tai jos miehen (tai minun) mielenterveys romahtaa kokonaan? Miten parisuhde kestää tulotason putoamisen, kun joudun jäämään pois töistä ja mies opiskelee? Miten pystymme pitämään huolta myös itsestämme, samalla kun huolehdimme lapsesta? Miten lapsi saa riittävästi yhteyttä isovanhempiinsa? Mistä apua lastenhoitoon – ne Suomessa asuvat isovanhemmat tuskin jaksaisivat enää oman ikänsä ja sairauksiensa vuoksi juuri auttaa? Entäpä se kauhein vaihtoehto: vaikeudet ovatkin ylivoimaisia ja ero tulee – lapsien toinen vanhempi olisi silloin joko päivän matkan päässä tai joutuisi jäämään asumaan vieraaseen maahan lasten vuoksi.
Miten vahva pitää suhteen olla jotta se kestää lapsen? Jos rakkautta ei riitä joka päivälle, onko se silti tarpeeksi? Miten pitkällä tervehtymisen ja kuntoutumisen on oltava? Voiko kukaan koskaan olla täysin terve? Ja voihan tervekin sairastua – meillä ehkä on pitkän itsetutkiskelun myötä parempikin käsitys omasta kunnostamme ja mielenterveydestämme kuin ”terveillä”.
Kirjoitettuna tämä näyttää kamalalta, en voisi kuvitella suosittelevani kenellekään tällaisessa tilanteessa elävälle lapsen hankkimista. Mutta pitäisikö minun lapsen hankkiakseni sitten jättää mies jonka tunnen läpikotaisin ja jota kyllä vikoineenkin ja puutteineen rakastan, ja joka jaksaa rakastaa minua kaikesta huolimatta ja elää vieraassa maassa vain minun takiani? Sitten täytyisikin enää näiden muutaman jäljellä olevan hedelmällisen vuoden aikana löytää Suomesta ”se oikea”, joka olisi tervepäinen, rakastava, hyvätuloinen sun muuta, ja ymmärtäisi näistä huolimatta vielä minun mielenterveysongelmianikin?
Vai onko vain niin että kaikkea ei voi aina saada? Lapsilla on mielestäni ehdottomasti ja ensisijaisesti oikeus hyviin vanhempiin ja hyvään lapsuuteen – yritänkö tässä vain selittää itselleni mahdotonta mahdolliseksi? Mutta mikä on riittävän hyvä vanhempi?
Onko tämä vaan kerta kaikkiaan sellainen haave, josta minun on pakko luopua ja jatkaa tyhjää ja tarkoituksetonta olemassaoloani? Tässäpä tätä vuodatusta – kuten näkyy niin parissa vuodessa ehtii pohtia jo yhtä ja toistakin. Penni ajatuksistanne 😑❓